Eerste hulp bij slangenbeten

Auteur Topic: Eerste hulp bij slangenbeten  (gelezen 30666 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #30 Gepost op: 24 januari 2013, 20:18:48
Na wat leeswerk hou ik het op mijn eerste antwoord.

In Australie is volgens literatuur niemand overleden aan de gevolgen van een anafylactische shock veroorzaakt door het tegengif in de afgelopen 40 jaar. Adrenaline is lang gebruikt als pre-medicatie voor het toedienen van tegengif. Door de pre-medicatie direct voor het toedienen van tegengif zijn meer mensen overleden (slachtoffers van slangenbeten waarbij het bloed niet meer voldoende kon stollen).

Even kijken of ik het goed begrepen heb:
-Meteen toedienen van adrenaline voorkomt anafylactisch shock als gevolg van het gif (maar is het een veel voorkomende reactie? Ik kon het zo niet terug vinden als reactie op het gif zelf) (maar ik geloof je graag hoor :) )
-Het later toedienen is gevaarlijk door de ontstane stollingspoblemen.

Er is in de afgelopen 40 jaar niemand overleden als gevolg van shock door het tegengif, maar is dat misschien niet gewoon een gevolg van adequaat optreden op de ontstane anafylactische shock die eigenlijk gewoon verwacht wordt als de behandeling begint?

Wat ik me wel een beetje afvraag in dit geval, andere voorbeelden spreken van slachtoffers die bij kennis worden binnengebracht na een beet. Remroof heeft uit zijn netwerk gehoord dat deze beet vrij weinig gif had bevat. Heeft deze man erg heftig gereageerd op dat gif waardoor hij binnen enkele minuten buiten bewust zijn was, of kan de vrij hoge dosis (meerdere injecties) adrenaline er een rol in gespeeld hebben?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #31 Gepost op: 24 januari 2013, 20:35:45
Anafylactische shock kan je ook krijgen van een pinda als je er gevoelig voor bent. De gifstoffen van een slangenbeet of enkele giftige spinnen soort worden zeer allergeen genoemd.

Het is niet altijd bekend welke slangensoort gebeten heeft, de buitenlandse centra gebruiken daarom vaak gerandomiseerde tegengiffen. Adrenaline werd gebruikt als pre-medicatie, dat doen ze nu niet meer. Ze geven het tegengif en indien nodig behandelen ze de reactie.

Het zal in deze casus gaan om auto-injectoren omdat hij het zichzelf gaf en de buurjongen de tweede gaf. Dat is een injectie in een spier. Het heeft weinig zin om het als pre-medicatie te gebruiken voor tegengif wat je binnen een kwartier nog niet krijgt (het ziekenhuis moest het nog maken en het slachtoffer was nog in Ridderkerk).

De heftige reactie en alle spoed lijkt me veroorzaakt door de slangenbeet zelf, niet door de prikjes met adrenaline. Overdosis adrenaline zou kunnen, zeker als het direct in de bloedbaan komt, maar dan kan deze discussie voorgezet worden in de afdeling reanimatie


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #32 Gepost op: 24 januari 2013, 20:40:32
Even kijken of ik het goed begrepen heb:
-Meteen toedienen van adrenaline voorkomt anafylactisch shock als gevolg van het gif (maar is het een veel voorkomende reactie? Ik kon het zo niet terug vinden als reactie op het gif zelf) (maar ik geloof je graag hoor :) )
-Het later toedienen is gevaarlijk door de ontstane stollingspoblemen.

Er is in de afgelopen 40 jaar niemand overleden als gevolg van shock door het tegengif, maar is dat misschien niet gewoon een gevolg van adequaat optreden op de ontstane anafylactische shock die eigenlijk gewoon verwacht wordt als de behandeling begint?

Wat ik me wel een beetje afvraag in dit geval, andere voorbeelden spreken van slachtoffers die bij kennis worden binnengebracht na een beet. Remroof heeft uit zijn netwerk gehoord dat deze beet vrij weinig gif had bevat. Heeft deze man erg heftig gereageerd op dat gif waardoor hij binnen enkele minuten buiten bewust zijn was, of kan de vrij hoge dosis (meerdere injecties) adrenaline er een rol in gespeeld hebben?

Een "droge beet" van een cobra is nog steeds heel giftig dus dat je daar op reageert is onontkoombaar.

Voor de liefhebbers ook nog wat gevonden, onderzoek van Freek Vonk, bioloog en reptielenliefhebber/gifslangenkenner:

https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/19952/Summary%20and%20discussion%20in%20Dutch.pdf?sequence=12

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #33 Gepost op: 24 januari 2013, 20:45:36
Zover was ik inmiddels ook al, de slangen met neurotoxisch gif zijn ook berucht in geval van schijnbare droge beten. Het gaat ook vrij snel, wat wel klopt met deze casus "ambulancepersoneel concludeerde elke seconde telt"  en met het bericht over de Engelse slangenexpert (15 minuten tussen beet en overlijden).

Hoe dan ook je bent er maar mooi klaar mee als je als Hollandse polder-dokter en verpleegkundige ineens te maken krijgt met een koningscobra beet.

Katten zijn ook lieve beesten in huis  ;)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #34 Gepost op: 24 januari 2013, 20:51:28
Heb ook nog wat gevonden: http://www.rivm.nl/dsresource?objectid=rivmp:7400&type=org&disposition=inline

Adrenaline wordt maar 2x genoemd, en niet als eerste behandelstap:
Citaat
e. Methode van toediening
NB. Adrenaline dient gereed te liggen voor gebruik tijdens een anafylactische reactie
op het toe te dienen antiserum.

Anafylactische / anafylactoïde reactie door antiserumtoediening
Het grootste gevaar van antiserumtoediening schuilt in het mogelijk optreden van
een acute anafylactische reactie. De incidentie verschilt per antiserum en varieert
van <1% tot > 80%. Met de nodige voorzorgsmaatregelen, waaronder het
verdunnen van het antiserum en langzame intraveneuze toediening, zijn de risico’s
van het gebruik van antisera goed te reduceren.
NB. Bij antisera waarvan bekend is dat ze een slecht veiligheidsprofiel hebben, kan
op voorhand gelijktijdig een lage concentratie adrenaline geïnfundeerd worden. Met
name bij risicopatiënten dient men rekening te houden met het optreden van een
acute anafylactische reactie die binnen enkele minuten tot enkele uren (tot 6 uur na
blootstelling is voorgekomen) tijdens en/of na antiserumtoediening kan optreden.
Een bifasische reactie waarbij initiële symptomen lijken te verdwijnen om vervolgens
weer terug te keren, is beschreven.

In een andere bron spreken ze er wel over:
http://www.dgl-gifslangen.nl/online/index.php/gifslangen-houden  

maar dat is nu weer geen wetenschappelijke literatuur. Ze geven wel een reden waardoor de anafylactische shock zou kunnen ontstaan: Langdurige bloodstelling aan de slang en zijn uitwerpselen kan door de jaren heen een allergie veroorzaken. Het is dus niet zo zeer dat het gif zelf de anafylactische shock veroorzaakt, maar de allergie die de houder ontwikkelt heeft.

Toch weer leerzaam allemaal :)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #35 Gepost op: 24 januari 2013, 20:51:52
Zover was ik inmiddels ook al, de slangen met neurotoxisch gif zijn ook berucht in geval van schijnbare droge beten. Het gaat ook vrij snel, wat wel klopt met deze casus "ambulancepersoneel concludeerde elke seconde telt"  en met het bericht over de Engelse slangenexpert (15 minuten tussen beet en overlijden).

Hoe dan ook je bent er maar mooi klaar mee als je als Hollandse polder-dokter en verpleegkundige ineens te maken krijgt met een koningscobra beet.

Katten zijn ook lieve beesten in huis  ;)

En ook op katten kun je allergisch reageren, dus doe mij maar mijn hagedissen ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #36 Gepost op: 24 januari 2013, 20:54:30

Katten zijn ook lieve beesten in huis  ;)

Ja ik begrijp ook niet helemaal waarom mensen een slang als huisdier zouden willen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #37 Gepost op: 24 januari 2013, 20:55:05
In een andere bron spreken ze er wel over:
http://www.dgl-gifslangen.nl/online/index.php/gifslangen-houden  

maar dat is nu weer geen wetenschappelijke literatuur. Ze geven wel een reden waardoor de anafylactische shock zou kunnen ontstaan: Langdurige bloodstelling aan de slang en zijn uitwerpselen kan door de jaren heen een allergie veroorzaken. Het is dus niet zo zeer dat het gif zelf de anafylactische shock veroorzaakt, maar de allergie die de houder ontwikkelt heeft.

Toch weer leerzaam allemaal :)

Het is geen wetenschappelijke literatuur maar er zitten wel ervaren gifslangenhouders op dat forum. Overigens wel bijzonder van de allergie. Ik heb altijd begrepen dat ik niet allergisch kan worden voor de hagedissen zelf, wel voor de krekels, sprinkhanenuitwerpselen, eventuele schimmels in het terrarium etc.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #38 Gepost op: 24 januari 2013, 20:56:20
Het is geen wetenschappelijke literatuur maar er zitten wel ervaren gifslangenhouders op dat forum. Overigens wel bijzonder van de allergie. Ik heb altijd begrepen dat ik niet allergisch kan worden voor de hagedissen zelf, wel voor de krekels, sprinkhanenuitwerpselen, eventuele schimmels in het terrarium etc.

RemRoof

Ervaren? hoe vaak per jaar moet je gebeten zijn om jezelf ervaren te mogen noemen  :D :D :D


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #39 Gepost op: 24 januari 2013, 20:57:08
Ja ik begrijp ook niet helemaal waarom mensen een slang als huisdier zouden willen.

Omdat het mooie dieren zijn met mooi gedrag, weinig eten en hypoallergeen (alhoewel ik daar nu aan twijfel). Daarbij is het gros van de slangen niet giftig, laat staan levensbedreigend gevaarlijk. Het zijn inderdaad geen knuffeldieren, maar sommige honden ook niet 0098
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.