paracetamol

Auteur Topic: paracetamol  (gelezen 22343 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #70 Gepost op: 13 februari 2016, 23:21:02
Er is een verandering opgetreden.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


tokugawa

  • EHBO/BHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #71 Gepost op: 14 februari 2016, 09:33:17
Citaat van: Golly link=msg=1406363 date=1455402062
Er is een verandering opgetreden.

Er mag nou dus wel pcm uitgegeven worden als er om gevraagd wordt? (Bij evenementen)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #72 Gepost op: 14 februari 2016, 09:35:22
Citaat van: tokugawa link=msg=1406415 date=1455438797
Er mag nou dus wel pcm uitgegeven worden als er om gevraagd wordt? (Bij evenementen)

Als jouw buurvrouw nu bij je aan zou bellen om te vragen of je een paracetamolletje voor haar hebt siert het je als goede buurman om het haar te verstrekken. Waarom zou een EHBO-er ingezet op een evenement het niet mogen?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #73 Gepost op: 14 februari 2016, 09:59:49
Citaat van: oma link=msg=1406417 date=1455438922
Als jouw buurvrouw nu bij je aan zou bellen om te vragen of je een paracetamolletje voor haar hebt siert het je als goede buurman om het haar te verstrekken. Waarom zou een EHBO-er ingezet op een evenement het niet mogen?
Het oranje kruis heeft jaren lang een heel strikt zero-tollerance beleid gevoerd tegen alle medicatie in welke vorm dan ook. Een EHBO'er mocht werkelijk niets geven van ze. Zelfs geen paracetamol.
Omdat veel organisaties nog trouw het oranje kruis volgen zeiden instructeurs en bestuurders het zelfde. EHBO'ers dachten zelfs dat het de wet was.

De afgelopen jaren heeft het oranje kruis langzaam haar mening over paracetamol aangepast en nu mag dat in beperkte maten gegeven worden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #74 Gepost op: 14 februari 2016, 10:04:23
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1406420 date=1455440389
Het oranje kruis heeft jaren lang een heel strikt zero-tollerance beleid gevoerd tegen alle medicatie in welke vorm dan ook. Een EHBO'er mocht werkelijk niets geven van ze. Zelfs geen paracetamol.
Omdat veel organisaties nog trouw het oranje kruis volgen zeiden instructeurs en bestuurders het zelfde. EHBO'ers dachten zelfs dat het de wet was.

De afgelopen jaren heeft het oranje kruis langzaam haar mening over paracetamol aangepast en nu mag dat in beperkte maten gegeven worden.

Ik ben uiteraard geen ervaren EHBO-instructeur. Ik zou wel bezwaren hebben als een EHBO-er zelf besluit dat iemand paracetomol moet slikken (een soort medicatie opdracht door een leek).

Ik heb de initiele vraag goed gelezen; forumlid tokugawa schrijft duidelijk dat het gaat om iemand die zelf vraagt om paracetamol. In dat geval staat pcm gelijk aan vragen om een beetje water, een pleister of een rol schijtpapier. Allemaal spullen die iedereen gewoon in de supermarkt kan kopen en eventueel bij de buren kan vragen als ze het per ongeluk zelf niet in huis hebben.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #75 Gepost op: 14 februari 2016, 12:05:30
Citaat van: oma link=msg=1406421 date=1455440663
Ik ben uiteraard geen ervaren EHBO-instructeur. Ik zou wel bezwaren hebben als een EHBO-er zelf besluit dat iemand paracetomol moet slikken (een soort medicatie opdracht door een leek).

Ik heb de initiele vraag goed gelezen; forumlid tokugawa schrijft duidelijk dat het gaat om iemand die zelf vraagt om paracetamol. In dat geval staat pcm gelijk aan vragen om een beetje water, een pleister of een rol schijtpapier. Allemaal spullen die iedereen gewoon in de supermarkt kan kopen en eventueel bij de buren kan vragen als ze het per ongeluk zelf niet in huis hebben.

Precies,

Alleen werd bij een specifiek evenement de vraag zo groot dat wij doorverwezen naar de drogist 50 meter verderop.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #76 Gepost op: 14 februari 2016, 15:54:50
Citaat van: tokugawa link=msg=1406338 date=1455398720
Op de site van het Oranje Kruis kan je een pdf bestandje downloaden wat er in een evenementen/sport ehbo (http://www.hetoranjekruis.nl/fileadmin/assets-hetoranjekruis/documents/Over_Het_Oranje_Kruis/Verbandmiddelen/EHBO_tips_A5.pdf) uitrusting MOET zitten en ook wat er optioneel in kan zitten. In dat optionele gedeelte staat ook een doosje pcm:

Optioneel: mogen opgenomen worden in de Evenementen/Sport verbandset. Deze producten worden genoemd en/of uitgewerkt in Oranje Kruis uitgaven. Niet verplicht in de verbanddoos.

Niets moet! En niets is verplicht. In welke wettelijke landelijke regelgeving staat dat ik een OK goedgekeurde verbandtrommel moet hebben?

Commercieel gezien is het OK lekker bezig want hele volksstammen trappen erin dat de verbanddoos richtlijnen van het OK wettelijk zijn goedgekeurd (zelfs Gemeenten en GHOR's).
Commerciele verbanddoos verkopers pronken er maar al te graag mee en houden de mythe instand van "officiele" goedkeuring.
Verbanddoos vulling is altijd maatwerk. Standaard gevulde verbanddozen verkopen aan specifieke doelgroepen is het verkopen van schijnveiligheid.

De inhoud van een OK goedgekeurde (!) gevulde verbanddoos kan dan zomaar opeens ernstig afwijken van datgene wat eigenlijk nodig blijkt te zijn.

Bij elke denkbare sport is er altijd wel iemand met een hoofdpijntje. Als iemand vraagt om een paracetamolletje dan krijgt die persoon dat van mij ook. Dat zelfde geldt ook voor iets als keelpijntje of voor een ander klein lichamelijk ongemakje.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


tokugawa

  • EHBO/BHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #77 Gepost op: 14 februari 2016, 16:24:55
Je hebt helemaal gelijk, het is uiteraard een standaard aanbeveling.