Eerste hulp bij slangenbeten

Auteur Topic: Eerste hulp bij slangenbeten  (gelezen 30695 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #50 Gepost op: 25 januari 2013, 11:14:28
Handig...mocht de cobra op zn eigen tong bijten!  8)

Open maar een nieuw topic in de categorie dierenambulance, "koningscobra met tonisch-clonische aanval"


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #51 Gepost op: 25 januari 2013, 11:25:20
Nieuws bericht met video van RTV Rijmond.

De slang is sinds gisteren een meter langer geworden (fascinerend) en het baasje heeft al gesproken met de verslaggever. Video inclusief reactie van de al eerder genoemde Serpo-baas.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/24-01-2013/slachtoffer-slang-dacht-dat-hij-eten-kreeg


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #52 Gepost op: 25 januari 2013, 11:52:24
Nu gaan we het meemaken, het serpent van de operatiekamer gaat iets zeggen tegen de (anesthesie)slangenbezweerder.


Ik heb de hele discussie doorgelezen, waarbij het allereerst opvalt dat termen niet helemaal correct zijn benoemd. Dat leidt onder andere tot verwarring aangaande het gebruik van adrenaline in deze situatie.

Om van een anafylactische reactie te mogen spreken moet men eerst "gesensibiliseerd" zijn voor het antigeen. Een antigeen is een molecuul dat in staat is een reactie van het afweersysteem op te wekken, waarbij antistoffen worden aangemaakt. Je moet dus ooit eerst in aanraking zijn geweest met een bepaalde stof. In reactie hierop maakt het lichaam antigenen aan. Je moet eerst antilichamen aanmaken voordat de reactie plaats kan hebben. Het allereerste contact met een antilichaam zal dus nooit tot een anafylactische reactie leiden. Bij het tweede contact zijn de rapen gaar en ontstaat er een zeer heftige respons.

Anders is dat bij zogenaamde anafylactoïde reacties. Daarbij is deze sensibilisatie niet nodig. Deze allergenen hebben een intrinsieke werking op een een bepaald type cel (mestcel) die wordt geactiveerd. Hierbij komt een stof vrij (histamine) die een effect heeft op de bloedvaten. Er is dan ook geen antilichaam aantoonbaar. Daarvan lijkt er sprake in dit specifiek geval. In beide situatie speelt adrenaline een belangrijke rol.


De meeste gifslangenhouders hebben (ongemerkt) een allergie tegen het gif opgebouwd, door onzichtbare deeltjes aanwezig in de hokken c.q. aan de hulpmiddelen waar ze de slangen mee verzorgen en oppakken. Daardoor zijn ze gesensibiliseerd voor het antigeen.


Voor straf ga ik vanmiddag wel de traumahelikopter poetsen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #53 Gepost op: 25 januari 2013, 11:52:36


Voor straf ga ik vanmiddag wel de traumahelikopter poetsen.

Ik stofzuig de binnenkant wel.

Wederom dank Expert & 024 voor jullie uitleg in deze kwestie en jullie geduld met mij  ;)


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #54 Gepost op: 25 januari 2013, 12:45:32

Nu gaan we het meemaken, het serpent van de operatiekamer gaat iets zeggen tegen de (anesthesie)slangenbezweerder.

De meeste gifslangenhouders hebben (ongemerkt) een allergie tegen het gif opgebouwd, door onzichtbare deeltjes aanwezig in de hokken c.q. aan de hulpmiddelen waar ze de slangen mee verzorgen en oppakken. Daardoor zijn ze gesensibiliseerd voor het antigeen.


Dat geldt dan alleen voor de mensen die zo'n dier in huis of de dierentuin verzorgen. Kennelijk komt de eigenaar van zo'n slang regelmatig in contact met "onzichtbare deeltjes". Als er werkelijk sprake is van een allergie, zou dat dus betekenen, dat een volgend contact zou leiden tot een anafylactische reactie. Dat kan natuurlijk

Echter, de meeste mensen worden gebeten, zonder dat er ooit contact is geweest met het dier en reageren dan anafylactoïde.

Dus kom maar weer poetsen!

Expert


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #55 Gepost op: 25 januari 2013, 12:51:44
Dat geldt dan alleen voor de mensen die zo'n dier in huis of de dierentuin verzorgen. Kennelijk komt de eigenaar van zo'n slang regelmatig in contact met "onzichtbare deeltjes". Als er werkelijk sprake is van een allergie, zou dat dus betekenen, dat een volgend contact zou leiden tot een anafylactische reactie. Dat kan natuurlijk

Echter, de meeste mensen worden gebeten, zonder dat er ooit contact is geweest met het dier en reageren dan anafylactoïde.

Dus kom maar weer poetsen!

Expert

Deze meneer heeft zo'n dier in huis en verzorgt het dagelijks. De RTV Rijnmond video bevat beelden van deze meneer met de slang in een tonnetje.

Dus zelf helikopter poetsen, wel rondjes draaien bij het poetsen anders krijg je strepen!


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #56 Gepost op: 25 januari 2013, 12:55:44
aangezien het zijn eigen slang is zal hij wel af en toe met een schepje keutels uit het terrarium moeten halen.... Waarschijnlijk is de blootstelling dan laag genoeg om geen echt merkbare reactie te veroorzaken, maar hoog genoeg om allergie te veroorzaken door de jaren heen.

Op zich ook interessant details dat hij blijkbaar zijn eigen slang van tijd tot tijd melkt en dat het gif vervolgens gebruikt wordt om anti-gif te maken. Is hij door zijn eigen slang aangevallen en gered.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #57 Gepost op: 25 januari 2013, 13:00:18
aangezien het zijn eigen slang is zal hij wel af en toe met een schepje keutels uit het terrarium moeten halen.... Waarschijnlijk is de blootstelling dan laag genoeg om geen echt merkbare reactie te veroorzaken, maar hoog genoeg om allergie te veroorzaken door de jaren heen.

Op zich ook interessant details dat hij blijkbaar zijn eigen slang van tijd tot tijd melkt en dat het gif vervolgens gebruikt wordt om anti-gif te maken. Is hij door zijn eigen slang aangevallen en gered.

Ik neem aan dat ze het anti-gif maken door het gif in te spuiten bij ratten (of andere dieren), de anti-lichamen aangemaakt de rat zijn nodig voor het anti-gif.

In de video praat de Serpo baas over deze slang, ik moest daarbij denken aan de tweede casus in deze discussie, de Engelse slangenexpert die doodgebeten is door zijn koningscobra. Volgens de Serpo baas zijn deze dieren verkocht aan slangenbezweerders in Nederland en Spanje. Misschien is deze kruipende vriend wel de dader in beide gevallen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #58 Gepost op: 25 januari 2013, 13:02:11
Ik neem aan dat ze het antigif maken door het gif in te spuiten bij ratten (of andere dieren), de antilichamen van de rat zijn nodig voor het anti-gif.



Ik heb geen idee hoe ze dat doen, maar las dat zijn slang daar ook een rol in had in dat zelfde nieuwsbericht als waar hij ineens een meter langer was  (daar ging het natuurlijk mis, de eigenaar dacht op een veilige meter afstand te zitten, wist hij veel dat slangen zo snel groeien ;-) )


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #59 Gepost op: 25 januari 2013, 13:05:51
Ik heb geen idee hoe ze dat doen, maar las dat zijn slang daar ook een rol in had in dat zelfde nieuwsbericht als waar hij ineens een meter langer was  (daar ging het natuurlijk mis, de eigenaar dacht op een veilige meter afstand te zitten, wist hij veel dat slangen zo snel groeien ;-) )

In de video pakt hij de slang ook vast met blote handen, geen idee of die beesten nadruppelen als ze gemolken zijn. Het lijkt me zeker met neurotoxine verstandig goede handschoenen te dragen of de cobra een tena-lady in de bek te drukken.