Protocol overlijden op een evenement

Auteur Topic: Protocol overlijden op een evenement  (gelezen 18342 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #20 Gepost op: 4 januari 2012, 21:23:41
Ziet er best goed uit!

Ik zou er nog iets in vermelden over het feit van veiligheid voor de hulpverleners ivm mogelijk hoog oplopende reacties van publiek?
Dat klinkt beter dan de reden van de AED denk ik.


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #21 Gepost op: 5 januari 2012, 01:46:30
Immers heb je de keuze tussen de wil van het SO negeren of niet voldoen aan de EHBO verwachtingen van de omstanders. Er is immers een AED op het festival aanwezig.

Toch vind ik dat jullie te gemakkelijk heenstappen over de 'waarde' van de penning en een te hoge inschatting hebben van het publiek.

Het publiek verwacht dat je je om het slachtoffer bekommert.
Wat doe je als een slachtoffer in een auto klaagt over nek en rug, of bekeld zit? Dan laat je hem toch ook gewoon zitten? Je praat op het so in, stelt hem op z'n gemak, stabiliseert, maar je behandelt verder niet. Je wacht op de professionals en een ieder accepteert dat. Waarom zou je dan hier anders moeten optreden? Als familie en/of vrienden staan te schreeuwen dat je moet reanimeren wordt het iets anders, maar die kans is hier klein.
Het grote publiek is volgens mij geheel tevreden als je de indruk wekt dat je de boel onder controle hebt.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #22 Gepost op: 5 januari 2012, 05:49:08
Toch vind ik dat jullie te gemakkelijk heenstappen over de 'waarde' van de penning en een te hoge inschatting hebben van het publiek.

Het publiek verwacht dat je je om het slachtoffer bekommert.
Wat doe je als een slachtoffer in een auto klaagt over nek en rug, of bekeld zit? Dan laat je hem toch ook gewoon zitten? Je praat op het so in, stelt hem op z'n gemak, stabiliseert, maar je behandelt verder niet. Je wacht op de professionals en een ieder accepteert dat. Waarom zou je dan hier anders moeten optreden? Als familie en/of vrienden staan te schreeuwen dat je moet reanimeren wordt het iets anders, maar die kans is hier klein.
Het grote publiek is volgens mij geheel tevreden als je de indruk wekt dat je de boel onder controle hebt.

Je hebt natuurlijk geheel recht op je eigen mening.

Elk slachtoffer krijgt adequate hulp op een evenement, en per type incident kan de aanpak anders zijn.
Op een evenement, en sommmige bedrijven, zul je het kader van incident managment, keuzes moeten maken, en daar kunnen vele variabelen een rol spelen.

De wil van het slachtoffer is daar slechts 1 belangrijk punt van.. Maar zeer zeker niet het enige punt waar rekening mee gehouden moet worden.  Dat zou een te vereenvoudiging zijn van de werkelijkheid.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #23 Gepost op: 5 januari 2012, 14:41:37
Toch vind ik dat jullie te gemakkelijk heenstappen over de 'waarde' van de penning en een te hoge inschatting hebben van het publiek.

Het publiek verwacht dat je je om het slachtoffer bekommert.
Wat doe je als een slachtoffer in een auto klaagt over nek en rug, of bekeld zit? Dan laat je hem toch ook gewoon zitten? Je praat op het so in, stelt hem op z'n gemak, stabiliseert, maar je behandelt verder niet. Je wacht op de professionals en een ieder accepteert dat. Waarom zou je dan hier anders moeten optreden? Als familie en/of vrienden staan te schreeuwen dat je moet reanimeren wordt het iets anders, maar die kans is hier klein.
Het grote publiek is volgens mij geheel tevreden als je de indruk wekt dat je de boel onder controle hebt.

Ik denk dat hier juist de schoen wringt. Ik ben een escalatie tussen het publiek en de EHBO liever voor. Als er iemand in het publiek is die ook EHBO heeft en inschat dat het om een rea gaat, ziet dat er een AED is meegenomen door de EHBO maar deze niet aansluit, kan het maar zo zijn dat die persoon commentaar gaat geven of zich er mee wil gaan bemoeien. Op dat moment ontstaat er een sitatie die naar mijn mening snel uit de hand kan lopen. Als dan nog een spoed overplaatsing moet worden georganiseerd is dat naar mijn idee te laat.

Laat ik hierin dan ook eens een nuance aanbrengen. Als deze onwelwording zich voordoet in een van de verkoop tenten van een standhouder, dan kan er ook voor gekozen worden deze tent te sluiten, iedereen te vragen naar buiten te gaan en dan dus achter gesloten deuren verder te handelen naar de wensen van het SO. Dan blijf je alleen weer zitten met een waarschijnlijk overleden SO, midden op een evenementen terrein.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #24 Gepost op: 8 januari 2012, 11:05:44
Afgelopen donderdag tijdens een overleg deze discussie eens opgestart bij de (hoofd)organisatie. Zij moesten eerlijk toegeven dat ze hier nooit bij stil hadden gestaan. Aan mij dus nu de schone taak om dit protocol verder uit te werken. Uiteraard hoop ik op nog wat bijdragen van het forum, omdat ik ook niet alle kennis voor hande heb.

Even uitgaande van een reanimatie waarbij door de EHBO bij het aansluiten van de AED, de NR-penning wordt ontdekt.Ons team toezicht zorgt op dit moment al voor voldoende werkruimte, aangevuld door BHV-leden. Overige BHV leden zullen zich bezig houden met de opvang van de ambulances (minimaal 2), vanaf de weg en maken een vrije doorgang tot zo dicht bij het SO als mogelijk is. Echter, de EHBO besluit de penning te respecteren, maar niet midden in het publiek en zorgen voor een snelle overplaatsing naar de EHBO tent. De ambu('s) worden opgevangen en naar daar begeleid, waar zij de regie over nemen. Wat kunnen wij nu als organisatie verwachten van het ambu-personeel? Wat zullen ze voor vragen hebben, wat kunnen we nog meer organiseren?

Ook komt er waarschijnlijk 1 politiewagen mee, vanwege de aard van de melding en omdat het op een festivalterrein is. Wat is hun taak precies? Wat zullen zij verwachten van ons?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #25 Gepost op: 8 januari 2012, 14:06:29
Ik mag hopen dat voor dit soort protocollen opgesteld worden, er al protocollen zijn voor het opvangen door een nazorgteam van de vrijwilligers die gereanimeerd hebben?  O0
Arts  www.alphalog.nl


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #26 Gepost op: 8 januari 2012, 14:16:21
Ik mag hopen dat voor dit soort protocollen opgesteld worden, er al protocollen zijn voor het opvangen door een nazorgteam van de vrijwilligers die gereanimeerd hebben?  O0

Wij hebben binnen ons vrijwilligers team 3 personen als vertrouwenspersoon. Deze mensen hebben allemaal een opleiding in de zorg gehad.
Verder ga ik er ook vanuit dat in zo'n situatie politie en/of ambu team ook slachtofferhulp kunnen aanbieden, of dat wij als organisatie slachtofferhulp kunnen inschakelen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #27 Gepost op: 8 januari 2012, 14:24:03
Wij hebben binnen ons vrijwilligers team 3 personen als vertrouwenspersoon. Deze mensen hebben allemaal een opleiding in de zorg gehad.
Verder ga ik er ook vanuit dat in zo'n situatie politie en/of ambu team ook slachtofferhulp kunnen aanbieden, of dat wij als organisatie slachtofferhulp kunnen inschakelen.

Eigenlijk iets voor een ander topic, maar ik ben van mening dat dit echt beter geregeld moet zijn.
Arts  www.alphalog.nl


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #28 Gepost op: 8 januari 2012, 14:27:02
Eigenlijk iets voor een ander topic, maar ik ben van mening dat dit echt beter geregeld moet zijn.

Hier wil ik graag naar kijken, maar eerst wil ik graag het geheel omtrent de RN-penning helder hebben, daaraan vasthangend het protocol "overlijden op het evenement"
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #29 Gepost op: 8 januari 2012, 19:30:48
Ik zou het ook z.s.m. melden bij de ambulance meldkamer... Bij een NR-penning hoeven zij ook niet zo veel te doen en is het niet nodig om met 2 ambu's met spoed tp te komen.