Eerste hulp bij slangenbeten

Auteur Topic: Eerste hulp bij slangenbeten  (gelezen 30691 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #40 Gepost op: 24 januari 2013, 20:58:32
Ervaren? hoe vaak per jaar moet je gebeten zijn om jezelf ervaren te mogen noemen  :D :D :D

Ik was er al bang voor e050 Ervaren houders die er voor zorgen dat zij niet gebeten worden.

Hoe dan ook als je gebeten wordt door een reptiel is het altijd je eigen schuld.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #41 Gepost op: 24 januari 2013, 20:58:38
Heb ook nog wat gevonden: http://www.rivm.nl/dsresource?objectid=rivmp:7400&type=org&disposition=inline

Adrenaline wordt maar 2x genoemd, en niet als eerste behandelstap:
In een andere bron spreken ze er wel over:
http://www.dgl-gifslangen.nl/online/index.php/gifslangen-houden  

maar dat is nu weer geen wetenschappelijke literatuur. Ze geven wel een reden waardoor de anafylactische shock zou kunnen ontstaan: Langdurige bloodstelling aan de slang en zijn uitwerpselen kan door de jaren heen een allergie veroorzaken. Het is dus niet zo zeer dat het gif zelf de anafylactische shock veroorzaakt, maar de allergie die de houder ontwikkelt heeft.

Toch weer leerzaam allemaal :)

Heel leerzaam, dat RIVM document is prachtig, maar in praktijk zijn mensen binnen ongeveer een kwartier dood na een beet van de koningscobra. Ik sluit me liever aan bij het advies van de gifslangliefhebbers.

Zeker na het lezen van de link gepost door RemRoof, waar beschreven wordt hoe makkelijk het gif kan evolueren waardoor het gewoon weer een andere neuroreceptor kan vinden om te voorkomen dat prooidieren resistent kunnen worden tegen het gif.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #42 Gepost op: 24 januari 2013, 20:59:12
Omdat het mooie dieren zijn met mooi gedrag, weinig eten en hypoallergeen (alhoewel ik daar nu aan twijfel). Daarbij is het gros van de slangen niet giftig, laat staan levensbedreigend gevaarlijk. Het zijn inderdaad geen knuffeldieren, maar sommige honden ook niet 0098

Ach ja ik denk dat het ook wel nuttig kan zijn om te voorkomen dat schoonmoeders te vaak op visite komen


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #43 Gepost op: 25 januari 2013, 01:06:56
Misschien moet ik dan ook maar eens een duit in het zakje doen, in de hoop iets zinnigs bij te dragen aan de discussie. Ik vrees dat het antwoord nogal technisch van aard is. Excuus daarvoor. Ik zal mijn best doen het zo begrijpelijk mogelijk uit te leggen, maar het is een nogal ingewikkeld verhaal.

Ik heb de hele discussie doorgelezen, waarbij het allereerst opvalt dat termen niet helemaal correct zijn benoemd. Dat leidt onder andere tot verwarring aangaande het gebruik van adrenaline in deze situatie.

Om van een anafylactische reactie te mogen spreken moet men eerst "gesensibiliseerd" zijn voor het antigeen. Een antigeen is een molecuul dat in staat is een reactie van het afweersysteem op te wekken, waarbij antistoffen worden aangemaakt. Je moet dus ooit eerst in aanraking zijn geweest met een bepaalde stof. In reactie hierop maakt het lichaam antigenen aan. Je moet eerst antilichamen aanmaken voordat de reactie plaats kan hebben. Het allereerste contact met een antilichaam zal dus nooit tot een anafylactische reactie leiden. Bij het tweede contact zijn de rapen gaar en ontstaat er een zeer heftige respons.

Anders is dat bij zogenaamde anafylactoïde reacties. Daarbij is deze sensibilisatie niet nodig. Deze allergenen hebben een intrinsieke werking op een een bepaald type cel (mestcel) die wordt geactiveerd. Hierbij komt een stof vrij (histamine) die een effect heeft op de bloedvaten. Er is dan ook geen antilichaam aantoonbaar. Daarvan lijkt er sprake in dit specifiek geval. In beide situatie speelt adrenaline een belangrijke rol.

Daarnaast kenmerkt de beet van een Konings Cobra zich door afgifte van een neurotoxine, die overeenkomsten heeft met de werking van het spierverslappende middel succinylcholine. Dit middel wordt vaak door anesthesiologen gebruikt, meestal in spoedsituaties om snel controle te krijgen over de luchtweg. De chemische werking van het middel is zeer complex.

Wil je de werking begrijpen van dit neurotoxine, dan is een goed begrip noodzakelijk van het mechanisme wat er voor zorgt dat spieren onder normale condities samentrekken. Ieder spiervezel staat in verbinding met de uitloper van een zenuw. Deze uitloper bevat blaasjes die de stof acetylcholine bevat. Een zenuwprikkel stimuleert de uitstoot van dit acetylcholine, dat in contact komt met de spier. Het molecuul past op de ontvanger (receptor) van de spier volgens het principe van een sleutel in een slot. Hierdoor trekt de spier samen. Dit noemen we depolarisatie. Daarna wordt dit acetylcholine afgebroken en opnieuw opgenomen in de zenuw via een pomp. Afbraak vindt plaats met behulp van het enzym acetyl-choline esterase. Een remmer van dit enzym zal leiden tot een stapeling van de hoeveelheid acetylcholine op de spiervezel. Door de langer aanhoudende depolarisatie wordt de receptor langdurig bezet wat uiteindelijk spierverslapping veroorzaakt. Dit wordt eerst voorafgegaan door onregelmatige spiertrekkingen. Ik hoop dat het een beetje te volgen is.

De gifslang injecteert dus een cocktail van verschillende stoffen. Het effect is omvangrijk, maar kenmerkt zich in eerste instantie door een anafylactoïde reactie en een langdurig spierverslappend effect. De behandeling is in eerste opzet symptomatisch.

Expert


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #44 Gepost op: 25 januari 2013, 02:14:16
Dank je wel, Expert. Ik was het die als eerste de term niet helemaal correct benoemde. De cocktail van verschillende stoffen in je laatste alinea is een indrukwekkende cocktail. Ik ben nog steeds aan het lezen over koningscobra's, momenteel een studie over een klein moleculair (non-peptide) cardiotoxine wat geisoleerd is uit het gif van deze kruipende vriend. Geen enkel tegengif of adrenaline helpt daar nog bij.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #45 Gepost op: 25 januari 2013, 08:23:44

Expert,

Bedankt voor je heldere uitleg! Het is mij nu een stuk duidelijker geworden. Bij een
anafylactische reactie en een anafylactoïde reactie zie je dus wel dezelfde symptomen?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #46 Gepost op: 25 januari 2013, 08:45:30
Een mooie discussie waarin de kracht van het forum weer wordt aangetoond. Met elkaar zijn we in staat om een enorme deskundigheidsbevordering om het gebied van slangenbeten te realiseren.  O0


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #47 Gepost op: 25 januari 2013, 09:55:44
Expert,

Bedankt voor je heldere uitleg! Het is mij nu een stuk duidelijker geworden. Bij een
anafylactische reactie en een anafylactoïde reactie zie je dus wel dezelfde symptomen?

RemRoof

Is gelijk aan elkaar, bij anafylactische reactie moet men eerst gesensibiliseerd zijn voor het antigeen, voor een anafylactoïde is dat niet nodig. Wat ik eerder beschreef over reacties in het lichaam is niet anders geworden.

Voor straf ga ik vanmiddag wel de traumahelikopter poetsen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #48 Gepost op: 25 januari 2013, 10:56:23
Wat ik vannacht ook nog heb ontdekt is misschien aardig voor de liefhebber, de onderstaande uitleg van Expert is daarbij wel belangrijk.

Wil je de werking begrijpen van dit neurotoxine, dan is een goed begrip noodzakelijk van het mechanisme wat er voor zorgt dat spieren onder normale condities samentrekken. Ieder spiervezel staat in verbinding met de uitloper van een zenuw. Deze uitloper bevat blaasjes die de stof acetylcholine bevat. Een zenuwprikkel stimuleert de uitstoot van dit acetylcholine, dat in contact komt met de spier. Het molecuul past op de ontvanger (receptor) van de spier volgens het principe van een sleutel in een slot. Hierdoor trekt de spier samen. Dit noemen we depolarisatie. Daarna wordt dit acetylcholine afgebroken en opnieuw opgenomen in de zenuw via een pomp. Afbraak vindt plaats met behulp van het enzym acetyl-choline esterase. Een remmer van dit enzym zal leiden tot een stapeling van de hoeveelheid acetylcholine op de spiervezel. Door de langer aanhoudende depolarisatie wordt de receptor langdurig bezet wat uiteindelijk spierverslapping veroorzaakt. Dit wordt eerst voorafgegaan door onregelmatige spiertrekkingen. Ik hoop dat het een beetje te volgen is.

De koningscobra zelf heeft uiteraard ook spieren en zenuwen, de natuurlijke transmitter (ACh) bindt zich ook aan de receptor (ontvanger) . Alleen heeft de koningscobra een klein extraatje, namelijk een suikermolecuul op de receptor. De veel kleinere natuurlijke transmitter kan ongehinderd passeren waardoor het past als "de sleutel in het slot", het neurotoxine is een groter molecuul en kan niet passeren waardoor de binding wordt voorkomen.


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #49 Gepost op: 25 januari 2013, 11:05:24
Wat ik vannacht ook nog heb ontdekt is misschien aardig voor de liefhebber, de onderstaande uitleg van Expert is daarbij wel belangrijk.

De koningscobra zelf heeft uiteraard ook spieren en zenuwen, de natuurlijke transmitter (ACh) bindt zich ook aan de receptor (ontvanger) . Alleen heeft de koningscobra een klein extraatje, namelijk een suikermolecuul op de receptor. De veel kleinere natuurlijke transmitter kan ongehinderd passeren waardoor het past als "de sleutel in het slot", het neurotoxine is een groter molecuul en kan niet passeren waardoor de binding wordt voorkomen.

Handig...mocht de cobra op zn eigen tong bijten!  8)
vrijwilliger instructeur