Politiehonden / Speurhonden / Drugshonden / Explosieven-honden / Search and Rescue-honden / K9

Auteur Topic: Politiehonden / Speurhonden / Drugshonden / Explosieven-honden / Search and Rescue-honden / K9  (gelezen 65637 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Citaat van: DaMook link=msg=1277149 date=1402869880
Zo'n "bijthond" heb ik al ooit mee gewerkt, dat is al leuk, maar nu ik dat werk niet meer doe lijkt het me wel erg gaaf om een drugs, bom of rescue dog te hebben/trainen. Misschien als ik ooit een huis ipv een appartement heb.
Dat trainen met drugs/explo honden is ook leuk om te doen, zowel voor jezelf als voor de honden.
Maar... Ondanks dat er zat geleiders zijn die met zulke honden (en de bewuste stoffen, drugs en explosieven) oefenen is dit wettelijk niet toegestaan !
(Hard)drugs mag je niet in bezit hebben dus wettelijk gezien kun je daar niet mee trainen, er bestaat ook geen enkele ontheffing of gedogen van de kant van justitie waardoor dit wel zou mogen. Daarnaast, als je naast het alleen trainen met je hond ook daadwerkelijk ermee wilt werken loop je tegen nog een probleem aan, namelijk dat opsporing van drugs is voorbehouden aan de opsporingsinstanties (al zie je zat geleiders/mensen tijdens evenementen of bij bedrijven dit wel doen). Beveiligers die met drugshonden aan de slag gaan zijn dus eigenlijk illegaal bezig aangezien deze dus alleen met getoetste honden mogen werken ! Daarnaast is het voor 'burgers' niet mogelijk om een drugshond te certificeren.

Explo idem met een klein verschil... Je mag als burger wél naar explosieven speuren met een hond, dit gebeurd o.a. in de havens en op de luchthavens, maar wel onder verantwoording van marechaussee en/of douane. Je moet dan ook een soort van register bijhouden van de oefeningen/toetsen die je wekelijks moet doen. Vroeger kon je explo-honden ook toetsen/certificeren via de Bond van de Diensthond (NBvdD) echter is dat dus niet meer mogelijk omdat er vragen kwamen over de rechtmatigheid hiervan (wat ik daarmee bedoel wordt hieronder duidelijk).
Het trainen van explo-honden is dus al helemaal niet mogelijk aangezien je als burger nooit of te nimmer in het bezit mag zijn van de basisstoffen die nodig zijn om te kunnen oefenen, bezit van explosieven is namelijk begrijpelijk, zwaar strafbaar ! (Wat ook logisch is als je bedenkt wat de gevaren kunnen zijn)
De weinige bedrijven binnen NL (stuk of 5) die wel hierop mogen trainen beschikken over een persoon binnen de organisatie die daarvoor gecertificeerd is om deze stoffen in bezit te mogen hebben (ik meen zelfs 'springmeester'). Certificering/toestemming om dan met een getrainde hond te mogen werken gebeurd dan door de marechaussee/douane die vervolgens ook aan de hand van de wekelijkse (taken)lijst die je moet bijhouden kunnen beoordelen of de hond geschikt is...

Het is dus zeker niet zomaar mogelijk !  ;)
Rescuehonden is wel zonder probleem mogelijk, deze zijn te toetsen door o.a. de KNPV.
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Inbreker door politiehond aangehouden

http://www.politie.nl/nieuws/2014/november/3/02-zwolle-inbreker-door-politiehond-aangehouden.html
Laatste update: 03-11-2014 | 12:58

Zwolle - Een politiehond heeft zondagavond 2 november een vluchtende inbreker weten te pakken. De verdachte, een 24-jarige man uit Gouda, had ingebroken op de Tolgaarderstraat. Een tweede verdachte is nog voortvluchtig.

Een hondengeleider van de politie was rond 20.00 uur in de wijk en zag twee mannen die veel aandacht voor woningen hadden. Hij hield hen op afstand in de gaten en zag, dat het duo op een gegeven moment via een raam bij een woning de Tolgaarderstraat naar binnen klom. De agent nam contact op met de meldkamer voor assistentie.

Naar het ziekenhuis
Als eerste kwam een tweede hondengeleider en beide agenten zagen de inbrekers naar buiten komen. Op aanroepen reageerden ze niet en beide mannen namen de benen. De hond werd ingezet en een verdachte werd direct aangehouden. Hierbij liep de inbreker wel letsel op waarvoor hij in het ziekenhuis is behandeld. De ander is nog voortvluchtig en de politie stelt een verder onderzoek in.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Politiehonden houden inbrekers aan

http://www.politie.nl/nieuws/2014/november/4/01politiehonden-houden-inbrekers-aan.html
Laatste update: 04-11-2014 | 11:19

Bolsward - De politiehonden ‘Buddy’ en ‘Aron’ leverden maandagavond prima speurwerk.

Beide honden werden ingezet nadat een getuige in Exmorra aan de Lonje een verdachte auto signaleerde met daarin twee mannen. Hij zag de mannen vervolgens in een bootje stappen en naar de overkant van de Witmarsummerfeart varen naar het daar gelegen afvalverwerkingsbedrijf. De gealarmeerde politie hield vervolgens de auto en het terrein in de gaten. In het hekwerk van het afgesloten terrein bleek een gat te zijn geknipt. Hondengeleiders van de politie zagen beide mannen na enige tijd weer terugvaren en op aanroepen met verzoek om te keren voldeden ze niet. De verdachten sprongen uit hun boot en verdwenen in een rietkraag. Beide speurhonden troffen de verdachten die zich in het riet verstopt hadden aan. Ze, 36 jaar uit Harlingen en 48 jaar uit Schettens, werden met een nat pak op de Oude Rijksweg aangehouden en ingesloten. In de aangetroffen boot werd een maaimachine en een gereedschapskoffer aangetroffen. Politiehond ‘Aron’ was kort daarna kort in Burgum voor de tweede keer succesvol en speurde daar een woninginbreker op.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Citaat van: Live link=msg=1314862 date=1418772677
KNGF Geleidehonden doet beroep op gemeenten voor goede handhaving vuurwerk

Helemaal eens met verhaal over de zorghond. Maar in hoeverre is dit ook van toepassing op politiehonden? Die hebben een andere taak en training. Hoe leert men die op vuurwerk te anticiperen?


K9 Handler

  • Zelfstandige / Hondengeleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Justice is coming and Hell's coming with me
Citaat van: piet60 link=msg=1314870 date=1418773354
Helemaal eens met verhaal over de zorghond. Maar in hoeverre is dit ook van toepassing op politiehonden? Die hebben een andere taak en training. Hoe leert men die op vuurwerk te anticiperen?

Ze besteden er extra aandacht aan tijdens de trainingen. Ik ben zelf aanwezig geweest bij een vuurwerk training van het voormalige korps Gooi en Vechtstreek. Ze deden een aantal praktijkoefeningen waarbij vuurwerk werd afgestoken. Zo konden ze precies zien hoe de honden en de geleider reageerde.


DieKleine

  • Aspirant hoofdagent regio Zeeland-West Brabant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Hallo!

Even buiten deze discussie om: kan iemand mij vertellen hoe de selectieprocedure eruit ziet om hondengeleider te worden binnen de NP?
Is er een leeftijdsgrens bijvoorbeeld en wat voor tests moet je doen?
Ik weet dat je eerst enkele jaren werkervaring moet opdoen wil je überhaupt kunnen doorstromen.

Groetjes,
Die Kleine


JanWillemHam

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 169
Citaat van: DieKleine link=msg=1315534 date=1418981992
Hallo!

Even buiten deze discussie om: kan iemand mij vertellen hoe de selectieprocedure eruit ziet om hondengeleider te worden binnen de NP?
Is er een leeftijdsgrens bijvoorbeeld en wat voor tests moet je doen?
Ik weet dat je eerst enkele jaren werkervaring moet opdoen wil je überhaupt kunnen doorstromen.

Groetjes,
Die Kleine
Misschien kun je hier iets mee? http://www.politie.nl/onderwerpen/politiehonden.html#wanneer-mag-een-agent-als-hondengeleider-werken
Verder kan ik nergens informatie hierover vinden! Misschien eens een mail sturen?
Twitter: @JanWillemHam | Freelance Foto- en Videograaf in regio Rotterdam e.o.


DieKleine

  • Aspirant hoofdagent regio Zeeland-West Brabant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Thanx!  O0
Maar daar en op heel veel meer sites heb ik al gezocht en veel meer info dan dit krijg ik er niet over gevonden.
Ik hoop eigenlijk op info vanuit het werkveld zelf.
Maar een mail sturen kan natuurlijk ook.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Politiehond om het leven gekomen tijdens inzet

    Laatste update: 17-01-2015 | 11:55

Den Haag - Een politiehond is op vrijdag 16 januari om het leven gekomen tijdens een zoektocht naar een vuurwapen. De politie verliest aan de hond een trouwe diender.

De politie ontving rond 21.55 uur de melding dat er een groepje jongeren op het Oranjeplein liep en dat één van hen mogelijk een vuurwapen bij zich droeg. Een agent spoedde zich erheen en hield de vier jongens staande. Bij fouillering bleken zij geen vuurwapen bij zich te hebben.

Agenten besloten om de omgeving van het Oranjeplein met behulp van politiehonden uit te kammen om te kijken of de jongens daar een vuurwapen hadden achterlaten. Tijdens deze zoekactie verongelukte één van de honden en raakte ernstig gewond. Behandeling bij de dierenarts mocht niet meer baten. De hond overleed aan zijn verwondingen.