GRIP 1 paniek door Damschreeuwer bij Dodenherdenking 63 gewonden - Amsterdam 04-05-2010

Auteur Topic: GRIP 1 paniek door Damschreeuwer bij Dodenherdenking 63 gewonden - Amsterdam 04-05-2010  (gelezen 60351 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Telegraaf en Nu.nl verschillen nogal in hun berichtgeving.
Bij Telegraf is de man aangehouden op enkele meters afstand van de koningin, bij NU.nl is de man aangehouden terwijl de koningin nog moest arriveren.

Damschreeuwer gepakt bij Koningin

Bij aankomst werd even verderop de man, die twee jaar voor veel paniek zorgde tijdens de dodenherdenking, aangehouden. Volgens de politie gedroeg hij zich verward. Hij is aangehouden "gezien de historie van de man", aldus de politie.

Politie houdt Damschreeuwer korte tijd vast
Laatste update:  12 maart 2012 11:09

AMSTERDAM - De politie heeft zondagavond in Amsterdam de Damschreeuwer korte tijd vastgehouden.

De politie hield rond half zeven een man aan bij het Concertgebouw, die door de beveiliging werd herkend als de Damschreeuwer.
Omdat later op die avond koningin Beatrix daar aanwezig zou zijn, sprak de politie hem aan. Tijdens dit gesprek gedroeg hij zich verward, aldus de politie maandag.
De politie controleerde zijn papieren en stelde vast dat het inderdaad om de man ging die op 4 mei 2010 voor grote consternatie zorgde door te schreeuwen tijdens de 2 minuten stilte op de Dam. De man is tijdelijk vastgehouden op het politiebureau.
Rond 22.00 uur diezelfde avond mocht hij weer gaan. Beatrix woonde in Het Concertgebouw een jubileumconcert bij ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de serie Meesterpianisten.
Het gerechtshof in Amsterdam veroordeelde de 40-jarige Gennaro P. afgelopen vrijdag tot 16 maanden cel, waarvan 8 maanden voorwaardelijk. Het hof bepaalde eveneens dat P. 5 jaar lang niet op de Dam mag zijn tijdens de jaarlijkse dodenherdenking.


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Volgens mij kun je niet voorzichtig genoeg met dit soort types omgaan  O0 Nadat hij ook weer in het radioprogramma Echte Jannen had geroepen dat hij liever had gezien dat Anders Breivik met een kalasjnikov op de Dam had gestaan..  :-\
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Ik geloof de berichtgeving van nu.nl eerder dan die van de telegraaf.. 0098


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Ik geloof de berichtgeving van nu.nl eerder dan die van de telegraaf.. 0098
http://www.telegraaf.nl/binnenland/10681750/__Wel_herdenking_damschreeuwer__.html

Ziehier wat hij zelf zegt over de kwestie. Echt niet te filmen en dan zijn uitspraak: "eerder vast gezeten wegens geweld en dan mag rechter blij zijn dat hij niet op zitting was gekomen"
Das een regelrechte bedreiging.
Zo een figuren moeten op 30 april en 4\5mei niet op straat lopen.


sylvester1986

  • Gast
Dus dat soort mensen moet je dan preventief vastzetten?
Nu is het deze meneer die stond te schreeuwen, maar de volgende keer is het iemand anders, misschien een persoon dat zelf in recente oorlogen heeft gevochten en op deze manier zijn emotie wil uiten.
Raken we dan weer met z'n allen in paniek? Ik vraag me af of deze meneer ook zo'n straf had gekregen als de koningin er niet bij aanwezig was.
Dat hij inderdaad een soort bedreiging uit naar de rechter, dat vind ik ook niet kunnen, maar goed, het staat op vdeo ;)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Ik vraag me ook af betrokkene opgepakt zou zijn als die wel verward zou overgekomen zijn en de koningin niet in de buurt zou zijn geweest.

Betrokkene na 22.00 uur schijnbaar niet meer verward, ik ben eigenlijk benieuwd hoe laat dat concert was afgelopen.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Mijn mening: ik begrijp dit niet dat hij zo weer een kans krijgt. Als hij ze niet allemaal op een rijtje heeft waarom dan geen betere aandacht ervoor?
Gezien het feit dat hij opgepakt is voordat de koningin enige hinder* van hem kon ondervinden lijkt er vooral op te wijzen dat hij de kans niet kreeg omdat er uitstekende aandacht voor was. Een pluim voor de aandachtige die hem herkend heeft.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Deze man hoeft niet vastgezet te worden in een gevangenis, maar heeft dringend psychische begeleiding nodig.
Dreigementen van dien aard uiten en voor zoveel opschudding zorgen als hij heeft gedaan, is niet goed te praten.. Er zijn echter mensen die zo in de knoop zitten, dat zij de realiteit uit het oog hebben verloren en men dus de hand moet reiken deze persoon op te vangen.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Ik ben helemaal niet thuis in de psychiatrische kant van deze kwestie. Ik heb wel begrepen dat deze persoon door mensen die er wel verstand van hebben is onderzocht en dat zij geen redenen zagen om hem de hand te reiken en hem op te vangen. Anders zou betrokkene nog wel ergens de geestelijke bijstand krijgen die hij nodig heeft.
Dus dat soort mensen moet je dan preventief vastzetten?
Nu is het deze meneer die stond te schreeuwen, maar de volgende keer is het iemand anders, misschien een persoon dat zelf in recente oorlogen heeft gevochten en op deze manier zijn emotie wil uiten.
Raken we dan weer met z'n allen in paniek? Ik vraag me af of deze meneer ook zo'n straf had gekregen als de koningin er niet bij aanwezig was.
Dat hij inderdaad een soort bedreiging uit naar de rechter, dat vind ik ook niet kunnen, maar goed, het staat op video ;)

Ik denk niet dat “dat soort mensen” (waarbij ik even uitga van een verwarde man) standaard preventief vastgezet wordt.

Wat wel duidelijk is, is dat een bepaald persoon, waarvan in het verleden al eens gebleken is dat hij zelfs in verwarde toestand, een gevaar kan vormen voor de openbare orde en veiligheid in aanwezigheid van hare majesteit de koningin, wederom zichzelf in de directe nabijheid van de koningin wil brengen.

Tel daar bij op dat hij in het radioprogramma Echte Jannen heeft geroepen dat hij liever had gezien dat Anders Breivik met een kalasjnikov op de Dam had gestaan (thnx 4 the quote PWB) en ik denk dat er voldoende reden is om bij betrokkene te informeren naar zijn intenties op die specifieke plaats en tijd. Dat dit formeel niet in 5 minuten geregeld is (aanhouding, voorgeleiding enz. enz.) is niet meer dan logisch.

Raken we in paniek als iemand anders (uit het voorbeeld van sylvester) zijn emotie wil uiten?
Ja. Zeker als het onder soortgelijke omstandigheden gebeurt.

De vraag of deze meneer ook zo'n straf had gekregen als de koningin er niet bij aanwezig was is volledig afhankelijk van de rechter die aan de zaak wordt toegewezen die zijn mening baseert op de feiten en omstandigheden. De aanwezigheid van een staatshoofd speelt zeker mee. Een staatshoofd heeft nu eenmaal een bijzondere positie. Of het nu (om de link maar weer eens te leggen naar het Koninginnedag-huiszoekings-topic) om onze koningin of de Amerikaanse president gaat.

Kortom. Ieder zijn mening. Leve de discussie. Ik vindt dat er niets mis is gegaan. Sterker nog.
Goeie actie! O0
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Damschreeuwer opgepakt tijdens bezoek Turkse president

Laatste update:  17 april 2012 13:27 info .

AMSTERDAM - De politie heeft dinsdag de Damschreeuwer opgepakt. Dat gebeurde voorafgaand of tijdens de kranslegging van de Turkse president Abdullah Gül op de Dam. De politie had het vermoeden dat de man de openbare orde wilde verstoren en hij luisterde niet toen hem werd verzocht het gebied rond de Dam te verlaten. De Damschreeuwer, Gennaro P., zorgde op 4 mei 2010 voor grote consternatie door te schreeuwen tijdens de 2 minuten stilte op de Dam. Tijdens de paniek die ontstond raakten veel mensen gewond.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2789068/damschreeuwer-opgepakt-tijdens-bezoek-turkse-president.html#