C2000 brengt hulpverleners nog steeds in gevaar

Auteur Topic: C2000 brengt hulpverleners nog steeds in gevaar  (gelezen 53382 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #30 Gepost op: 21 oktober 2006, 21:14:43
Invoering van C2000 is m.b.t. inzet in de Zeeuwse- en Zuidhollandse Delta, wat mij betreft een ramp op zichzelf. Een aantal geconstateerde zaken.
- Alarmering vaartuigen bij eigen melding kost meer tijd.
- Soms overhaaste inzet van één of meerdere eenheden.
- Alarmeringen voor mogelijke incidenten in je gebied waarvan je niet op de hoogte wordt gebracht doch ineens een boot hoort op VHF.
- Onvoldoende inzicht wie nu wat aan het doen is en als er miscommunicatie is niet de mogelijkheid om dit te corrigeren.
- Onvoldoende kennis van lokale bijzonderheden, m.b.t. zee en kust bij zowel KCC als GMK.

Kees  8)

Ach Kees, dat probleem hadden wij hiervoor ook altijd.
Dan verscheen er ineens een reddingboot waar met geen enkele manier te praten viel.
Of er kwamen er 2 terwijl het slachtoffer allang uit het water was....
Overigens wil ik het laatste punt van je tegenspreken;
Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar als de GMK hier 2x de KNRM heeft gealarmeerd in een jaar is het veel. Daarnaast zal de KNRM zich hier alleen inmelden dat ze weg of terug zijn. De rest laten we over aan DHR op 16 of aan jullie op 25.
Sterker nog; als de Griend eenmaal heeft gemeld dat 'tie er uit is heeft de GMK niet eens meer contact met ze.
Hoe dat bij het KCC is weet ik niet, maar de GMK zal zich niet nautisch technisch met de inzet bemoeien.  :)
Met vriendelijke groet, Arlé  


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #31 Gepost op: 22 oktober 2006, 12:46:35
Je spreekt mijns inziens niets tegen, Arlé. Ik heb niet gesteld wie er zich waar mee bemoeit want dat weet ik eenvoudigweg niet sinds invoering van C2000.  
Overigens kun je met een kleinere boot zoals de Griend ook nooit contact hebben tijdens een inzet omdat de C2000 set zich de auto bevindt en berichten van de marifoon altijd door de chauffeur doorgegeven moeten worden.
Meerwaarde t.o.v. een telefoonverbinding vanaf de vuurtoren die over het algemeen beter overzicht heeft zie ik in de meeste gevallen niet.

Overigens ondanks mijn kritiek op zaken die zo nu en dan optreden (en meer dan vroeger helaas [ik draai ook al meer dan 25 jaar mee]) zijn de onderlinge kontakten mijns inziens nog steeds goed.

Kees  8) die geen voorstander is van afgeschermde communicatie


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #32 Gepost op: 22 oktober 2006, 17:44:11
De verbinding via de objectporto's met de manschappen is nog steeds dramatisch. De proto's blijven rondzingen en de kwaliteit is echt slecht (tenminste als je bereik hebt, want dat is helemaal triest hier).


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #33 Gepost op: 22 oktober 2006, 18:54:25
De verbinding via de objectporto's met de manschappen is nog steeds dramatisch. De proto's blijven rondzingen en de kwaliteit is echt slecht

Ik kan me vergissen, maar als een porto gaat rondzingen dan sta je volgens mij dicht genoeg bij je collega om de portofoon niet te hoeven gebruiken. Bovendien, rondzingen deden analoge portofoons ook. Waarschijnlijk bedoel je de echo, daar is niets aan te doen, er zit nu eenmaal een vertraging op het audio en jezelf vertraagd terug horen daar hebben de hersenen vaak wat problemen mee :)

Groeten, Peter.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #34 Gepost op: 22 oktober 2006, 19:51:07
Ik kan me vergissen, maar als een porto gaat rondzingen dan sta je volgens mij dicht genoeg bij je collega om de portofoon niet te hoeven gebruiken. Bovendien, rondzingen deden analoge portofoons ook. Waarschijnlijk bedoel je de echo, daar is niets aan te doen, er zit nu eenmaal een vertraging op het audio en jezelf vertraagd terug horen daar hebben de hersenen vaak wat problemen mee :)

Groeten, Peter.

Er bestaat een leuk progje genaamd Babbleback om hiermee thuis wat ervaring op te doen.
Om de 'delay' korter te maken,  zet dan eerst 'show waveform' uit, vervolgens F2 indrukken en het volgende exact intikken ".delay configure -from .1 -to 5 -resolution 0.1" enter, afsluiten en vervolgens kun je instellen met een vertraging van .1 tot 5 seconden per 1/10 seconde.
Gebruik verder een goed afsluitende koptelefoon en lachen geblazen, ook leuk voor de kinderen.

Succes ermee, Kees  8)


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #35 Gepost op: 22 oktober 2006, 19:57:26
Ik kan me vergissen, maar als een porto gaat rondzingen dan sta je volgens mij dicht genoeg bij je collega om de portofoon niet te hoeven gebruiken. Bovendien, rondzingen deden analoge portofoons ook. Waarschijnlijk bedoel je de echo, daar is niets aan te doen, er zit nu eenmaal een vertraging op het audio en jezelf vertraagd terug horen daar hebben de hersenen vaak wat problemen mee :)
Groeten, Peter.

Misschien moet ik wel communiceren met andere collega's die niet bij me in de buurt staan ;) Zelfs als we gebruik maken van de headsets die we hebben gekregen is het een ramp. De kwaliteit van het geluid is gewoon slecht.
Verder hebben we ook al een paar keer problemen gehad met het statussen. De status wordt wel verzonden, maar komt niet aan op de AC. We krijgen namelijk geen terugkoppeling of een status door de AC is ontvangen. Weet niet hoe dat in andere regio's is geregeld??

laterzzz


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #36 Gepost op: 3 november 2006, 15:13:04
Voor een interessante en m.i. treffende column over C2000 in Rotterdam-Rijnmond en de rol van BZK daarbij, zie:

www.vr-rr.nl , dan het kopje "project VRR" aanklikken, gevolgd door het kopje "VRR Magazine". De column "Groene Kikker" is het lezen waard!
greetz,  Enrique


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #37 Gepost op: 3 november 2006, 16:59:57
Voor een interessante en m.i. treffende column over C2000 in Rotterdam-Rijnmond en de rol van BZK daarbij, zie:

www.vr-rr.nl , dan het kopje "project VRR" aanklikken, gevolgd door het kopje "VRR Magazine". De column "Groene Kikker" is het lezen waard!

Welk nummer bedoel je?  :)


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #38 Gepost op: 3 november 2006, 17:04:57
Welk nummer bedoel je?  :)

Oeps, nummertje 6 is het juiste nummer. ;)
greetz,  Enrique


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #39 Gepost op: 3 november 2006, 17:33:19
Kon het weer niet laten... ;D ;)

http://www.vr-rr.nl/eCache/DEF/1/205.pdf

Het noodweer had het water in de rivier sterk doen zwellen. De schorpioen keek vertwijfeld naar de overkant waar hij zich veilig waande. Maar hoe daar weer te komen? Plots zag hij een stevige kikker op de kant zitten en ging recht op zijn doel af. “Wil jij mij op jouw rug naar de overkant brengen”, was de vraag van de schorpioen. “Nou”, antwoordde de kikker, “dat staat nog te bezien, want ik vertrouw je niks met die gevaarlijke angel van je.” De schorpioen dacht koortsachtig na hoe het vertrouwen te verkrijgen van de kikker en zei: “Natuurlijk steek ik je niet want dan verdrinken we beiden en ik heb je hulp hard nodig om de overkant te bereiken. Ik moet daar voor de veiligheid van mijn familie zorgen.” De kikker liet zich vermurwen, ging met de schorpioen op zijn rug door de woest kolkende rivier en werd, aangekomen aan de overkant, direct gestoken. “Wat doe je nou”, riep de kikker vertwijfeld, “dat hadden we toch niet afgesproken.” Waarop het antwoord van de schorpioen was: “Ik ben nu eenmaal een schorpioen en kan mijn natuurlijke reflexen niet onderdrukken.” Het lijkt het Ministerie van BZK wel. Eerst helpen wij ze om met C2000 veilig aan de overkant te komen en vervolgens word je onaangenaam geconfronteerd met door hen veroorzaakte problemen. De angels van het C2000 project.

Om in de beeldspraak van de fabel te blijven, het einddoel hebben we nog steeds niet bereikt, maar BZK stapt al af, met een voortijdige feestelijke bijeenkomst in juni. Dat steekt! Goede afspraken vooraf, klachtenmeldingen en talloze waarschuwingssignalen hebben niet kunnen verhinderen dat er nog cruciale gebreken zijn in het C2000 project. Voor mij geen reden om een feestje te vieren met BZK. Ik wil eerst zeker weten, dat onze gezamenlijke tocht zonder dramatische afloop wordt volbracht. Die zekerheid hebben we tot op het moment van het schrijven van deze column niet. Een paar voorbeelden. Onder grote druk komen verbindingen regelmatig niet tot stand. Soms is er wel verbinding maar geen geluid. Er zijn dekkingsproblemen door te weinig opstelpunten. Met het risicoprofiel van de regio Rotterdam-Rijnmond is het onaanvaardbaar, dat deze klachten niet prompt worden verholpen. De operationele risico’s zijn daarvoor te groot. Het is niet denkbeeldig dat we allemaal verdrinken als partijen zich niet aan de afspraken houden. Of medewerkers operationeel gaan zoeken naar alternatieven.

We zijn dus nog lang niet veilig aan de “overkant” van dit mega-project en zeker niet in een “veilige haven”. Bij de oefening onder deze naam is niet anders bewezen dan dat bij een grootschalig multi-disciplinair optreden het C2000 systeem blijft functioneren. Echter inclusief de onvolkomenheden die in het evaluatierapport al eerder werden gepresenteerd. Het Rijk zal toch niet denken met een rurale “groene kikker” te maken te hebben bij het nakomen van hun verplichtingen met dit gezamenlijke traject?

In Rotterdam-Rijnmond zijn wij met BZK op ons rug aan de moeilijke tocht begonnen door het ruige water van de Rotterdamse haven. Dat deden we graag in de veronderstelling, dat het Rijk in volle ernst de afspraken zou nakomen, die op de glibberige oever van het project werden gemaakt. Een zoektocht natuurlijk met veel nieuwe techniek en dus gewenning voor de gebruikers. Op een schaal die ongekend is. Maar ook een project met ongezond veel politieke bemoeienis, waardoor te voorziene investeringen vooraf al onder financiële druk werden gezet. Het speculeren van het Rijk op de flexibiliteit van de veiligheidsnormen of het financiële draagvlak van de politieregio’s was bij de start van dit project een regelrecht zwaktebod. Dat is de kop in het zand steken. Maar dat gebeurt wel meer in de Tweede Kamer bij grote Rijksprojecten.
En bij schorpioenen!