Samenwerking MAI en LB NRK

Auteur Topic: Samenwerking MAI en LB NRK  (gelezen 10867 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Gepost op: 3 juni 2008, 14:46:13
Gezien de recente ontwikkelingen m.b.t. de samenwerking MAI en LB NRK maar een apart topic.

Afgelopen vrijdag hebben de NRK vrijwilligers die zich hebben opgegeven voor evenementen van de MAI via de website www.mai.nl een brief gekregen waarin gezegd wordt dat de samenwerking met LB NRK wordt stopgezet en voor deze vrijwilligers toestemming gevraagd wordt bij de plaatselijke afdelingen.

Vandaag, Dinsdag 3 juni is er een mail en brief van het LB NRK verstuurd met nogmaals uitleg over de gestopte samenwerking en de uitleg dat er geen vrijwilligers van het NRK meer als NRKer naar de MAI gaan onder de NRK vlag, hoewel de MAI dit wel nog wil...

Als je als vrijwilliger nog naar de Evenementen naar de Westergas fabrieken, Evenementen in de Goffert, Nijmegen en Lowlands wilt zal dat op persoonlijke titel moeten en dan moet je persoonlijk afspraken mer de MAI maken, ondat je dan niet onder de verzekering van de MAI valt.

De brief van het NRK hieronder:



Vrijdag 30 mei hebben wij, via een van onze plaatselijke afdelingen, vernomen dat u en uw afdeling mogelijkerwijs een brief hebben ontvangen van MAI Bv.  De brief heeft betrekking op het eenzijdig stopzetten van de samenwerking door MAI Bv. Graag willen wij u hierover informeren.

Het was onze intentie om tot goede werkafspraken te komen met MAI waarmee de inzet en het belang van u als Rode Kruis hulpverleners gewaarborgd was. Helaas heeft MAI Bv nu dus eenzijdig besloten om niet verder met het Rode Kruis in gesprek te gaan.

MAI Bv heeft aangekondigd om Rode Kruis vrijwilligers te willen blijven inzetten.
Wij raden u aan om contact op te nemen met uw afdeling. Uw afdeling is over de huidige situatie geïnformeerd via een brief.

Daarnaast willen wij u erop attent maken dat het vrijwilligers natuurlijk vrij staat om op persoonlijke titel hulp te verlenen onder de vlag van MAI Bv. In dat geval dient u zelf afspraken te maken met MAI Bv over de voorwaarden waaronder u uw diensten aanbiedt. In ieder geval kan een dergelijke inzet niet plaatsvinden in Rode Kruis kleding en valt u niet onder de Rode Kruis vrijwilligersverzekering.

Tot slot, nu MAI Bv eenzijdig de samenwerking heeft opgezegd, willen wij dan ook geen  medewerking meer verlenen aan MAI Bv.

Indien zich nadere ontwikkelingen voordoen zullen wij u daarvan op de hoogte stellen.

Teneinde de verspreiding van deze brief te bespoedigen wordt deze zowel via de reguliere post als per email verzonden.


Met vriendelijke groet,

einde citaat.

De brief van de Mai is hier ook te vinden in t topic over Lowlands...
Golly


Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2008, 15:09:12
Wat een verassing zeg.  ;)
Is wel sneller dan ik had verwacht zo'n reactie.

Ik ben benieuwd of de website van MAI nu gaat bezwijken onder de hoeveelheid inschrijvingen.


Casbuur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2008, 22:08:05
Het is jammer dat degene die zich via het NRK hebben ingeschreven niet worden doorgespeeld. Die moeten nu nog zich registreren via MAI, als ze dat willen. Andere die via MAI alles hebben gedaan hebben weer geluk, omdat MAI zegt dat degene die zich via hun hebben ingeschreven geen last hebben van de breuk tussen NRK en MAI. Ik vraag me af hoeveel gedupeerden hieraan gaan hangen.


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2008, 23:37:33
Volgens mij helemaal niemand als ze zich via MAI aanmelden.
De afdeling krijgt hiervan netjes bericht en zal ook een overzicht krijgen met het aantal uren wat je hebt gedraaid.
Dat is althans wat ik van mijn coordinator hulpverlening doorkreeg aangezien hij ineens een lijst had met alles wat ik dit jaar voor leuks doe


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2008, 07:23:23
Waarom zou MAI dat nog moeten doorgeven als men zich persoonlijk bij MAI aanmeldt? ???
Arts  www.alphalog.nl


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2008, 08:44:10
Je kunt op 2 manieren voor MAI werken.
Als Rode Kruis vrijwilliger en als MAI vrijwilliger rechtstreeks bij MAI.
In beide gevallen ben je volledige verzekerd etc. Maar als Rode Kruis vrijwilliger gaat er een vergoeding naar de afdeling.
En anders krijg je de vergoeding zelf.
Dus als je leuke inzetten wilt draaien en toch de afdeling een beetje verder wilt helpen gewoon aanmelden en doorgeven aan je cordinator hulpverlening.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2008, 15:43:36
Jammergenoeg is de consequentie van de brief van Janneke Gankema dat afdelingen minder snel of geen toestemming meer gaan geven.

Maar begrijp ik het goed dat als je je rechtstreeks via de MAI inschrijft, je ook goed verzekerd bent?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #7 Gepost op: 4 juni 2008, 17:02:16
Maar begrijp ik het goed dat als je je rechtstreeks via de MAI inschrijft, je ook goed verzekerd bent?

Met je Oranje Kruis-diploma ben je reeds verzekerd, echter zal MAI je (aanvullend) ook willen verzekeren omdat je bij hun in dienst bent bij een inzet. Kortom, wil je dit doen, dan zal je waarschijnlijk een (tijdelijke) arbeidsovereenkomst aan moeten gaan.

gr. Michel


EdwinC

  • IC-verpleegkudige i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #8 Gepost op: 4 juni 2008, 17:06:17
hoi,

hoe zit het met kleding en dergelijke? heeft de MAI bepaalde kleding voor eerste hulpverleners?

groetjes

ehbo


peter_730

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #9 Gepost op: 9 juni 2008, 14:18:08
Waarschijnlijk wil MAI voor een dubbeltje op de welbekende eerste rij zitten en zo min mogelijk geld uit geven, zeker niet aan kleding. Misschien kan er een T-shirtje vanaf maar waarschijnlijk moet je dat na de hulpverlening weer inleveren.

Toch raar dat een commerciele organisatie zo slecht met EH verleners omgaat (in mijn ogen dan) enkel een paar broodjes en een kop koffie staat waarschijnlijk niet in verhouding van wat zij ontvangen van de organisatie.