112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 279062 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jarco_B

• jeudbrandweer
  • Forum gebruiker
Reactie #370 Gepost op: 21 maart 2013, 19:58:32
Ik ben zelf 17 en ga ook naar incidenten/ meldingen toe in mijn dorp.
Ik zou dus niet naar meldingen mogen gaan vanwege traumatisch ervaringen maar wel al van af mijn 14e leren reanimeren bij de jeugdbrandweer.
Het ''grote" EHBO diploma heb ik ook op mijn 15 gehaald.
Waarom zou ik dan niet bij incidenten mogen staan/foto's maken.
Ik sta net als de andere omstanders achter het lintje als dat er is en ander op gepast afstand.

Ik snap zeker het punt maar ik denk dat er een groot verschil zit in de meldingen waar je naar toe gaat.
Zoals ik al schreef blijf ik in mijn eigen dorp en ga dus ook niet naar grote ongevallen verder weg toe.
nogmaals ik snap zeker het punt maar het ligt er helemaal aan hoe jij jezelf opstelt en gedraagt bij een incident.

Ideaalsituatie zou zijn bij een incident dat iedereen onder de 18 jaar weggehaald worden / op een minimale afstand van 500 meter worden gezet (behalve als het familie betreft). Hierdoor creeër je op de eerste plaats een stuk rust op het incident. Verder is dit ook ter bescherming van de nog ontwikkelende pubers. Verder zou elke fotograaf over een perskaart of een bewijs van het werken voor een nieuwsmedia moeten kunnen tonen. En ga ik te ver als ik zeg dat je ook over een serieuze camera moet beschikken? (Oftewel, het telefoon en handycamwerk ook weg..)

Dus omdat ik geen serieuze camera heb zou ik geen foto's meer mogen maken als het aan jou lag?
Verpleegkundige I.O. Aspirant jeugdbrandweer zwijndrechtsewaard Evenement verkeersregelaar EHVer/AED-bediener

SjoerdvR

• Fotograaf
  • Forum gebruiker
    • Mijn fotografie site
Reactie #371 Gepost op: 21 maart 2013, 20:42:13
Ik zou dus niet naar meldingen mogen gaan vanwege traumatisch ervaringen maar wel al van af mijn 14e leren reanimeren bij de jeugdbrandweer.
Waarom zou ik dan niet bij incidenten mogen staan/foto's maken.
Ik sta net als de andere omstanders achter het lintje als dat er is en ander op gepast afstand.

Ik snap zeker het punt maar ik denk dat er een groot verschil zit in de meldingen waar je naar toe gaat.
Zoals ik al schreef blijf ik in mijn eigen dorp en ga dus ook niet naar grote ongevallen verder weg toe.
nogmaals ik snap zeker het punt maar het ligt er helemaal aan hoe jij jezelf opstelt en gedraagt bij een incident.
Dus omdat ik geen serieuze camera heb zou ik geen foto's meer mogen maken als het aan jou lag?

Ik snap je helemaal. Ik denk zeker dat het ligt aan het incident, en zoals je zelf al zegt, hoe je jezelf opstelt en gedraagt ter plaatse. Mijn mening is eigenlijk wat teveel over 1 kam. 90% van de 14-18 jarigen kunnen denk ik een aardig traumatische ervaring moeilijk verwerken. Dit is ook inclusief de niet-hulpverleningsgeïnterreseerden. Inderdaad, de melding waar je naartoe gaat is ook zeker een belangrijke factor.

Verder wil ik meer inhaken op het feit dat er 14'jarigen zijn die zich als volledig fotograaf naar buiten brengen en dan ook denken dat ze alle rechten hebben. En daar gaat het mis denk ik.

M@rcel

• Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #372 Gepost op: 21 maart 2013, 22:22:33
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1140874
Naar mijn mening omdat je nog gewoon veel te jong bent. Prima dat je foto's maakt bij de bouw van het een of ander, prachtig dat je daar een accreditatie voor hebt. Echter wanneer jij bij een zwaar ongeval zou staan, je komt waarschijnlijk sprintend op je fietsje aan als een van de eersten, en daar liggen wat ledematen voor je neus...dan heeft dat echt wel impact. Ook al sta je dan misschien niet direct te huilen, of sta je er heel 'professioneel' tegenover, publiceer je de beelden niet of whatever, je vergeet het niet! En of zulke beelden goed zijn voor een opgroeiende puber, dat vraag ik mij ten zeerste af.

Tevens vind ik niet dat je zomaar 'pers' bent als je aan alle regels voldoet. Ik denk dat er zeker een minimumleeftijd aan zit, 18 jaar.
Misschien ben je het nu totaal niet met mij eens, maar ik denk dat dit inzicht nog wel komt. Hetzij volgende week, hetzij over 5 jaar.

Begrijp dat jij al een aantal jaren incidenten fotografeert en al het nodige hebt meegemaakt.
Echter volgens jouw profiel heb jij de "magische" leeftijdsgrens van 18....  ^-^

Dus wat jij eigenlijk zegt, is dat het niet verantwoord was om "vroeger" naar dergelijke incidenten te gaan en foto's te maken....  ;)

Zonder gekheid, ik denk dat als jij nog geen 18 was en niet stond ingeschreven bij de KvK als fotograaf jij toch ook anders naar deze discussie had gekeken en jij je waarschijnlijk niet liet weerhouden om toch naar incidenten toe te gaan om foto's te maken.

Grtz,
Marcel

SjoerdvR

• Fotograaf
  • Forum gebruiker
    • Mijn fotografie site
Reactie #373 Gepost op: 21 maart 2013, 23:12:47
Begrijp dat jij al een aantal jaren incidenten fotografeert en al het nodige hebt meegemaakt.
Echter volgens jouw profiel heb jij de "magische" leeftijdsgrens van 18....  ^-^

Dus wat jij eigenlijk zegt, is dat het niet verantwoord was om "vroeger" naar dergelijke incidenten te gaan en foto's te maken....  ;)

Zonder gekheid, ik denk dat als jij nog geen 18 was en niet stond ingeschreven bij de KvK als fotograaf jij toch ook anders naar deze discussie had gekeken en jij je waarschijnlijk niet liet weerhouden om toch naar incidenten toe te gaan om foto's te maken.

Grtz,
Marcel

Heel scherp opgemerkt :-)
Ik ben inmiddels 19, vergeten om dat aan te passen...  e050
Maar je hebt gelijk, ik ben begonnen met het actief fotograferen van incidenten toen ik 17,5 was. Het is zoals al eerder aangehaald in dit topic niet een directe omslag op je 18e verjaardag. Alsof je op 'oudjaarsdag' nog totaal onervaren en zuiver bent, en dan van de ene op de andere dag direct mentaal volgroeid bent om dit aan te kunnen.

Maar ik blijf bij mijn standpunt, stel dat ik dit op 14-jarige leeftijd al deed, dan zou dat niet verantwoord zijn. En toevallig als klein kind langs een ongeval komen is iets heel anders dan bij elke piep weg te vliegen en het bewust op te zoeken.

En wat je laatste punt betreft, ik denk dat je daar gelijk in hebt. We kunnen iemand vanuit dit forum, wat immers maar een vaag internetprofiel is, wat iedereen kan aanmaken, iemand overtuigen en weerhouden om foto's te gaan maken bij ongevallen. Echter we kunnen wel raad verschaffen. Aan (goede) raad heb je nooit genoeg, toch?

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #374 Gepost op: 22 maart 2013, 00:05:15
Tot nu toe vind ik dit al een interessante discussie. Ik zal mij daarom ook maar even er in mengen.

Voor zover ik kan vinden in mijn archief zijn mijn eerste foto's op hulpverleningsgebied gemaakt in 2006. Toen was ik 16 jaar oud. In de jaren die daarop volgden ben ik steeds meer incidenten in beeld gaan brengen. In eerste instantie was dat enkel door de P2000 monitor in de gaten te houden, op een later tijdstip gebeurde dat met een pager. In al die jaren heb ik ook veel dingen meegemaakt, waarbij ook incidenten zaten die mij zeker niet in de koude kleren zijn gaan zitten. Van bijvoorbeeld een verkeersongeval waarbij een vrouw en klein kind bekneld zaten en het uitschreeuwden van de pijn, tot een auto die tegen een boom is gebotst en waarbij de bestuurder levend verbrandde (en nog net op tijd door de brandweer uit zijn auto kon worden gehaald). Of recentelijk nog een auto onder de trein waar veel menselijke brokstukken op het spoor terecht waren gekomen.

Wat ik de afgelopen jaren vooral heb geleerd is dat ik er toch relatief makkelijker mee om kan gaan. En ik denk dat dat deels ligt aan het feit dat als je nog in je pubertijd zit, je communicatief nog niet volledig volgroeid bent. Daar waar je als onzekere puber nog stoer doet tegen je vrienden over ernstige incidenten, daar ben je als je eenmaal de 20 gepasseerd bent toch een stuk volwassener over en kijk je er heel anders tegen aan. Niet alleen omdat je dingen beter begrijpt, maar je begint ook in te zien wat voor persoonlijk leed allerlei incidenten kunnen veroorzaken. Families die uit elkaar worden gerukt, mensen die hun huis kwijt raken, etc.

Ik ontken zeker niet dat 'de kick' van een flink incident geen rol meer speelt (immers, het is altijd spannend wat je aantreft, of je nu fotograaf bent of hulpverlener), maar daar waar ik het vroeger echt deed omdat het erg spannend was en voor de bezoekersaantallen op mijn website, doe ik het nu grotendeels vanuit mijn passie voor fotografie, het interessante aspect van de hulpverlening en vanuit mijn werk. Met mijn 22 jaar (bijna 23) ben ik wellicht nog een jonkie in de ogen van de hulpverleners, maar zo voel ik mij inmiddels niet echt meer.

Juist dat besef dat je hebt als je ouder wordt ontbreekt nog als je jong bent. Ik ben nu zeker van mening dat je als tiener gewoon niet op een incidentlocatie thuis hoort. Is het niet alleen vanwege de afschuwelijke dingen die je zo nu en dan tegen komt, dan is het wel omdat je als tiener nog te weinig capaciteit hebt om alles goed te kunnen verwerken. Zoals gezegd: het leed, het technische aspect van de hulpverlening, je eigen veiligheid in het gehele plaatje, etc. Het zijn zeker dingen waar je in kunt groeien (ik ben zelf ook wel een aantal keer 'op mijn bek gegaan'), maar dat zal dan grotendeels buiten de lintjes plaats vinden.

Wat mij trouwens ook opvalt is dat hier veel mensen de schuld niet alleen bij de jonge fotografen leggen, maar ook bij de hulpverleners. Maar waarom worden de ouders van deze kinderen er niet op aangesproken dan? Zij zijn immers ook verantwoordelijk voor het doen en laten van hun kinderen. Een kind van 13 of 14 laat je toch niet zo maar 's nachts overal heen gaan? Daarnaast, en dat is denk ik nog een veel belangrijker punt: in je pubertijd heb je veel slaap nodig. Ik weet niet hoeveel fotografen van onder de 16 jaar er 's nachts uit gaan naar incidenten, maar echt gezond lijkt mij het niet. Je schoolprestaties zouden er zelfs ook onder kunnen lijden. Een puntje waar je de ouders dus ook gerust op aan zou kunnen spreken.

Een mooi voorbeeld vind ik een fotograafje hier uit de omgeving. Dit knulletje van 11 jaar is een tijdje terug 'ontdekt' door Hart van Nederland bij een afbrandde supermarkt in zijn dorp en sindsdien is hij een 'bekende' in het dorp aldaar. Hij heeft van zijn ouders een camera en een pager gekregen en als hij niet naar school hoeft en nog niet naar bed moet, dan mag hij van zijn ouders naar incidenten toe. Dat levert soms het uiterst kromme beeld op dat je dus een aantal professionele fotografen hebt, waar een 11 jarig kind tussen staat met een camera met kitlensje etc. Nu ben ik zeker niet de beroerdste en gun ik het iedereen om fotografie te ontdekken, maar op sommige momenten irriteer ik mij er mateloos aan. Niet zo zeer dat ik die jongen er op aankijk, maar ik begrijp gewoon werkelijk waar niet waarom die ouders dit zo mooi vinden.

Twee jaar geleden was er in de buurt hier een persoon voor de trein gesprongen. De jonge fotograaf regelde dat zijn oma hem naar het 'ongeval' zou brengen. Wat ik zo via via begrepen heb is dat zijn oma geen idee had naar wat voor soort melding zij haar kleinzoon heen zou brengen. Hij wist het zelf schijnbaar ook niet (niet gek als je (op dat moment) 9 of 10 jaar bent). Op de locatie is hij door een andere fotograaf op zo'n 50 meter afstand van het spoor nog tegengehouden, alvorens hij bijna zijn grootste trauma uit zijn leven zou hebben gekregen.

Juist daarom denk ik dat het ook ontzettend belangrijk is dat ouders er op aangesproken worden. Beseffen de meeste ouders zich uberhaupt wel waar hun kinderen naar toe gaan? Begrijpen ze wat de psychologische gevolgen kunnen zijn? Hier wachten wij nog steeds op het incident waar (klinkt misschien wat hard) ons 'jonge fotograafje' bij een ernstig verkeersongeval aan komt en hij geconfronteerd wordt met ledematen op het wegdek. Hoe ga je dat verwerken als puber als volwassenen het er al moeilijk mee hebben?

Het moge duidelijk zijn dat ik absoluut geen voorstander ben van incidentfotografen onder de pak 'm beet 16 jaar. Ben je tussen de 16 en de 20? Dan zou het moeten kunnen, mits je buiten de lintjes blijft en zo nu en dan eens bij kleinere incidenten laat zien dat je je beste beentje voor zet bij hulpverleners. Maar voor die tijd nog lekker genieten van het simpele leven. Voetballen met je vrienden op het trapveldje, etc. Het echte harde leven komt vanzelf wel.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #375 Gepost op: 22 maart 2013, 01:52:37
Grappig dat je dat zegt trouwens, in reactie op 90-8, die (volgens mij) werkt voor het officiele Foto- en Videoteam van brandweer Limburg. Maargoed, dat is weer een hele andere discussie..  ;)

Klopt  ;D Maar om een en ander meteen te ontkrachten, ons beeldmateriaal blijft binnen de organisatie of andere hulpdiensten. Wij leveren niet aan media etc. Net om broodroof te voorkomen : -)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #376 Gepost op: 22 maart 2013, 01:56:03
Tot nu toe vind ik dit al een interessante discussie. Ik zal mij daarom ook maar even er in mengen.

Stefan, top geschreven!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #377 Gepost op: 22 maart 2013, 08:07:59
Stefan, complimenten voor je goed onderbouwde verhaal  O0

Er wordt hier leuk geschreven dat e.e.a. afhankelijk is van het incident waar je naartoe gaat.
O.a.:

Je weet totaal niet (op basis van de gegevens op een pager of p2000 app oid) waar je naartoe gaat. Zelf ik als ambulanceverpleegkundige sta soms voor enorme verassingen wat uit het verhaal van de melding totaal niet naar voren kwam! Dus in geen geval weet je wat je gaat aantreffen.

En het feit dat je niet buiten het dorp komt is absoluut geen garantie dat je niets ernstigs aantreft. Ik denk zelfs dat binnen de bebouwde kom de kans groter is op schokkende beelden aangezien je daar vaak minder goed afstand kunt houden.

maar wel al van af mijn 14e leren reanimeren bij de jeugdbrandweer.
Prima dat je dat op die leeftijd leert!
Maar dat leer je niet om vervolgens op alle reanimatiemeldingen af te gaan. Dit leer je om te kunnen handelen als je er onverwachts voor staat.

Bedenk je dat systemen zoals hartveilig wonen niet eens in werking gaan bij een traumatische reanimatie, reanimatie kind, of enigszins andere mogelijk schokkende melding. De centralist annuleert dan de melding door een code in te voeren in de ritopdracht. En dat is een systeem voor volwassenen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #378 Gepost op: 22 maart 2013, 10:21:33
Zo kan het ook  O0

Kazerne Baan via Facebook:
5 januari via mobiel

Vandaag onze fans op de koffie uitgenodigd. 18 brandweerspotters die vaak voor de kazerne hangen om filmpjes te maken van de TS231 die uitrukt.

Melvin Bouhuizen > Kazerne Baan
16 maart

Fans bij jullie om de taart te geven en een broodje kroket te eten

foto('s) geplaatst met toestemming van en dank aan Kazerne Baan
Samen sterk in de hulpverlening!

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #379 Gepost op: 22 maart 2013, 20:25:31
Leuke discussie.

Echter kun je eindeloos doorgaan met het afvragen of een persoon nu wel of niet geschikt is om te gaan fotograferen binnen de linten. Ik denk dat niemand daar een antwoord op kan geven aangezien er zoveel verschil zit in de reacties die jongeren geven. Verder zijn er, zoals eerder genoemd, ook zat oudere fotografen (18+) die bepaalde situaties niet aan kunnen of verkeerd verwerken.

Ik zie ook niet in waarom er een minimumleeftijd voor hobby fotografen moet komen. Waarom zou iemand van 14/15 niet aan media mogen leveren als hij gewoon kwaliteit levert en zich ter plaatse normaal gedraagt. Ook hier geld dat ouderen (18+) zich ook niet altijd normaal gedragen bij een incident.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge