Je hebt het helemaal zelf in de hand, zolang je niks te verbergen hebt is er ook geen enkele reden om je zorgen te maken over de camera's die overal hangen.
In mijn ogen een absoluut non-argument, de omgekeerde wereld.
Uit de discussie over een landelijke DNA-database:
"Zolang je niks uitspookt is er niks aan de hand" is voor mij de omgekeerde wereld. Ik ben een individu, ik wil, en heb recht op, mijn privacy. Niemand hoeft IETS van mij te weten tenzij ik dat goedkeur. DNA is daarin wel het meest persoonlijke wat ik mij kan voorstellen.
En natuurlijk worden we nu allemaal al overal in de gaten gehouden door de alziende overheid, Big Brother inderdaad. Dat vind ik maar niks. Dit kleine kikkerlandje is druk op weg om naar voorbeeld van een na-oorlogs Rusland een totalitaire controle-staat te worden, vind ik. Niemand heeft recht op mijn DNA behalve ik zelf. Ik beschouw mijn lichaam, en dus mijn DNA, als mijn uiterste persoonlijke bezit. Opzouten met een overheid die wil dat iedereen het afgeeft, zijn ze knettergek geworden.....
Voor DNA geldt voor mij hetzelfde als continu camera-toezicht. Wie denkt de overheid wel dat ze is om mij, en anderen, voortdurend te willen begluren. Ik ben als vrij mens geboren en ik ervaar alle in mijn ogen overbodige bemoeienis van een overheidsapparaat in mijn privé-leven als inbreuk op mijn vrijheid, bewegingsvrijheid, vrijheid om me een vrij burger, vrij persoon te voelen. Niemand hoeft iets van mij te weten of mij in de gaten te houden tenzij ik daar toestemming voor geef, het zijn MIJN gegevens, MIJN persoon, het is MIJN vrijheid om te doen en laten wat ik wil (binnen de grenzen van de wet uiteraard) en daarbij wens ik geen Big Brother in mijn nek. En dan heb ik het ook over winkels en bel-acties die je vragen wanneer je geboren bent, wat je hobbies zijn, wat je schoenmaat is, opzouten, gaat je niks aan.
Natuurlijk is eenieder vrij om daar anders over te denken, geen enkel probleem mee als mensen het prima vinden dat ze altijd bekeken mogen worden of DNA afgeven of inzage in persoonlijke zaken. Maar ik niet.