Bootbemanning met Ademlucht..

Auteur Topic: Bootbemanning met Ademlucht..  (gelezen 16373 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #50 Gepost op: 13 december 2005, 17:04:44
Het is een leidraad van de brandweer waar vanaf geweken kan worden, maar dan wel beargumenteerd, niet ovedral in nederland kan een redvoertuig binnen 8 min ter plaatse zijn, maar als hier bijna geen hoogbouw is of gebouwen waar dit noodzakelijk is kan je beargumenteren om in je gemeente voor de ene inzet per jaar af te wijken van de norm. Het zlefde reldt natuurlijk ook voor brigades met een dergelijke vastgelegde taak. Bij de brandweer is het niet de tijd tot de post maar de tijd vanaf melding tot aankomst.

9910001
9910001


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #51 Gepost op: 13 december 2005, 17:13:01
Het is een leidraad van de brandweer waar vanaf geweken kan worden, maar dan wel beargumenteerd, niet ovedral in nederland kan een redvoertuig binnen 8 min ter plaatse zijn, maar als hier bijna geen hoogbouw is of gebouwen waar dit noodzakelijk is kan je beargumenteren om in je gemeente voor de ene inzet per jaar af te wijken van de norm. Het zlefde reldt natuurlijk ook voor brigades met een dergelijke vastgelegde taak. Bij de brandweer is het niet de tijd tot de post maar de tijd vanaf melding tot aankomst.

9910001
En in die tijd dat wij binnen die 8 minuten bij de melder op de stoep staan is er al zeer veel gebeurt


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #52 Gepost op: 13 december 2005, 17:35:12
En in die tijd dat wij binnen die 8 minuten bij de melder op de stoep staan is er al zeer veel gebeurt
Er is/was een stukje Engeland, daar was de brandweer binnen enkele minuten ter plekke.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #53 Gepost op: 13 december 2005, 18:07:30
Voor dat we de discussie vervuilen met onzinnige opmerkingen..  :(

En schippers en opstappers en brandweer personeel die een HOTZONE ingaan (HOTZONE, is een gebied waar een inzet plaats vind, waarbij minimaal adembescherming noodzakelijk is..) dienen dus adembescherming op te hebben.. Een gemiddelde water inzet duurd meestal langer dan 20 minuten, hoe lang doe je normaal met je ademlucht set.. ?, Je moet heen en terug, en je moet nog een beetje reserve hebben voor als de motor van de boot het in het inzetgebied begeeft.
Dus misschien is het koppelen met een buffer nog niet eens zo'n slecht idee. Dat betekend dat je alleen je persoonlijke voorraad aanspreekt, als je van boord af moet.. Dus dat geld meestal alleen voor de brandweer mensen die van boord gaan..

Voorbeeldje van een casus, is een binnenvaarder midden op het ketelmeer, waarbij gevaarlijke stoffen lekken.. de schipper en bemanning bewusteloos liggen. Ow ja, de bemanning van de eerste reddingsboot ligt daar ook bewusteloos te dobberen..  Je hoeft helemaal niet veel fantasie te hebben, om te zien dat dit wel eens een realistisch scenario zou kunnen zijn..


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #54 Gepost op: 13 december 2005, 22:17:44
Voor de duidelijkheid........nadat onze pieper is gegaan, zijn wij (reddingsbrigade) ook binnen 8 minuten aan het water......Aangezien wij aan de rivier de Lek liggen, hebben wij geen lange vaartijden en willen we dat de schipper bescherming heeft. Gaat e.e.a. langer duren of is de calamiteit te groot, dan is er een blusboot. In dat geval wil ik niet eens in de buurt komen. En heb ik geen buffer nodig.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #55 Gepost op: 14 december 2005, 17:51:21
Plek voor een goede buffer heb ik aan boord niet dus gewoon met flesjes aan boord, bij een tanker op het ketelmeer bovenwinds aan komen varen op 100 m maskeren en aankoppelen de mannen van boord en weer de zelfde weg terug, met 1 fles moet je dit kunnen redden des nood een tweede fles aan boord neerleggen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #56 Gepost op: 14 december 2005, 20:05:29
Even een vraag, dus je dumpt de brandweer aan boord van het brandende schip, en gaat er zelf weer vandoor?
Heel goed, dan zijn ze goed gemotiveerd de strijd tegen het vuur te winnen!

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #57 Gepost op: 14 december 2005, 20:20:24
Even een vraag, dus je dumpt de brandweer aan boord van het brandende schip, en gaat er zelf weer vandoor?
Heel goed, dan zijn ze goed gemotiveerd de strijd tegen het vuur te winnen!

Henk

En anders pik je ze toch weer zo op ==>     http://www.ozzworks.nl/Forum%20Smilies/afro/grin.gif[/img] en bij een ontploffing:     http://www.ozzworks.nl/Forum%20Smilies/afro/afro.gif[/img]


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #58 Gepost op: 15 december 2005, 00:14:55
Bij mij is eigen veiligheid eerst dan de veiligheid van de omstanders en dean de slachtoffers en als laatste de materialen. Dus waarneer mogelijk opvasrenden van boord en bij onmogelik blussen het vooral niet proberen in kader van eigen veiligheid. Voor het blussen wil ik dan ook een goede pomp hebben en bij voorkeur twee om de boot ook weer leeg te krijgen.


9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #59 Gepost op: 15 december 2005, 11:46:39
Bij mij is eigen veiligheid eerst dan de veiligheid van de omstanders en dean de slachtoffers en als laatste de materialen. Dus waarneer mogelijk opvasrenden van boord en bij onmogelik blussen het vooral niet proberen in kader van eigen veiligheid. Voor het blussen wil ik dan ook een goede pomp hebben en bij voorkeur twee om de boot ook weer leeg te krijgen.


9910001

Maar 9910001, dat gaat zomaar niet! Je kan niet zomaar een boot leeg gaan pompen die in de brand heeft gestaan, we hebben dit onlangs nog bij de hand gehad. Het water moet eerst bekeken worden of het niet verontreinigd is. Zo krijg je te maken met de milieupolitie, rijkswaterstaat, dienst waterbeheer, het waterschap....

en dan kun je wel uitleggen dat als tie zinkt dat het dan allemaal ook in het milieu komt, maar regels zijn regels! Je mag wel van die mooie drijvende oliekeringen lenen die de olie opslurpen en (een beetje) de olie tegenhouden.

Henk