paracetamol

Auteur Topic: paracetamol  (gelezen 22343 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #50 Gepost op: 18 augustus 2003, 22:26:24
Als je langdurig (of ineens) de dosering (zie bijsluiter :D) overschreidt kan dit fatale gevolgen opleveren.
maar zoals ik al schreef over al waar je TE van neemt.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #51 Gepost op: 20 augustus 2003, 04:25:30
Druifje, toen jij je bericht postte, was er al 10 dagen niet gereageerd. Dat is precies de reden dat ik er geen slotje opzet, maar wel berichten verwijder die hier niet thuis horen. Wellicht dat er nog waardevolle bijdragen komen van (nieuwe) leden.
Als er na dit bericht nog steeds wordt gerotzooid, dan pak ik wel een hangslot uit de kast, oké? ;D

Christian


Paul SEH

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 21 augustus 2003, 16:41:23
Goed gesproken SEH-zustertje.

Alles met te is niet goed alleen tevreden.  ;) 8)


franciska

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 5 april 2004, 00:15:40
hallo,

de reden dat je geen paracetamol mag geven is omdat het een medicatie is, alleen mensen die bevoegd zijn dit te geven mogen dit doen anderen niet.
tevens is het zo als mensen med. gebruiken dan kan het niet altijd in combinatie met paracetamol, tevens is het een reden omdat sommige mensen eraan verslaafd zijn en dat jij dan de verslaving verder helpt terwijl je dit moet voorkomen. ik heb bij ehbo en rk- vereniging er een vrijstelling voor omdat ik verzorgende ig-er ben en dus de gevolgen weet en weet in welke combinatie het gebruikt mag worden. Bij twijfel geef ik dit ook niet


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #54 Gepost op: 5 april 2004, 00:50:59
hallo,

de reden dat je geen paracetamol mag geven is omdat het een medicatie is, alleen mensen die bevoegd zijn dit te geven mogen dit doen anderen niet.
tevens is het zo als mensen med. gebruiken dan kan het niet altijd in combinatie met paracetamol, tevens is het een reden omdat sommige mensen eraan verslaafd zijn en dat jij dan de verslaving verder helpt terwijl je dit moet voorkomen. ik heb bij ehbo en rk- vereniging er een vrijstelling voor omdat ik verzorgende ig-er ben en dus de gevolgen weet en weet in welke combinatie het gebruikt mag worden. Bij twijfel geef ik dit ook niet

Vrijstellingen zijn niet nodig hoor, paracetamol is een zelfzorgmiddel, redelijke verstrekking is geen probleem,  verslaving werk je echt niet aan mee als jij 1 paracetamol verstrekt, als jij het niet wil verstrekken halen ze het wel ergens anders. De advisering aan patienten e.d. om paracetamol in te nemen en een dosis aanraden is echter wel een probleem, namelijk een medisch advies, al kan men bakkeleien in hoeverre dat opgaat voor zelfzorgmiddelen die echter wel interactie met andere middelen kunnen veroorzaken, om nog maar niet te spreken over de dosis ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #55 Gepost op: 5 april 2004, 23:09:32
Joffry

Ik denk dat je de grens tussen wat wel en niet mag goed aangeeft. Het feit dat ze de pillen anders ergens anders gaan halen is geen reden om het dan toch maar te doen. Als je voor jezelf redenen meent te hebben om het niet te doen, dan doe je het niet.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #56 Gepost op: 6 april 2004, 01:26:24
Joffry

Ik denk dat je de grens tussen wat wel en niet mag goed aangeeft. Het feit dat ze de pillen anders ergens anders gaan halen is geen reden om het dan toch maar te doen. Als je voor jezelf redenen meent te hebben om het niet te doen, dan doe je het niet.

Inderdaad EHBO-er  ( moet je nickname niet EHV-er worden als ik Peter Adema zn pleidooi voor ehv-er lees?? )
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #57 Gepost op: 6 april 2004, 08:42:41
Inderdaad EHBO-er  ( moet je nickname niet EHV-er worden als ik Peter Adema zn pleidooi voor ehv-er lees?? )

Waarom niet gewoon FR? Je moet straks zo'n creditkaarten mapje kopen om al dat plastick in te doen, maar dan ben je wel First Responder. ;D  

Henk


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #58 Gepost op: 6 april 2004, 21:37:01
Inderdaad EHBO-er  ( moet je nickname niet EHV-er worden als ik Peter Adema zn pleidooi voor ehv-er lees?? )

Ik heb nog het vak geleerd  ;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #59 Gepost op: 6 april 2004, 21:55:26
Het schijnt dat het echte vak tegenwoordig door professionals uitgeoefend wordt, De tijden veranderen, nu zijn wij alleen nog maar voor stabilisatie en levensreddende handelingen. Mogen ze dat mooie visgraatje en mijn geliefde perfecte vingerverbandje alleen nog maar in ziekenhuizen en ambu's maken. 8- ( .

Peter heeft al het mooie uit de verbandtrommel gegooid. Daarvoor in de plaats komt andere zooi zoals beademingsmaskers en een heleboel handschoenen (krijgen we nooit op vrees ik).  ???

Henk