Middel hulpverlening (dronken politieman ramt auto gezin) N31 - Harlingen 09-11-2013

Auteur Topic: Middel hulpverlening (dronken politieman ramt auto gezin) N31 - Harlingen 09-11-2013  (gelezen 15675 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: Tony-cc link=msg=1219121 date=1384133656
Aangezien er vaker wordt aangehaald dat een agent eigenlijk altijd in dienst is zou dat toch niks uit moeten maken..?

Nee, een agent is niet altijd in dienst maar kan zich daar niet op beroepen:

Citaat
De aspirant, de ambtenaar, aangesteld voor de uitvoering van de politietaak en de ambtenaar, aangesteld voor de uitvoering van technische, administratieve en andere taken ten dienste van de politie, die opsporingsbevoegdheid bezit, of de ambtenaar van de rijksrecherche, aangesteld voor de uitvoering van technische, administratieve en andere taken ten dienste van de rijksrecherche, die opsporingsbevoegdheid bezit kunnen zich niet beroepen op de omstandigheid niet in dienst te zijn, in die gevallen, waarin hun optreden redelijkerwijze is vereist.

Als ik ga stappen en ik heb alcohol op ga ik ook niet meer optreden, maar ik kan bijvoorbeeld wel de collega's inseinen. Dan heb ik toch opgetreden en mijn eigen veiligheid in acht genomen.

Verbaas je of niet, maar achter het uniform gaat ook een mens schuil. Een mens dat ook wel eens een drankje neemt, of rookt of iets anders doet wat niet 100% voorbeeldig is. Ik wil namelijk ook van mijn leven genieten, net zoals ieder ander.
Een mens maakt fouten. Ik praat het absoluut niet goed. Maar als de plaatselijke bakker of slager een aanrijding krijgt hoor je daar niemand over en als het een agent is moet het overal vermeld worden. Dat vind ik jammer want het is verder niet heel relevant. Deze agent gaat zwaarder gestraft worden dan de gemiddelde burger voor hetzelfde misdrijf en dat lijkt mij genoeg.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1219137 date=1384157481
Gebeurt ook bij de wegwerker die met 150 langs wegwerkzaamheden reed en bij vrachtwagens die bij een aanrijding betrokken zijn word dat expliciet vermeld, schijnt de moderne tijd te zijn.
Vroeger in de vorige eeuw gebeurde dit ook al. Het is niks nieuws.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Citaat van: jeffrey010 link=msg=1219082 date=1384119868
Ik vind het zo slecht dat ze overal maar melden een politiefunctionaris , Nu lijkt het net of die in dienst was!! Ze kunnen beter zeggen: Een politiefunctionaris buiten diensttijd of in ze vrije tijd!
Niet dat dat deze zaak minder erg maakt, maar is wel zo juist om te melden vind ik!

Eens, het zou m.i. nog kwalijker zijn als hij in uniform in een politieauto art 8 was. Ik kreeg die indruk nadat ik een kop op internet las.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Voor een ieder die een beroep/functie heeft waarbij een vanuit de aard van de activiteiten van het bedrijf op ieder moment een onverwachte inzet kan worden vereist geldt dat je dan ook volledig en verantwoord inzetbaar moet zijn. Ben je dat niet dan moet je op dat moment een collega het werk laten doen.
Zijn er geen collega's die je kunnen vervangen dan moet je je onthouden van het gebruik van middelen die de inzet negatief zouden kunnen beinvloeden.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: silque link=msg=1219150 date=1384159369
Eens, het zou m.i. nog kwalijker zijn als hij in uniform in een politieauto art 8 was. Ik kreeg die indruk nadat ik een kop op internet las.

Die indruk had ik ook door de titel van dit topic en diverse nieuwssites. (Of in ieder geval dat hij "in dienst" was.)
Het persbericht van de Politie had daar wel iets duidelijker in mogen zijn.

Los daarvan vind ik het wel een goede zaak dat de Politie hier gewoon duidelijk en open in is. Uiteindelijk pleegt de man strafbare feiten, en in andere strafzaken wordt er door de Politie ook gewoon gecommuniceerd dat medewerkers aangehouden zijn, en er een intern onderzoek volgt.
Natuurlijk heeft een politieambtenaar net zo goed recht op privacy, dus ik trek wel de grens bij aanhouding voor (ernstige verdenking van) strafbare feiten. Niet dat bij iedere parkeerboete of mulder feitje een persbericht moet volgen.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: DiNozzo link=msg=1219144 date=1384158889
Ik praat het absoluut niet goed. Maar als de plaatselijke bakker of slager een aanrijding krijgt hoor je daar niemand over en als het een agent is moet het overal vermeld worden. Dat vind ik jammer want het is verder niet heel relevant. Deze agent gaat zwaarder gestraft worden dan de gemiddelde burger voor hetzelfde misdrijf en dat lijkt mij genoeg.

Maar de bakker of slager heeft ook geen voorbeeldfunctie in het verkeer. Dat heeft die agent wel. De bakker en slager worden op andere punten afgerekend. Ook wanneer ze dit in hun vrije tijd doen. Te denken valt aan Badr Hari die ook vocht in z'n vrije tijd, Burgemeester Jos Houben die met alcohol achter 't stuur kroop, de brandweerman die z'n eigen brandjes maakt of de slotenmaker die inbreekt. Stuk voor stuk zijn er verhalen van op internet te vinden. Dus in dat opzicht staat de agent niet helemaal alleen. Of het relevant is, is echter een andere vraag.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1219218 date=1384174476
Maar de bakker of slager heeft ook geen voorbeeldfunctie in het verkeer. Dat heeft die agent wel. De bakker en slager worden op andere punten afgerekend. Ook wanneer ze dit in hun vrije tijd doen. Te denken valt aan Badr Hari die ook vocht in z'n vrije tijd, Burgemeester Jos Houben die met alcohol achter 't stuur kroop, de brandweerman die z'n eigen brandjes maakt of de slotenmaker die inbreekt. Stuk voor stuk zijn er verhalen van op internet te vinden. Dus in dat opzicht staat de agent niet helemaal alleen. Of het relevant is, is echter een andere vraag.

Ik zei ook niet dat het niet vermeld hoeft te worden maar zet er dan duidelijk neer dat die daar reed in ze vrije tijd en niet onder werktijd!
Zoals je nu de koppen lees lijkt het of die in een politieauto reed en toen het ongeval veroorzaakte en dat is niet het geval ;) maar denk dat veel mensen zowel denken!
Met Vriendelijke Groet.....


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: jeffrey010 link=msg=1219225 date=1384176457
Ik zei ook niet dat het niet vermeld hoeft te worden maar zet er dan duidelijk neer dat die daar reed in ze vrije tijd en niet onder werktijd!
Zoals je nu de koppen lees lijkt het of die in een politieauto reed en toen het ongeval veroorzaakte en dat is niet het geval ;) maar denk dat veel mensen zowel denken!

Ptssst, Kijk goed wij ik citeer.  :) M'n bericht was niet gericht op jou. In ben het namelijk wel met je eens dat de kop wat 'lastig' is.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1219227 date=1384176589
Ptssst, Kijk goed wij ik citeer.  :) M'n bericht was niet gericht op jou. In ben het namelijk wel met je eens dat de kop wat 'lastig' is.  :)

Sorry net wakker  98uiye
Met Vriendelijke Groet.....


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
@ Dinozzo,

Ik ben het niet helemaal met je eens, juist in een tijd waarin met regelmaat wordt geopperd dat je 24/7 diender bent en er dienders zijn die mijn kenteken noteren op het moment dat ze mij in hun vrijetijd een overtreding zien begaan omdat ze immer 24/7 de diender willen zijn denk ik dat je ook 24/7 als diender je verantwoording dient te nemen ook in je vrije tijd.
Dat betekent natuurlijk niet dat je geen borrel (te veel) achterover mag slaan of dat je niet mag blowen van mij als jij daar behoefte aan hebt vooral doen, het betekent WEL dat je je verantwoording dient te kennen en te nemen en dus verre van je motorvoertuig blijft.

Als je kennelijk als diender niet in staat bent om dat in te kunnen zien is er m.i. iets niet helemaal goed gegaan, en natuurlijk er zullen altijd omstandigheden zijn die verzachtend zouden moeten werken maar zo ook zijn er wat mij betreft omstandigheden die verzwarend behoren te werken en de functie van diender (al of niet in vrije tijd) is er wat mij betreft een van.

Overigens ben ik deze mening ook toegedaan waar het de brandweerman betreft van het ongeval in Koudum, ook van een brandweer medewerker mag je verwachten dat hij zich ten aanzien van drank en verkeer beter kan gedragen maar dan vanuit de ervaring die hij kan hebben met ongevallen door de drank.

Een ding is dan gelukkig wel voor iedereen gelijk, drank lost niks op alleen je hersenen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend