Catering / verzorging hulpverleners bij calamiteiten

Auteur Topic: Catering / verzorging hulpverleners bij calamiteiten  (gelezen 23238 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Gepost op: 29 april 2009, 21:20:34
Naar aanleiding van: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,28461.msg634253.html#msg634253

Berichten over catering cq. verzorging afgesplitst. ;)
Maarten. (mod)


 :| Wat een goede verhalen en wat een prachtig stukje werk hebben deze mensen geleverd.  O0

Gelukkig kan men ook nog leren van deze ervaringen. Het C2000 kan/moet verbeterd worden of de communicatie moet beter geregeld worden.
Ook opmerkelijk is dat er geen koffie was voor diegenen die daar hard aan toe waren.
----- > Hoe is dit eigenlijk geregeld???
Kan me voorstellen dat er b.v. een speciale cateringwagen ingezet kan worden bij zulke grote akties. Moet er niet aan denken dat het hartje winter gebeurd met een aantal graden vorst en snijdende wind of ander zeer slecht weer.
Dat er dan even een kopje koffie of een broodje en een kop soep beschikbaar is zou een uitkomst zijn.
Hier zou met name b.v. het leger des heils of iets dergelijks een heel geschikte rol kunnen vervullen. (praatje, hapje enz.)

Ik weet het... je bent er in eerste instantie voor de hulpverlening maar de innerlijke mens heeft ook verzorging nodig.
Ook slachtoffers die niet gewond zijn kunnen hier baat bij hebben. Even op verhaal komen... en als "slachtoffer" krijg je ook meteen aandacht.

Verder is het gewoon fantastisch wat deze (en andere) mensen gedaan hebben. Ok, ze worden ervoor betaald.... maar denk je eens in wat we zonder deze mensen zouden moeten. Ik kan en wil me dat niet voorstellen.

 O0  O0  O0  O0  O0

Groeten,
Jan (uut Emmen)


Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #1 Gepost op: 30 april 2009, 08:02:57
Raar
(...) Een kop koffie, een broodje en een praatje. “Op de plaats van het ongeluk zelf was er helemaal niets”, zegt Willem. “Op een gegeven moment kregen we het koud en hadden we best trek in een bakje koffie. Maar het enige wat we vonden, waren twee lege thermoskannen. Op zo’n moment voelt dat heel triest.”

Ook opmerkelijk is dat er geen koffie was voor diegenen die daar hard aan toe waren.
----- > Hoe is dit eigenlijk geregeld???

Ik kan niets over het tijdsbesef van deze geïnterviewden zeggen, maar wel dat de verzorging uitstekend geregeld was; zowel de verzorging uit Haarlem als verzorging uit de regio Amsterdam waren snel aanwezig.
De verzorging vanuit Haarlem is zelfs de dagen erna, tijdens de onderzoeken en berging, 24/7 voortgezet.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #2 Gepost op: 30 april 2009, 09:21:04
Ik kan niets over het tijdsbesef van deze geïnterviewden zeggen, maar wel dat de verzorging uitstekend geregeld was; zowel de verzorging uit Haarlem als verzorging uit de regio Amsterdam waren snel aanwezig.
De verzorging vanuit Haarlem is zelfs de dagen erna, tijdens de onderzoeken en berging, 24/7 voortgezet.

Ok, dank voor de info.
Kennelijk hebben deze 2 hulpverleners dus niet geweten dat er koffie o.i.d. op te halen was.
Blijft nog wel mijn vraag open staan: Hoe is dit nu precies geregeld?
Komt er een wagen met een aantal thermoskannen, broodjes e.d.?
Zijn hier speciale wagens voor?
Wie doet de verzorging, en voor wie?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #3 Gepost op: 30 april 2009, 10:08:18
Ik heb even gezocht naar een speciale wagen voor catering (in dit geval van Leger des Heils).






En hier de site met specificaties van de wagen, foto's van het interieur enz.

http://www.keystonecoachworks.com/Commercial.asp
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #4 Gepost op: 30 april 2009, 15:44:27
Blijft nog wel mijn vraag open staan: Hoe is dit nu precies geregeld?
Komt er een wagen met een aantal thermoskannen, broodjes e.d.?
Zijn hier speciale wagens voor?
Wie doet de verzorging, en voor wie?

In Kennemerland wordt de verzorging in principe door de brandweer Haarlem verzorgd. Daar is een speciale ploeg voor die  gevormd wordt uit de vrijwilligers van Haarlem West (zoals mijn persoontje).
Bij een oproep gaat eerst een busje met koffie, fris, water, repen, koeken e.d. naar de incidentlocatie.
Bij grotere incidenten gaat er tevens een verzorgingscontainer heen.
Bij langdurige incidenten rijdt het busje heen en weer om ook eten te halen.
Deze ploeg verzorgt ook de brandstoffen e.d.
En deze ploeg verzorgt ook het rijden van haakarmvoertuigen zoals de ademluchtcontainer, COH, GHOR e.d.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2009, 10:43:15
In Kennemerland wordt de verzorging in principe door de brandweer Haarlem verzorgd. Daar is een speciale ploeg voor die  gevormd wordt uit de vrijwilligers van Haarlem West (zoals mijn persoontje).
Bij een oproep gaat eerst een busje met koffie, fris, water, repen, koeken e.d. naar de incidentlocatie.
Bij grotere incidenten gaat er tevens een verzorgingscontainer heen.
Bij langdurige incidenten rijdt het busje heen en weer om ook eten te halen.
Deze ploeg verzorgt ook de brandstoffen e.d.
En deze ploeg verzorgt ook het rijden van haakarmvoertuigen zoals de ademluchtcontainer, COH, GHOR e.d.
Ok, kennelijk dus toch wel goed geregeld. Alhoewel er wel vaak op- en neer gereden moet worden.
Met de wagen (zoals van het leger des heils uit Amerika) is het ook mogelijk om een warme hap te verzorgen.
Kost natuurlijk een paar centen maar als er b.v. een aantal in Nederand gestationeerd worden kunnen ze in een paar uur te plaatse zijn.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2009, 10:56:26
Ok, kennelijk dus toch wel goed geregeld. Alhoewel er wel vaak op- en neer gereden moet worden.
Met de wagen (zoals van het leger des heils uit Amerika) is het ook mogelijk om een warme hap te verzorgen.
Kost natuurlijk een paar centen maar als er b.v. een aantal in Nederand gestationeerd worden kunnen ze in een paar uur te plaatse zijn.


in alkmaar en omstreken hebben we ook een speciale groep ervoor die heten de botteliers
wij regelen ook eten en drinken
wij hebben ook verzorgings unit zeg maar een kantine in de vorm van een haakarmbak(deze komt alleen bij langdurige inzetten)
het eten regelen wij met een lokale snackbar die met de gemeente afspraken heeft
deze man kunnen wij dag en nacht bellen en dan komt hij het brengen
in principe bestellen wij altijd lunchpakketten(3xbrood 1x snicker/mars 1x flesje water 1x flesje aquarius) maar als wij soep of een broodje kroket ofzo erbij willen hebben kan dat ook allemaal.
zo zie je dat er lokaal vaak wel het een ander geregeld is
ik zou het ook wel leuk vinden om te horen hoe het verder in den landen is geregeld

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2009, 11:11:10
Nu dat er meer gereageerd wordt op dit onderdeel (catering) kan er misschien een nieuw topic van gemaakt worden.

Dit ter beoordeling van de mods.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #8 Gepost op: 2 mei 2009, 11:14:04
in alkmaar en omstreken hebben we ook een speciale groep ervoor die heten de botteliers
wij regelen ook eten en drinken
wij hebben ook verzorgings unit zeg maar een kantine in de vorm van een haakarmbak(deze komt alleen bij langdurige inzetten)
het eten regelen wij met een lokale snackbar die met de gemeente afspraken heeft
deze man kunnen wij dag en nacht bellen en dan komt hij het brengen
in principe bestellen wij altijd lunchpakketten(3xbrood 1x snicker/mars 1x flesje water 1x flesje aquarius) maar als wij soep of een broodje kroket ofzo erbij willen hebben kan dat ook allemaal.
zo zie je dat er lokaal vaak wel het een ander geregeld is
ik zou het ook wel leuk vinden om te horen hoe het verder in den landen is geregeld
groet free

Ja, inderdaad, zo kan het ook. Goed geregeld. Maar je weet natuurlijk nooit hoeveel je nodig hebt als er opgeschaald wordt.
Aan de andere kant, de snackbar kan altijd weer gebeld worden.
Groeten, Jan (uut Emmen)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #9 Gepost op: 2 mei 2009, 11:16:38
Ja, inderdaad, zo kan het ook. Goed geregeld. Maar je weet natuurlijk nooit hoeveel je nodig hebt als er opgeschaald wordt.
Aan de andere kant, de snackbar kan altijd weer gebeld worden.
Groeten, Jan (uut Emmen)
klopt maar de snackbar heeft de afspraak dat hij minimaal 300 broodjes in voorraad moet hebben
dan praat je dus over 100 pakketten
nou dan wordt het weleens wat hoor ;D

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar