Politiehonden / Speurhonden / Drugshonden / Explosieven-honden / Search and Rescue-honden / K9

Auteur Topic: Politiehonden / Speurhonden / Drugshonden / Explosieven-honden / Search and Rescue-honden / K9  (gelezen 65581 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Citaat van: Diamondback link=msg=1172597 date=1370979242
Bij een hond kan de agent wel willen dat het gebruik van het wapen stopt, maar dan moet Fikkie wel meewerken.
En dat is een risico.

En als een diensthond niet mee werkt dan weet de geleider écht wel een trucje om hem zo snel mogelijk te lossen...
Geloof mij, honden die met hun kop schudden (prooigedrag) worden bij een keuring afgekeurd.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Jerommeke link=msg=1172664 date=1370990721
En als een diensthond niet mee werkt dan weet de geleider écht wel een trucje om hem zo snel mogelijk te lossen...
Geloof mij, honden die met hun kop schudden (prooigedrag) worden bij een keuring afgekeurd.

De Nationale Ombudsman heeft in de laatste 2 a 3 jaar bij bijna alle klachten, waarbij sprake was van inzet van een politiehond, die inzet als rechtmatig en proportioneel beoordeeld.
Bovendien heeft hij daarbij meermaals aangegeven dat hij persoonlijk had vast gesteld dat de selectie, training en keuring zeer professioneel was/is.

Ook in het onlangs verschenen rapport ( Verantwoord Politiegeweld))stelt de ombudsman als 1 van de uitgangsregels, waarop hij zijn beslissingen baseert:
Citaat van:  (Pagina 71, 5.3.5: De Politie hond, laatste punt)
De hondengeleider met een aangelijnde hond moet voldoende afstand houden tot weglopende mensen.
Als iemand, ondanks deze afstand, een (vordering en) waarschuwing, in de buurt van de hondengeleider en hond komt, neemt diegene zelf het risico om door de hond gebeten te worden.

Dat wil dus niet zeggen dat het nooit fout kan gaan, maar plaatst de hele discussie wel in perspectief...

Wel geeft de Ombudsman aan dat nog onvoldoende regelgeving is, in vergelijking met andere geweldmiddelen. Dat is niet alleen voor het beschermen van burgers, maar ook om de betrokken politieagenten meer juridische bescherming en duidelijkheid te geven.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Jerommeke link=msg=1172664 date=1370990721
En als een diensthond niet mee werkt dan weet de geleider écht wel een trucje om hem zo snel mogelijk te lossen...
Geloof mij, honden die met hun kop schudden (prooigedrag) worden bij een keuring afgekeurd.

Chihuahua's gebruiken als politiehond. Scheelt weer een hoop discussie en extra regels maken.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: zwelgje link=msg=1172757 date=1371029720
De Nationale Ombudsman heeft in de laatste 2 a 3 jaar bij bijna alle klachten, waarbij sprake was van inzet van een politiehond, die inzet als rechtmatig en proportioneel beoordeeld.
Bovendien heeft hij daarbij meermaals aangegeven dat hij persoonlijk had vast gesteld dat de selectie, training en keuring zeer professioneel was/is.

Ook in het onlangs verschenen rapport ( Verantwoord Politiegeweld))stelt de ombudsman als 1 van de uitgangsregels, waarop hij zijn beslissingen baseert:
Dat wil dus niet zeggen dat het nooit fout kan gaan, maar plaatst de hele discussie wel in perspectief...

Wel geeft de Ombudsman aan dat nog onvoldoende regelgeving is, in vergelijking met andere geweldmiddelen. Dat is niet alleen voor het beschermen van burgers, maar ook om de betrokken politieagenten meer juridische bescherming en duidelijkheid te geven.

Ik heb het rapport tijdens de stille uurtjes van mijn nachtdienst gelezen. Wat mij opvalt, is dat het gaat om 104 klachten die gedaan zijn bij de ombudsman. Daarvan zijn er 40 procent gegrond verklaard... Dat betekend om het even makkelijk te houden dat je ongeveer 41 klachten hebt waarbij er iets, volgens de ombudsman, niet goed is gegaan, of ook anders had gekund. Dat is in een jaar best veel zou je dan denken. Om dit eens in perspectief te zetten, dit zijn 41 gegronde klachten, op 15,500 gemelde geweldsincidenten. ehhhhh dat is ongeveer 0,2 procent... ik vind het knap dat je daar een 82 pagina's tellend rapport over kan maken, maar wat ik nog knapper vind is dat je daar complete wetsveranderingen op wilt los laten...

Ja de politiehond is een zwaar wapen. Daar hangen regels aan, en die worden achteraf getoetst. Misschien moet je gewoon niet voor die klappende kaken gaan staan !

Ik rust mijn koffer...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Citaat van: grizz link=msg=1173060 date=1371122200
Ik heb het rapport tijdens de stille uurtjes van mijn nachtdienst gelezen. Wat mij opvalt, is dat het gaat om 104 klachten die gedaan zijn bij de ombudsman. Daarvan zijn er 40 procent gegrond verklaard... Dat betekend om het even makkelijk te houden dat je ongeveer 41 klachten hebt waarbij er iets, volgens de ombudsman, niet goed is gegaan, of ook anders had gekund. Dat is in een jaar best veel zou je dan denken. Om dit eens in perspectief te zetten, dit zijn 41 gegronde klachten, op 15,500 gemelde geweldsincidenten. ehhhhh dat is ongeveer 0,2 procent... ik vind het knap dat je daar een 82 pagina's tellend rapport over kan maken, maar wat ik nog knapper vind is dat je daar complete wetsveranderingen op wilt los laten...

Ja de politiehond is een zwaar wapen. Daar hangen regels aan, en die worden achteraf getoetst. Misschien moet je gewoon niet voor die klappende kaken gaan staan !

Ik rust mijn koffer...

Kennelijk zijn niet alle slachtoffers 'spontaan' voor de hond 'gaan staan', maar is de hond gebruikt als geweldsmiddel en heeft de Nationale Ombudsman daar wat van gevonden.

Misschien moeten hondengeleiders in voorkomend geval zich beter aan de geweldsinstructies houden?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Citaat van: grizz link=msg=1173060 date=1371122200
Ik heb het rapport tijdens de stille uurtjes van mijn nachtdienst gelezen. Wat mij opvalt, is dat het gaat om 104 klachten die gedaan zijn bij de ombudsman. Daarvan zijn er 40 procent gegrond verklaard... Dat betekend om het even makkelijk te houden dat je ongeveer 41 klachten hebt waarbij er iets, volgens de ombudsman, niet goed is gegaan, of ook anders had gekund. Dat is in een jaar best veel zou je dan denken. Om dit eens in perspectief te zetten, dit zijn 41 gegronde klachten, op 15,500 gemelde geweldsincidenten. ehhhhh dat is ongeveer 0,2 procent... ik vind het knap dat je daar een 82 pagina's tellend rapport over kan maken, maar wat ik nog knapper vind is dat je daar complete wetsveranderingen op wilt los laten...

Het is nog veel erger Grizz...
Er zijn 107 klachten gedaan in 2012, maar de ombudsman heeft slechts 10 klachten in behandeling genomen. Daarvan is 40% (= 4 klachten) gegrond verklaard. Dat is dus 0,02% van het geweldgebruik door de Nederlandse politie. Als ik mijn scriptie zou baseren op dergelijke cijfers wordt ik keihard uitgelachen en zit een diploma er voorlopig niet in.

De Nederlandse politie op basis van dergelijk onderzoek als onbekwaam weg zetten (bijvoorbeeld in het Buitenhof-interview), vind ik onbehoorlijk gedrag.
Misschien moet daar eens een klacht over worden ingediend bij degene die het gedrag van de overheid onderzoekt, oh wacht... dat is de Nationale Ombudsman zelf.  :(
Senior GGP / Oost-Brabant


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: Arie link=msg=1173064 date=1371124832
Kennelijk zijn niet alle slachtoffers 'spontaan' voor de hond 'gaan staan', maar is de hond gebruikt als geweldsmiddel en heeft de Nationale Ombudsman daar wat van gevonden.

Misschien moeten hondengeleiders in voorkomend geval zich beter aan de geweldsinstructies houden?

Nogmaals, natuurlijk zullen er fouten worden gemaakt...

 maar dan nog is het vreemd dat er over 0.2 procent op 15.500 gevallen waarbij de politie geweld gebruikt dusdanig rapport over gemaakt wordt. Ik denk dat het iets meer in perspectief getrokken mag worden...Kennelijk doet de politie het nog niet zo gek met het gebruik van het geweld...En ja... natuurlijk zullen er gevallen zijn waarbij er iets fout is gegaan. Dat hoor jij mij ook niet ontkennen, en daar zullen we iets van moeten leren. Maar zomaar gebeten worden komt echt heel zeldzaam voor... nog zeldzamer dan die 0.2 procent waar we het hier over hebben...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Ja... een politie hond luisterd altijd...... fout..

http://www.youtube.com/watch?v=VLFkRBWtGQ4#

En stel dat dit dus gebeurd als de begeleider niet in de beurt is. Heb genoeg feiten aangedragen..
Trouwens.. een citaat van een een forumlid:

Citaat van: DiNozzo link=msg=1180916 date=1372968420

........ Hondenbeten zijn hele nare wonden die slecht herstellen en veel ontstekingen geven. Er had .....

Weer dat een hondebeet heel erg is, veel meer  dingen kan veroorzaken dan alleen de beet.

Een hond is niet een pistool of peperspray busje waar jezelf controle over hebt.

Filmpjes laten duidelijk zien dat dit dus regelmaat voorkomt.

Laat maar standaard worden in de politie opleiding, je laten bijten door een hond. Spreek je dan wel weer als je zelf niet weet hoe een beet van een hond voelt.

Je kan hoog springen en laag springen, maar een beet van een hond is een HEEL zwaar geweldsmiddel die gewoon onderschat wordt.

En dan zie je nog tweets als dit:

Politie Kevin v Bree
@K_van_Bree
 Inbraak in een school. Pand is door ons omsingeld. Hond zoekt nu naar inbrekers. Ben je de inbreker en lees je dit; hij komt eraan hoor #hap

Gewoon hopen dus dat de hond de verdachte bijt...  heb er geen woorden voor.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: TheBeast link=msg=1181200 date=1373067650

 een beet van een hond is een HEEL zwaar geweldsmiddel die gewoon onderschat wordt.

En dan zie je nog tweets als dit:

Politie Kevin v Bree
@K_van_Bree
 Inbraak in een school. Pand is door ons omsingeld. Hond zoekt nu naar inbrekers. Ben je de inbreker en lees je dit; hij komt eraan hoor #hap

Gewoon hopen dus dat de hond de verdachte bijt...  heb er geen woorden voor.

Laat je zien of we laten de hond los. Kom naar buiten of we laten de hond los. Doorlopen nu, of we laten de hond los. Laat dat wapen vallen of we laten de hond los! Als de politie al zover in de spiraal zit, is een tetanusprikje en misschien wat hechtingen op de spoed helemaal verdiend. Ik kan er niets anders van bakken.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: TheBeast link=msg=1181200 date=1373067650
Ja... een politie hond luisterdt altijd...... fout..

Laat maar standaard worden in de politie opleiding, je laten bijten door een hond. Spreek je dan wel weer als je zelf niet weet hoe een beet van een hond voelt.
Natuurlijk, ik weet ook niet hoe het voelt om neergeschoten te worden, maar ik zal ook dat eens voorstellen tijdens de opleiding, is ook wel lekker voor de doorstroming natuurlijk.

Je hoeft niet eerst zelfs iets te ervaren alvorens erover te mogen oordelen. bovendien richt een schotwond over het algemeen meer schade aan als wat een hond aanricht.

Het zal wel door het tijdstip komen, maar je standpunt over de inzet van een politiehond is inmiddels wel duidelijk geworden in de laatste berichten in dit topic. Er zijn criteria wanneer de hond mag worden ingezet en ik denk niet dat wijde inzet hiervan onderschatten. Ik krijg eerder de indruk dat jij niet echt op de hoogte bent van hoe het een en ander geregeld is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.