C2000 brengt hulpverleners nog steeds in gevaar

Auteur Topic: C2000 brengt hulpverleners nog steeds in gevaar  (gelezen 53380 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

alfa-lima

  • Gast
Gepost op: 2 maart 2005, 14:29:19
02-03-5


(Wij van 112Groningen hebben een aantal mensen(hulpverleners) gevraagd naar de bevindingen van C2000,dit is geheel anoniem gebeurt) Na begin februari te zijn overgestapt op het nieuwe digitale netwerk ( C2000 ),zijn niet alle gebruikers even gelukkig met het nieuwe systeem.Op diverse plekken in de regio, (Vlagtwedde en Bourtange o.a ) is er slecht,of helemaal geen signaal mogelijk.Verder blijft de communicatie met de centralist ook moeilijk of achterwege in verzorgingstehuizen,parkeerkelders(o.a het UMCG) en flatgebouwen.Velen zien dit toch niet als een echte verbetering,terwijl ze met het oude analoge systeem altijd bereik hadden.Hier blijkt maar eens weer uit,dat na het uitgebreide testen,nog veel knelpunten in het C2000 netwerk zitten.Terwijl we toch wel mogen verwachten dat in alle gebieden hier in Groningen op juiste en adequate manier gereageerd kan worden zoals men in het verleden ook gewend was.Ook de verbindingen met de traumaheli verloopt niet geheel vlekkeloos,hieraan moet u denken aan het diverse keren herhalen van oproepen aan de meldkamer.Doordat er(nu) nog geen C2000 apparatuur in de heli aanwezig is,zijn ze genoodzaakt om op de centrale post met het oude en het nieuwe systeem te werken.Dit brengt de nodige verwarringen met zich mee en kunnen we ons dus afvragen hoe lang het nog duurt dat de gehele provincie Groningen, een dekkend en sluitend communicatie systeem heeft,voordat er onnodig slachtoffers vallen




Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2005, 15:19:39
Wij van 112Groningen

<KNIP>

voordat er onnodig slachtoffers vallen

Sorry hoor, maar dit riekt ernstig naar stemmingmakerij. Jullie waren altijd afhankelijk van de scanner en kunnen daardoor geen objectief licht laten schijnen over C2000. Jullie belichten alleen de negatieve kanten, waar zijn de positieve kanten? Ik heb toch de nodige contacten in verschillende regio's (waar al met C2000 wordt gewerkt) en de ervaringen zijn overwegend positief. Elk voordeel hep z'n nadeel, maar jij brengt hier alleen de nadelen en zo is het natuurlijk wel erg makkelijk om iets af te kraken...

Groeten, Peter.


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2005, 15:24:45
Sorry hoor, maar dit riekt ernstig naar stemmingmakerij. Jullie waren altijd afhankelijk van de scanner en kunnen daardoor geen objectief licht laten schijnen over C2000. Jullie belichten alleen de negatieve kanten, waar zijn de positieve kanten? Ik heb toch de nodige contacten in verschillende regio's (waar al met C2000 wordt gewerkt) en de ervaringen zijn overwegend positief. Elk voordeel hep z'n nadeel, maar jij brengt hier alleen de nadelen en zo is het natuurlijk wel erg makkelijk om iets af te kraken...

Groeten, Peter.


Jah ben ik het mee eens, ik denk dat je alle positieve en negatieve dingen bij elkaar zet dat je dan met c2000 wel beter af bent (is mijn mening hoor)
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2005, 16:43:23
Sorry hoor, maar dit riekt ernstig naar stemmingmakerij. Jullie waren altijd afhankelijk van de scanner en kunnen daardoor geen objectief licht laten schijnen over C2000. Jullie belichten alleen de negatieve kanten, waar zijn de positieve kanten? Ik heb toch de nodige contacten in verschillende regio's (waar al met C2000 wordt gewerkt) en de ervaringen zijn overwegend positief. Elk voordeel hep z'n nadeel, maar jij brengt hier alleen de nadelen en zo is het natuurlijk wel erg makkelijk om iets af te kraken...

Groeten, Peter.

inderdaad,dit ligt er vingerdik er boven op dat 112 Groningen er de balen van heeft.zeker als je al begint  met "wij van 112 Groniningen


Ierlandfan

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 2 maart 2005, 16:49:40
Het analoge systeem had ook wel eens nadelen maar dat probleem lag ook wel eens bij de onervarenheid van de gebruikers.

Zo ook het nieuwe systeem denk ik, het heeft tijd nodig om ermee vertrouwd te raken en het een beetje door te hebben. Dat geldt voor de centralisten alswel voor de gebruikers.

Ik ben geen voorstanders van het systeem zoals de meeste wel weten. Het (doorontwikkelde) oude analoge systeem had ook de functionaliteit kunnen hebben die c2000 nu heeft. Er zitten een hoop losse eindjes in het systeem nog maar ik hoop dat dat wordt opgelost om de simpele reden dat we het ermee moeten doen voorlopig.

Over dat stemmingmakerij...daar doe je zelf ook aan mee Peter, de argumenten dat jij kennissen hebt met positieve ervaringen is ook stemmingsmakerij...

jij brengt hier alleen de voordelen en zo is het natuurlijk wel erg makkelijk om iets aan te prijzen..accepteer gewoon eens dat er ook mensen zijn die niet zulke goed ervaringen met het systeem hebben.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 2 maart 2005, 19:29:53
Ik denk dat we C2000 nog even de tijd moeten geven. Voor alle hulpverleners (ook voor ons en andere hulpinstanties zoals de kustwacht die niet aangesloten zijn) is het even wennen.

Wel moet me van het hart dat ik het belachelijk vind dat een succesvolle communicatie tijdens een achtervolging van een overvaller door bv een parkeergarage afhangt van de sponsoring  (cq aanwezigheid van door haar/hem bekostigde steunzenders/exit points) van de eigenaar van deze parkeergarage.

Henk


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2005, 21:13:29
stemming makerij of geen stemming makerij!

door dat er voor het invoeren van C2000 erg veel aandacht is besteed aan de negatieve kanten, wil en kan men nu niet te veel negatief meer zijn en wil men zeker vanuit de overheid de zaak alleen maar positief belicht hebben, negatieve berichten worden bewust tegen gehouden.

nu is het zo dat een negatief bericht makkelijker in het nieuws komt dan een positief bericht, zelf ben ik er al getuige van geweest dat een negetieve berichtgeving uit de pers is gehouden, bovendien wordt alles wat niet lukt, of niet soepel loopt afgedaan met onervarenheid.

het vraagt een mentaliteits omslag om te wennen aan zaken die nu niet meer kunnen en nadelig voor de communicatie zijn, dit heeft niets te maken met het feit dat er niet meer meegeluisterd kan worden want door legale gebruikers wordt er regelmatig meegeluisterd op groepen waar zij eigenlijk op dat moment niet horen te zijn, en horen zo de berichtgeving en volgen het incident toch.

kritiek op de manier van communiceren blijft, alleen bevestigingen die eerst verbaal gekregen werden, worden nu als het goed gaat ''digitaal'' opgelost, dit wordt niet begrepen of niet gezien.

het grootste probleem schuilt mijns inziens op dit moment het wel of geen communicatie hebben, door hetzij geen bereik, hetzij fouten door mensen gemaakt, of omdat DMO te kort is en men overschakeld op TMO, 1 verschil DMO is gratis, TMO kost geld per tijds eenheid, dit probleem komt nog wel als de rekeningen te hoog op gaan lopen.

verder is er gekort op aanschaf apperatuur, zoals externe microfoons (spreeksleutels), status boxen, het is zonder te doen, maar er worden minder fouten gemaakt en het werkt gewoon makkelijker als ze er wel zijn.

maar terug is eigenlijk niet meer mogelijk, zou de automatisering en verdere vooruitgang ook in de weg staan, de hoop is dat het wat gaat worden, betrouwbaarder wordt en uiteindelijk geaccepteerd gaat worden door de eindgebruiker, zij zijn er immers mee gebaad en in vele gevallen afhankelijk van.

en wie weet is meeluisteren voor een ''selekte'' groep straks weer mogelijk, want alles wat gezegd is dat het systeem zou doen, blijkt voorals nog niet te werken, en zo geavanceerd en onkraakbaar blijkt het niet te zijn, hoe gaat de huidige leverantcier er over een paar jaar mee om als alles zo goed als voorzien is, komt het dan weer bij de telecombedrijven te liggen, de groep wordt dan groter en lekken weer gemakkelijker.

wederom de tijd zal het leren.
Nemo me impune lacessit


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 3 maart 2005, 01:29:26
Ik ben geen voorstanders van het systeem zoals de meeste wel weten. Het (doorontwikkelde) oude analoge systeem had ook de functionaliteit kunnen hebben die c2000 nu heeft. Er zitten een hoop losse eindjes in het systeem nog maar ik hoop dat dat wordt opgelost om de simpele reden dat we het ermee moeten doen voorlopig.

Analoog = geen trunking. Het verschil wel trunking / geen trunking biedt al enorm veel voordelen, die ervaring hebben de korpsen Zuidoost Brabant en Haaglanden al een jaar of 10. Wil je alle oude netwerken dan ombouwen naar Smartnet of EDACS trunkingnetwerken (als je het zo graag analoog wilt houden), dan ben je pas geld aan het verkwisten, aangezien je dan geld aan het pompen bent in een techniek van 15 jaar geleden. Goed, TETRA is ook niet de meest nieuwe standaard, maar die heeft zich al wel bewezen, is moderner en biedt mogelijkheden die analoog van z'n lang zal z'n leven niet zou kunnen.

Is GSM dan evengrote onzin? Hadden we dan maar bij het oude analoge ATF moeten blijven? Dan had de mobiele telefonie nooit geweest wat hij nu is. Als ik sommige postings van jou lees dan merk ik dat je er toch wel verstand van hebt, maar als je vervolgens zegt dat je door analoog "uit te breiden" dezelfde mogelijkheden zou krijgen als C2000, dan ga ik daar toch aan twijfelen hoor...

Over dat stemmingmakerij...daar doe je zelf ook aan mee Peter, de argumenten dat jij kennissen hebt met positieve ervaringen is ook stemmingsmakerij...

Ach, als een scannerluisteraar (ben ik zelf ook hoor) hier op een dergelijke manier C2000 in een negatief daglicht probeert te zetten, dan is dat niets meer dan een emotionele zet. Jarenlang scanner kunnen luisteren, foto's kunnen maken en nu wordt je "weggepest" door dat ellendige C2000. Ja logisch dat je dan alleen oog hebt voor alle negatieve aspecten, maar alle positieve verhalen die gaan het ene oor in en er via het andere regelrecht weer uit.

Daar hebben we veel aan op dit prikbord, een scannerluisteraar die van horen zeggen heeft "dat het niet zo goed zou werken". Ik denk dat ik maar eens ga afreizen naar Groningen om daar wat agenten te interviewen, ik ben erg benieuwd of ik dan dezelfde (negatieve) verhalen te horen krijg, of dat ze toch 'iets' genuanceerder zijn.

Ja, ik ben ook een scannerluisteraar. Goed, de mensen die mij kennen weten dat ik toch iets meer heb gedaan in de hulpverlening dan alleen naar de scannerluisteren, maar dat laten we maar even terzijde. Ik probeer zijn volledig negatieve betoog iets naar het midden te buigen. Ik doe hier geen posting uit naam van een of andere 112-site die erg bedroefd is omdat ze geen scanner meer kunnen luisteren. Tussen alle (indianen)verhalen door doe ik slechts een poging om met mijn technische kennis (wees vrij om daaraan te twijfelen) enigzins objectief te blijven.

Vanuit mijn hobby maar ook vanuit mijn werk spreek ik vrijwel dagelijks politieagenten, brandweermannen en andere soort hulpverleners. De verhalen zijn ronduit positief en worden naarmate de duur van het gebruik vordert steeds positiever. Nou wat wil je dat ik nog meer zeg? Dat C2000 volledig binnenshuis dekkend is, er zelfs dekking is op de maan en je via je portofoon de auto kunt starten?

Dan zou ik verhalen gaan verzinnen en dat probeer ik juist niet te doen.

jij brengt hier alleen de voordelen en zo is het natuurlijk wel erg makkelijk om iets aan te prijzen..accepteer gewoon eens dat er ook mensen zijn die niet zulke goed ervaringen met het systeem hebben.

Je zou eens wat meer kunnen lezen dan alleen dit forum. Vroeg of laat zul je dan tot de conclusie komen dat ik ook weleens voor bepaalde bladen schrijf, en warempel ook nog eens over deze materie. In die verhalen noem ik zowel voor als nadelen.

Als er op dit forum redenen zijn om nadelen te noemen dan zal ik dat ook zeker doen. Als iemand hier pretendeert dat C2000 rondom K*T is dan zal ik dat nuanceren. Als iemand C2000 volledig de hemel in prijst dan ga je van mij direkt nadelen horen. En jawel, die zijn er ook zeer zeker. Sterker nog, die heb ik vanaf de eerste dag al genoemd, maarja het blijft een kwestie van lezen en soms een kwestie van (te) snelle conclusies trekken...

[Hunter laat de spreeksleutel los en geeft het woord aan 'Ierlandfan' (hopend dat hij dekking heeft)]

Groeten, Peter.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2006, 00:10:49
ff een oud topic opgehaald.... :D


http://www.perssupport.nl/Home/Persberichten/Actueel?itemId=84808

Resultaten grote C2000-oefening bemoedigend  ???

Tijdens de grootschalige C2000-oefening Veilige Haven van 12 april in Rotterdam heeft het
C2000-netwerk- ook onder de zwaarste piekbelasting- continue goed gefunctioneerd. Wel
waren er enkele technische en gebruiksproblemen. Er zijn en worden maatregelen genomen om
deze problemen op te lossen.

Dit schrijft minister Remkes van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de Tweede
Kamer. De uitkomsten van de oefening geeft de minister vertrouwen in de toekomst van het
C2000-netwerk.

Op 12 april jl. is in het kader van de afronding van het C2000-project in de
veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond een grootschalige multidisciplinaire oefening
gehouden. Tijdens de oefening werd het C2000 maximaal belast.

Uit de eindrapportage blijkt dat het netwerk, ook tijdens de zwaarste belasting, goed
bleef functioneren. Meer dan de helft van het aantal deelnemers heeft tijdens de oefening
wel moeite gehad met het krijgen of behouden van een spraakverbinding. Het gaat hierbij
vooral om de snelheid waarmee een verbinding tot stand komt, maar ook om het wegvallen
van (delen) van spraakverbindingen. Deze verbindingsproblemen zijn terug te voeren op een
aantal oorzaken.

Veel deelnemers aan de oefening hadden nog maar weinig ervaring met C2000 (kort voor de
oefening was C2000 pas ingevoerd in de regio Rotterdam-Rijnmond). Zij maakten daardoor
nog veel fouten bij het aanmelden, het aanvragen van een gesprek en het vervolgens
daadwerkelijk voeren van een gesprek.
Deze gebruikersfouten zijn niet verwonderlijk; zij
deden zich voor bij iedere regio die overging op C2000. Ze verdwijnen vanzelf wanneer de
gebruikers voldoende met C2000 hebben opgedaan.

Daarnaast duurde het in ongeveer een derde van alle gevallen langer dan de vastgestelde
halve seconde om een verbinding tot stand te brengen.
Om deze stagnatie tegen te gaan,
wordt het frequentieplan en de verdeling van de netwerkcapaciteit geanalyseerd. Dit moet
uiteindelijk leiden tot een efficiëntere verdeling van de totale netwerkcapaciteit.

C2000 is sinds juni 2004 hét landelijke digitale netwerk voor mobiele communicatie
voor alle hulpdiensten. Het is een besloten en beveiligd netwerk, geschikt voor zowel
spraak als datacommunicatie. C2000 is van cruciaal belang voor het doelmatig en
doeltreffend optreden van hulpverleningsdiensten. Het is een fabeltje dat C2000 in 2000
in gevoerd had moeten zijn.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2006, 00:51:04
uiteraard, dit bericht komt van het ministerie van positieve voorlichting.

zodra er geroken wordt dat er iets negatiefs naar voren gaat komen wordt door het ministerie geadvieseerd om niet uit te zenden of niet te publiseren.

het gegeven beeld is dus niet objectief.
Nemo me impune lacessit