Eerste hulp bij slangenbeten

Auteur Topic: Eerste hulp bij slangenbeten  (gelezen 30667 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2013, 17:25:01
Een allergische reactie naast de vergiftiging? maar nog steeds, stimuleer je dan de circulatie waardoor je de verspreiding van het gif toch alleen maar vergroot? Puur intuďtief zou ik denken, hoe langzamer de verspreiding van het gif hoe groter je kansen zijn.

Tropencentrum van AMC zegt: Leg een stevig elastisch drukverband aan. Zorg ervoor dat de bloedsomloop niet geheel wordt afgesloten. Daardoor beperk je al gedeeltelijk dat het gif vanuit de wondlocatie snel kan verspreiden.

Het voorkomen of bestrijden van anafylactisch shock is belangrijk, je hebt niets aan tegengif waar dan ook als het slachtoffer er al eerder tussen uitknijpt.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2013, 17:26:07
Dat klopt, maar dan moet het net het juiste tegengif zijn. Dit ligt bij gifslangenbeten erg lastig en nauwkeurig.De koningscobra is volgens mij niet de meest gehouden gifslang in Nederland. Voor zover er uberhaupt een registratie is... :|

RemRoof
De man heeft zelf eerst het ziekenhuis nog gebeld met het verzoek om alvast een tegengif te maken: http://www.rijnmond.nl/nieuws/24-01-2013/slachtoffer-slang-dacht-dat-hij-eten-kreeg


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2013, 17:27:09
Tropencentrum van AMC zegt: Leg een stevig elastisch drukverband aan. Zorg ervoor dat de bloedsomloop niet geheel wordt afgesloten. Daardoor beperk je al gedeeltelijk dat het gif vanuit de wondlocatie snel kan verspreiden.

Het voorkomen of bestrijden van anafylactisch shock is belangrijk, je hebt niets aan tegengif waar dan ook als het slachtoffer er al eerder tussen uitknijpt.

Daarbij is het tegengif ook zeker niet ongevaarlijk, vandaar dat het zo nauw luistert.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2013, 17:29:21
De man heeft zelf eerst het ziekenhuis nog gebeld met het verzoek om alvast een tegengif te maken: http://www.rijnmond.nl/nieuws/24-01-2013/slachtoffer-slang-dacht-dat-hij-eten-kreeg

Ik lees nergens dat hij zelf gebeld heeft met het haven ziekenhuis en "even" een tegengif maken is er niet bij.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 24 januari 2013, 17:31:23
Een beroemde expert met koningscobra's is wel overleden na een beet. Zelfs met zijn specifieke kennis heeft hij gevraagd om adrenaline injecties en ze gekregen. Hij had het tegengif in huis. Als ik het zo lees denk ik dat het protocol wat hij volgt zowel door medici als slangenexperts wordt geaccepteerd, anders was Luke er vast wel van afgeweken. Luke zijn hele avontuur heeft ook maar een kwartier geduurd.

Citaat
“Luke was wearing the Hexarmor gauntlets, that we developed together as bite-proof, but was bitten above them, into his bicep, at about 1.15pm on June 29.  He managed to get out of the enclosure and secure it, before calling for assistance.  He requested and received injections of adrenalin, but then died in his wife Sue’s arms at about 1.30pm.

“CPR was administered but without success.  Luke had antivenom available but was following the recognised protocol for the treatment of a king cobra bite, to first administer adrenalin.  An ambulance had been called but by the time it arrived, Luke was already dead.”

http://www.petbusinessworld.co.uk/news/feed/tributes-flood-in-after-world-snake-expert-dies-from-bite


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2013, 17:31:26
Tropencentrum van AMC zegt: Leg een stevig elastisch drukverband aan. Zorg ervoor dat de bloedsomloop niet geheel wordt afgesloten. Daardoor beperk je al gedeeltelijk dat het gif vanuit de wondlocatie snel kan verspreiden.

Het voorkomen of bestrijden van anafylactisch shock is belangrijk, je hebt niets aan tegengif waar dan ook als het slachtoffer er al eerder tussen uitknijpt.

Dat begrijp ik, maar wat ik graag wil weten is: hoe ontstaat die anafylactische shock als gevolg van dat gif. Of is dat een gevolg van alle vergiftigingen. Wat ik zo 1,2,3, vind op google over de koningscobra dat het gevolg is coma en vervolgens ademhalingsproblemen waaraan het slachtoffer overlijd. Anafylactie vind ik er zo niet tussen.... Of is dat dus gewoon iets wat bij alle vergiftigingen ontstaat? (kans heeft op)

Natuurlijk is het wel zo, hij had al om 1 of andere reden epipennen thuis liggen, dus mogelijk is deze persoon al eens in anafylactische shock geraakt? Die dingen schrijven ze niet zomaar voor en het lijkt me niet dat iedere slangeneigenaar ze heeft.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #16 Gepost op: 24 januari 2013, 17:35:14
... Die dingen schrijven ze niet zomaar voor en het lijkt me niet dat iedere slangeneigenaar ze heeft.

Ee gifslangenhouder heeft dit in principe wel in huis evenals een protocol voor hulpverleners, aangezien het anders zijn leven kan kosten bij een vervelend contact met zijn dier. Daarbij is niet elke slang giftig.


RemRoof,
die het gewoon bij zijn hagedisjes houdt
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2013, 17:36:51
Dat begrijp ik, maar wat ik graag wil weten is: hoe ontstaat die anafylactische shock als gevolg van dat gif. Of is dat een gevolg van alle vergiftigingen. Wat ik zo 1,2,3, vind op google over de koningscobra dat het gevolg is coma en vervolgens ademhalingsproblemen waaraan het slachtoffer overlijd. Anafylactie vind ik er zo niet tussen.... Of is dat dus gewoon iets wat bij alle vergiftigingen ontstaat? (kans heeft op)

Natuurlijk is het wel zo, hij had al om 1 of andere reden epipennen thuis liggen, dus mogelijk is deze persoon al eens in anafylactische shock geraakt? Die dingen schrijven ze niet zomaar voor en het lijkt me niet dat iedere slangeneigenaar ze heeft.

Ik neem aan dat het gif zo allergeen is dat de meeste mensen er bij een geringe hoeveelheid al heftig op reageren.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #18 Gepost op: 24 januari 2013, 17:38:12
Ik moet leren googlen.....

Er is inderdaad een risico op anafylactische shock, maar niet door het gif, het is het antigif dat de anafylactische shock veroorzaakt.

Citaat
We report the first known case of envenomation following snake bite by a king cobra in the UK.
The patient required tracheal intubation and ventilation. Treatment with king cobra antivenom
resulted in anaphylaxis (bronchospasm and hypotension), requiring adrenaline infusion. The
patient’s trachea was extubated 11 h after administration of antivenom.

Treatment of the first known case of king cobra envenomation in the United Kingdom, complicated by severe anaphylaxis.
Veto T, Price R, Silsby JF, Carter JA.
Anaesthesia. 2007 Jan;62(1):75-8.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 24 januari 2013, 17:39:15
Ik moet leren googlen.....

Er is inderdaad een risico op anafylactische shock, maar niet door het gif, het is het antigif dat de anafylactische shock veroorzaakt.

Het antigif dat tientallen kilometers verderop nog moet worden klaargemaakt in het Havenziekenhuis?