Catering / verzorging hulpverleners bij calamiteiten

Auteur Topic: Catering / verzorging hulpverleners bij calamiteiten  (gelezen 23237 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Barbie-crosser

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 2 mei 2009, 13:48:02
heel netjes, en ook zeer royaal van je, maar ik denk dat je in Nederland redelijk "uniek" bent, met zo'n gulle hand bij calamiteiten...
De meeste mensen zullen denken: ze krijgen er voor betaald, laat ze het zelf maar oplossen, of iets dergelijks....


Best jammer ... We zijn allemaal blij dat deze mensen hun leven vaak op de waagschaal zetten voor ons

En hun krijgen NIET betaald zoals t behoord.. sterker nog. Ik vind ze zwaar Onderbetaald

Is het dan niet t minste wat WIJ als burgers kunnen doen, door HUN eens te gaan verzorgen ?
Ik hoop echt, dat mensen gewoon eens minder gaan IKKE IKKE en wat meer gaan denken als , ZIJ ZIJ ZIJ zijn het die nu eens door ONS moeten worden verzorgd

We moeten verrot blij zijn dat er nog mensen zijn die deze taken als Brandweer, Ambu.. Trauma, Politie , Kmar.. ect , willen doen
Zonde rhun.. zijn wij ook nergens meer bij nood , toch?


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 2 mei 2009, 14:04:03
Hebben we hier de O&V (Opvang & Verzorging) van het rode kruis niet voor?
O&V'ers zijn vrijwilligers die kunnen assisteren(!) bij het opzetten van een opvangplek en daar aanwezig zijn ter onersteuning van de evacués of (niet tot minder gewonde) slachtoffers. Het zijn zeker geen cateraars. Opvang van deze groepen mensen is een verantwoordelijkheid van de gemeente. Bijvoorbeeld in Rotterdam heeft de gemeente een convenant gesloten met het Leger des Heils die op korte temrijn voor veel eten zorgt. Tijdens de storm in janauari 2007 ben ik als O&V'er ingezet en gezien hoe snel zij veel en goed eten klaar hadden staan, de hele nacht lang.

Overigens heeft de GRIP-fase geen enkele invloed op de inzet van O&V'ers, die zegt alleen iets over de opschaling van de aansturing van het incident. In theorie kun je bergen O&V'ers aan het werk hebben zonder dat er ook maar een GRIP1 wordt afgekondigd.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #22 Gepost op: 2 mei 2009, 15:16:42
In de regio Nood- en Oost gelderland beschikt de brandweer over een eigen, bijzonder pofessionele verzorgingsgroep: http://www.verzorgingsgroep.nl/
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #23 Gepost op: 2 mei 2009, 18:47:57
In de regio Zuid-Holland Zuid komt bij langdurige inzetten (op verzoek van leidinggevende) de verzorgingsunit ter plaatse. Deze staat gestationeerd in de gemeente Graafstroom en wordt ook door hun bemand. Bij eventueel kleinere inzetten wordt dit door het betreffende korps zelf geregeld.
Weer of geen weer... altijd brandweer


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #24 Gepost op: 2 mei 2009, 22:14:27
Ik denk dat je slachtoffers van een ongeval in geen geval moet laten eten/drinken....
(maar misschien dat de medici op dit forum er anders over denken, dan hoor ik dat graag...)

ps ik hoor op tv bij zo'n spoed-hulp (volgen van cpa/ambulancebroeders etc) altijd vragen wat en wanneer men voor het laatst gegeten heeft, en dat men tot nader onderzoek uitwijst dat er daadwerkelijk niets aan de hand is met iemand, er niet gegeten of gedronken mag worden, met andere woorden, men moet zo veel mogelijk nuchter blijven... (om complicaties bij een eventuele operatie uit te sluiten danwel te voorkomen....)
Nu zijn deze slachtoffers wel zeer laag getrieërd, (neem ik aan), maar toch is eventueel letsel (door de aanwezige adrenaline) misschien nog niet opgemerkt...

Inderdaad, slachtoffers van een ongeval met waarneembaar letsel moet je in geen geval iets laten drinken.
Echter, andere slachtoffers die na triage geen letsel hebben kunnen vaak op de plaats ongeval (b.v. treinongeval/ vliegtuigongeluk) wel van een hapje en drankje voorzien worden.
Dit wordt ook wel gedaan. Het gaat mij er meer om hoe en door wie, en wat zijn de faciliteiten in dat geval. Natuurlijk moet hier weloverwogen een beslissing over gemaakt worden.  :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #25 Gepost op: 2 mei 2009, 22:29:28
Met wat Goodwill van omstanders in de buurt, lukt t elk mens
Ook ik zelf ( ik haa t 1 x aan als voorbeeld aangezien ik liever niet heb dat mensen denken da ik zo goed ben, want alle eer komt wat mij betreft de Hulpverleners toe ) , heb eens voor ruim 100 man in de buurt, gewoon spontaan, gezorgd dat er Koffie, thee.. en ff later bij hoge temperaturen allemaal fris drank hebben gekregen.. Ik heb in geval van nood altijd een zeer aantal flessen Ranja klaar staan
En ik kan je verzekeren, dat ze er heeeeeel blij mee waren.. vooral de brandweer.. mensen zeg, die lopen me zwaar beladen verpakt en gezakt
Ook frikandellen ect heb ik in huis.. knakworstjes ect.. gewoon altijd handig voor zowel onszelf als onverwachte calimiteiten
Dus Iedereen kan hun steentje bijdragen
 ;)

Je bent een goed mens, Barbie-crosser.  O0
Ik woon zelf ook aan een drukke weg bij een T-kruising waar nogal eens wat gebeurd. Wegafzettingen maak ik regelmatig mee.
Als ik in de gelegenheid ben verzorg ik ook een kopje koffie/ soep of een beetje fris.
En inderdaad, dit zouden meer mensen moeten doen.
Zo maken we Nederland weer een beetje leefbaar.  :)

Maar de discussie gaat eigenlijk over grootschalige incidenten en hoe dit dan precies geregeld is.
Ik heb nog geen opmerkingen gehoord b.v. over de voorgestelde optie om het Leger de Heils deze taak te kunnen laten uitvoeren.
Ook heb ik nog geen reactie gelezen over de speciale wagen die in Amerika gebruikt wordt. (zie foto eerder in dit topic)
Wel zag ik vandaag dat de brandweer Apeldoorn een mooi alternatief had (met foto).
Dit zag/ziet er al behoorlijk professioneel uit.  O0
Let wel: áls het al goed geregeld is dan hoeft er wat mij betreft ook niets te veranderen maar ik heb zo af en toe wel mijn bedenkingen óf het wel goed geregeld is.

Groeten, Jan (uut Emmen)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #26 Gepost op: 2 mei 2009, 22:38:22
O&V'ers zijn vrijwilligers die kunnen assisteren(!) bij het opzetten van een opvangplek en daar aanwezig zijn ter onersteuning van de evacués of (niet tot minder gewonde) slachtoffers. Het zijn zeker geen cateraars. Opvang van deze groepen mensen is een verantwoordelijkheid van de gemeente. Bijvoorbeeld in Rotterdam heeft de gemeente een convenant gesloten met het Leger des Heils die op korte temrijn voor veel eten zorgt. Tijdens de storm in janauari 2007 ben ik als O&V'er ingezet en gezien hoe snel zij veel en goed eten klaar hadden staan, de hele nacht lang.
Overigens heeft de GRIP-fase geen enkele invloed op de inzet van O&V'ers, die zegt alleen iets over de opschaling van de aansturing van het incident. In theorie kun je bergen O&V'ers aan het werk hebben zonder dat er ook maar een GRIP1 wordt afgekondigd.

Ok, duidelijk. Een inzet van mensen voor verzorging heeft dus niets te maken met een GRIP-situatie.
Mooi dat Rotterdam een convenant gesloten heeft met het Leger des Heils.
Maar dit is dus niet landelijk geregeld kennelijk. Gezien de reacties tot nu toe heeft iedere regio een andere mogelijkheid.
Plaatselijke snackbar, haakarmbak, speciale wagen.
Niets is dus eigenlijk vanuit landelijke visie geregeld tot dusver. (totdat het tegendeel bewezen wordt... haha) Uitspraak is discutabel...besef ik me nu, maar ik laat hem toch maar even staan.
Her en der wordt er wel wat aan gedaan. Zou dit dan niet landelijk geregeld moeten worden?
En dan kom ik hier dus weer op mijn voorstel... Leger des Heils b.v. en speciale wagens die gestationeerd zijn in Nederland.

Groeten, Jan (uut Emmen)
 :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #27 Gepost op: 2 mei 2009, 22:40:40
In de regio Zuid-Holland Zuid komt bij langdurige inzetten (op verzoek van leidinggevende) de verzorgingsunit ter plaatse. Deze staat gestationeerd in de gemeente Graafstroom en wordt ook door hun bemand. Bij eventueel kleinere inzetten wordt dit door het betreffende korps zelf geregeld.

Heb je hier ook foto's van?
En door wie wordt de verzorgingsunit bemand?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #28 Gepost op: 2 mei 2009, 22:47:51
heel netjes, en ook zeer royaal van je, maar ik denk dat je in Nederland redelijk "uniek" bent, met zo'n gulle hand bij calamiteiten...
De meeste mensen zullen denken: ze krijgen er voor betaald, laat ze het zelf maar oplossen, of iets dergelijks....

Inderdaad, helaas denken veel mensen zo.  :(
Maar dat er ook anderen zijn bewijst het feit dat er ook genoeg mensen zijn die dus wel een kopje koffie aanbieden of op een of andere manier hulp bieden.
Ik kan me nog herinneren dat bij een grote storm of ijzelregen een telefoontje vanuit ons gezin uitging naar de brandweer of ze iemand nodig hadden op de kazerne om een warme hap te maken o.i.d.
Dus mensen denken er wel aan en ja sommigen doen het ook.

Maar goed, back on topic maar weer.

Groeten, Jan (uut Emmen)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #29 Gepost op: 2 mei 2009, 23:24:56
Heb je hier ook foto's van?
En door wie wordt de verzorgingsunit bemand?
Ja daar heb ik ook foto's van (volgen zsm).
Zoals ik al aangaf wordt de verzorgingsunit bemand door brandweerpersoneel uit Graafstroom, zij staan paraat voor de gehele regio Zuid-Holland Zuid en indien nodig ook daar buiten.
Weer of geen weer... altijd brandweer