Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 778486 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1900 Gepost op: 13 juni 2013, 09:36:12
Citaat van: Arie link=msg=1173010 date=1371108430
Zelfmoord bij jongeren is ook ene trieste zaak. Maar dat is een open deur.

Maar dat laat onverlet dat we niet bij iedere scheet die dwars zit een schuldgevoel moeten gaan aanpraten van 'door jullie kan ze wel eens zelfmoord gaan plegen', of woorden van gelijke strekking.

Zoals ik al zei ben ik ook vader van een puber. Als je hoort wat op scholen etc gebeuren met fotos wordt je niet blij. Vandaar dat ik fotos beoordeel alvorens ze op haar facebook etc,komen. Ik zou het,dan krom vinden dat  ze op deze manier op internet zou komen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1901 Gepost op: 13 juni 2013, 11:03:41
Citaat van: Jos v L link=msg=1173011 date=1371108739
Vraag tussendoor.. Is er voor minderjarigen niets geregeld in de zin dat er toestemming moet zijn van de.ouder / verzorger? Ben zelf vader van een puber dus kijk er ook met een ander gevoel naar. Zou als vader niet blij zijn met deze fotos.
Nee. Je mag op de openbare weg alles fotograferen. Of dat nou een mier, vogel, steen, kind of volwassene is.
Een eventuele ouder kan misschien wel de civiele zaak omtrent portretrecht voeren, maar denk niet dat je in dit geval veel kans maakt.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #1902 Gepost op: 13 juni 2013, 12:55:28
Citaat van: Dion link=msg=1173034 date=1371114221
Een eventuele ouder kan misschien wel de civiele zaak omtrent portretrecht voeren, maar denk niet dat je in dit geval veel kans maakt.

Dat weet ik niet. Er wordt een afweging gemaakt tussen de nieuwswaarde en het grondwettelijke recht op privacy (waarvan het portretrecht is afgeleid). Ik kan me niet voorstellen dat bij de betreffende foto het maatschappelijke belang dermate groot is dat het slachtoffer herkenbaar in beeld gebracht moet/mag worden. De rechter zou daar uiteindelijk een uitspraak over moeten doen, maar ook de NvJ heeft er een leidraad over, die o.a. stelt:
Citaat
2.4.1. De journalist zal de privacy van personen niet verder aantasten dan in het kader van zijn berichtgeving redelijkerwijs noodzakelijk is. Een inbreuk op de privacy overschrijdt de grenzen van zorgvuldige journalistiek wanneer deze niet in redelijke verhouding staat tot het maatschappelijk belang van de publicatie.

Overigens wil ik niet zeggen dat de foto onbehoorlijk is. Arie en Peen geven aan dat de foto's in goed overleg op deze wijze zijn geplaatst en ik heb geen enkele reden om daaraan te twijfelen. In andere gevallen gaat bovenstaande natuurlijk wel op.
Senior GGP / Oost-Brabant


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #1903 Gepost op: 13 juni 2013, 16:11:47
En wat mijn overweging dus was... Zij heeft gewoon niets illegaals gedaan. Niet over een hek geklommen; niet met een motor over een bouwplaats aan het crossen geweest of zo....

En dat is wat ik eerder in dit draadje bedoelde met 'criminaliseren'; door te blurren/balkjes te plaatsen wek je juist die indruk dat ze  wat onwettigs heeft gedaan. Dit vind ik een voorbeeld waar het nergens nergens voor nodig is, en waar een blur een negatief effect heeft.

Als hier iemand wat te verwijten valt, is het de gemeente - doordat dat zompige stuk niet is afgezet, of met borden iets wordt aangegeven. Dat is overigens nog steeds zo; er is aan de situatie daar geen fluit veranderd. Als het een paar dagen lekker doorregent en er loopt er morgen weer eentje in...

Overigens waren er een aantal vriendinnen bij toen dit gebeurde. Die stonden er ook (bijna) bovenop om met hun mobieltjes foto's te maken. Denken jullie dat die niet circuleren op een school ? Dat is geen reden voor mij om dan 'ook maar niet te blurren', maar het feit dat dit gebeurd is zou ook zonder mijn foto's wel in haar vriendenkring bekend geworden zijn hoor. Sterker nog: die foto's van haar vriendinnen stonden denk ik 5 minuten later al op feestboek en twitter.

En wat Arie zegt: kijk de items op R15 maar eens na. Slachtoffers en daders worden in (zeg) 99% van de gevallen geblurd. Kentekens ook als we snel publiceren; en niet meer als we een dag later pas met de beelden komen. Die 'manier van doen' levert met die eerder genoemde aantallen bezoekers en gepubliceerde items dus die ene klacht per 3 maanden op. Ik denk dat we het dan niet zo slecht doen.

Guttegut wat een doodszonde zijn deze foto's zeg... Maar als deze (en veel andere foto's) in het AD verschijnen of in het NOS Journaal zijn ze ook niet geblurd hoor. Wat dat betreft zijn een hoop sites op internet überhaupt 'netter' dan dergelijke media.

Peen
Redacteur van


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #1904 Gepost op: 13 juni 2013, 16:19:01
Citaat van: peen van dienst link=msg=1173100 date=1371132707
Die 'manier van doen' levert met die eerder genoemde aantallen bezoekers en gepubliceerde items dus die ene klacht per 3 maanden op. Ik denk dat we het dan niet zo slecht doen.

Guttegut wat een doodszonde zijn deze foto's zeg... Maar als deze (en veel andere foto's) in het AD verschijnen of in het NOS Journaal zijn ze ook niet geblurd hoor. Wat dat betreft zijn een hoop sites op internet überhaupt 'netter' dan dergelijke media.

Hier ben ik het volledig mee eens!
Senior GGP / Oost-Brabant


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1905 Gepost op: 13 juni 2013, 19:38:51
Citaat van: peen van dienst link=msg=1173100 date=1371132707
En wat mijn overweging dus was... Zij heeft gewoon niets illegaals gedaan. Niet over een hek geklommen; niet met een motor over een bouwplaats aan het crossen geweest of zo....

En dat is wat ik eerder in dit draadje bedoelde met 'criminaliseren'; door te blurren/balkjes te plaatsen wek je juist die indruk dat ze  wat onwettigs heeft gedaan. Dit vind ik een voorbeeld waar het nergens nergens voor nodig is, en waar een blur een negatief effect heeft.

Als hier iemand wat te verwijten valt, is het de gemeente - doordat dat zompige stuk niet is afgezet, of met borden iets wordt aangegeven. Dat is overigens nog steeds zo; er is aan de situatie daar geen fluit veranderd. Als het een paar dagen lekker doorregent en er loopt er morgen weer eentje in...

Overigens waren er een aantal vriendinnen bij toen dit gebeurde. Die stonden er ook (bijna) bovenop om met hun mobieltjes foto's te maken. Denken jullie dat die niet circuleren op een school ? Dat is geen reden voor mij om dan 'ook maar niet te blurren', maar het feit dat dit gebeurd is zou ook zonder mijn foto's wel in haar vriendenkring bekend geworden zijn hoor. Sterker nog: die foto's van haar vriendinnen stonden denk ik 5 minuten later al op feestboek en twitter.

En wat Arie zegt: kijk de items op R15 maar eens na. Slachtoffers en daders worden in (zeg) 99% van de gevallen geblurd. Kentekens ook als we snel publiceren; en niet meer als we een dag later pas met de beelden komen. Die 'manier van doen' levert met die eerder genoemde aantallen bezoekers en gepubliceerde items dus die ene klacht per 3 maanden op. Ik denk dat we het dan niet zo slecht doen.

Guttegut wat een doodszonde zijn deze foto's zeg... Maar als deze (en veel andere foto's) in het AD verschijnen of in het NOS Journaal zijn ze ook niet geblurd hoor. Wat dat betreft zijn een hoop sites op internet überhaupt 'netter' dan dergelijke media.

Peen

Peen, R15 staat hier los van. . En als het mijn kind was vond ik het een doodzonde ja! Ik zou er in ieder geval alles aan doen om de foto's offline te krijgen
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1906 Gepost op: 13 juni 2013, 21:11:22
Citaat van: M@rcel link=msg=1173004 date=1371106930
Beetje flauwe opmerking  :-\

Zelfmoord onder jongeren is na verkeersongevallen doodsoorzaak nummer 2....
Maar ja, daar praten we liever niet over.

Grtz,
Marcel

En wat is de oorzaak daarvan? Is dat het feit dat ze op een foto staan? Of zit die oorzaak ergens anders?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #1907 Gepost op: 13 juni 2013, 21:20:59
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1173213 date=1371150682
En wat is de oorzaak daarvan? Is dat het feit dat ze op een foto staan? Of zit die oorzaak ergens anders?

Snap de link wel die gelegd word.
Foto op internet > 'raw' kan het al vervelende gevolgen hebben maar er kan ook wat bij gephotoshopt worden.

Hierdoor komen weer pesterijen.
Worden erger.
Kind maakt er een eind aan.
If you can dream it, you can do it.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1908 Gepost op: 13 juni 2013, 21:26:20
Peen, R15 staat hier los van. . En als het mijn kind was vond ik het een doodzonde ja! Ik zou er in ieder geval alles aan doen om de foto's offline te krijgen
Veel moeite moeten doen maar dat zal je toch niet gaan lukken. Dit is een beetje de tand des tijds; snelle media en social network zorgen er voor dat foto's snel op internet te vinden zijn. Eenmaal ergens geplaatst, zijn ze altijd wel ergens terug te vinden. Zeker " nieuwssite's zijn op primeurtjes gebrand en plaatsen zo snel mogelijk een foto. Andere nemen het item met de foto over en voor je het in de gaten hebt zijn de foto's niet meer weg te krijgen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1909 Gepost op: 13 juni 2013, 21:33:10
Citaat van: Jims link=msg=1173217 date=1371151259
Snap de link wel die gelegd word.
Foto op internet > 'raw' kan het al vervelende gevolgen hebben maar er kan ook wat bij gephotoshopt worden.

Hierdoor komen weer pesterijen.
Worden erger.
Kind maakt er een eind aan.

Zou kunnen. Ik heb helaas zelf ervaring met het krijgen van een ernstig verkeersongeval. Ook ik heb een poging Suïcide gedaan een jaar later. Ook bij mij stonden er foto's op internet maar ik ben daar nooit mee geconfronteerd. De reden voor mij om er mee te stoppen was dat ik mezelf realiseerde dat ik nooit meer volledig zou kunnen functioneren en dat ik de rest van m'n leven zware pijnstillers zal moeten slikken om de pijn in ieder geval dragelijk te houden. Dat wekte (In combinatie met andere dingen) genoeg reden om er mee te stoppen. Ik wilde dat zelf niet, maar het was vooral dat er geen oplossing leek. Achteraf ben ik de collega's van blauw dankbaar voor het redden van mijn leven. Dat is namelijk wel wat er gebeurd is.  :) Nu een aantal jaar later gaat het heel langzaam wat beter gelukkig.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens