Zichtbaarheid van signalering op voorrangsvoertuigen

Auteur Topic: Zichtbaarheid van signalering op voorrangsvoertuigen  (gelezen 60122 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #10 Gepost op: 14 december 2013, 11:46:49
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1228444 date=1387017034
Dat weet ik ook Dirk, alleen denk ik ook dat men met het Arbo verhaal de verkeersveiligheid uit het oog verliest. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat de inzittenden van een voorrangsvoertuig doof worden van het kabaal onder de bumper maar het kan ook niet zo zijn dat er slachtoffers vallen (aan beide kanten) omdat je met alle geweld een arbonorm wilt hanteren en dat lijkt nu wel te gebeuren althans zo zie ik het als ik de huidige tweetoon al niet eens kan horen in een cabrio zonder dat de radio aan staat dan begin ik toch mijn vraagtekens te krijgen. Nu heb ik het door toeval ondervonden want de cabrio was een lener maar tekenend vind ik het wel.
Ik ervaar precies hetzelfde als jij. Soms hoor je een sirene pas als je in de binnenspiegel nog maar één koplamp ziet van het hele voertuig, terwijl de radio minimaal geluid geeft.

NL zit nou eenmaal vol met -niet altijd even praktische- wetten.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #11 Gepost op: 14 december 2013, 12:02:52
Citaat van: Bert65 link=msg=1228390 date=1386980112
Ik denk dat extra lampen niet helpen; eer men die ziet, zitten ze toch al bij je binnen.
Ik denk dat het aantal dB omhoog moet of in ieder geval zo men wat aan het geluid moeten doen. Auto's worden steeds beter geïsoleerd en men hoort daardoor minder geluiden van buiten binnendringen.
Je leest zo her en der inderdaad veel over ongevallen met voertuigen die met OGS rijden. Wat mij opvalt is dat dit weinig brandweervoertuigen zijn. Komt het door dat lekkere doordringende geluid van de luchthoorns?

Ik heb een verrassing voor je; met geluid ga je het echt niet redden. Enerzijds om dat je niet eindeloos het volume kunt blijven opschroeven ivm gehoorbeschadigingen etc, anderzijds omdat je met licht de weggebruikers veel eerder al kunt attenderen op je komst. Licht rijkt nu eenmaal veder dan geluid.Auto's worden steeds geluid-dichter en gebruikte radio-installaties kunnen steeds meer volume produceren. Het is juist het licht waar je het steeds meer van moet hebben. Je moet het echter wel DAAR projecteren waar het ook daadwerkelijk gezien kan worden door de weggebruikers die voor je, naast je en van links en rechts komen. En aangezien dat bijna altijd onlosmakelijk verbonden is in met het uitgeven van meer geld dan wat er tot nu toe aan uitgegeven wordt (al hoewel, als we daar nu ook eens naar zouden kijken en gewoon bij de goedkoopste aanbieder de spullen zouden kopen......) zullen de "ballpoint-chauffeurs" die denken de know-how in huis te hebben (ahum) en de beslissingen daar omtrent nemen daar echt niet naar kijken, laat staan dat ze er meer geld aan uit gaan geven. Toegegeven, Martinhoorns geven voldoende volume, maar daar zijn dan alleen maar de grotere brandweervoertuigen mee uitgerust. Dat laat een hoop politie en ambulance voertuigen onderbeeld qua geluid. En wanneer snelheid een factor speelt is dat licht heel erg belangrijk.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 14 december 2013, 12:09:23
Citaat van: 7131 link=msg=1228461 date=1387018972
Ik heb een verrassing voor je; met geluid ga je het echt niet redden. Enerzijds om dat je niet eindeloos het volume kunt blijven opschroeven ivm gehoorbeschadigingen etc, anderzijds omdat je met licht de weggebruikers veel eerder al kunt attenderen op je komst. Licht rijkt nu eenmaal veder dan geluid.Auto's worden steeds geluid-dichter en gebruikte radio-installaties kunnen steeds meer volume produceren. Het is juist het licht waar je het steeds meer van moet hebben. Je moet het echter wel DAAR projecteren waar het ook daadwerkelijk gezien kan worden door de weggebruikers die voor je, naast je en van links en rechts komen. En aangezien dat bijna altijd onlosmakelijk verbonden is in met het uitgeven van meer geld dan wat er tot nu toe aan uitgegeven wordt (al hoewel, als we daar nu ook eens naar zouden kijken en gewoon bij de goedkoopste aanbieder de spullen zouden kopen......) zullen de "ballpoint-chauffeurs" die denken de know-how in huis te hebben (ahum) en de beslissingen daar omtrent nemen daar echt niet naar kijken, laat staan dat ze er meer geld aan uit gaan geven. Toegegeven, Martinhoorns geven voldoende volume, maar daar zijn dan alleen maar de grotere brandweervoertuigen mee uitgerust. Dat laat een hoop politie en ambulance voertuigen onderbeeld qua geluid. En wanneer snelheid een factor speelt is dat licht heel erg belangrijk.
En als menig weggebruiker dan ook nog eens beter uit zijn doppen gaat kijken dan zal dat ook een stuk schelen. ;)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #13 Gepost op: 14 december 2013, 12:23:00
Citaat van: Peter71 link=msg=1228465 date=1387019363
En als menig weggebruiker dan ook nog eens beter uit zijn doppen gaat kijken dan zal dat ook een stuk schelen. ;)

Eens, MAAR nu let ik zeer goed op in het verkeer. Als ik dan de vergelijking ga maken met onze eigen vtgn bij de verkeersdienst van Amsterdam. We reden in de V50 met een mega dakset met heel veel blauw en die zag ik echt van verre al aankomen. Nu met de V70 met enkel 2 grillflitsers en een pitje links achterop en oke wel knipperende koplampen, die zie ik echt pas op het laatste moment.

Dus maw de verlichting is gewoon in mijn ogen dramatisch op het ogenblik. Echter zal dat NIET gaan veranderen omdat er mensen zijn die bepalen waar wij mee moeten werken terwijl ze zelf zeer waarschijnlijk nog nooit een prio1 rit hebben gereden en dit naar alle waarschijnlijkheid ook nooit zullen gaan doen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 14 december 2013, 12:28:00
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1228469 date=1387020180
Eens, MAAR nu let ik zeer goed op in het verkeer. Als ik dan de vergelijking ga maken met onze eigen vtgn bij de verkeersdienst van Amsterdam. We reden in de V50 met een mega dakset met heel veel blauw en die zag ik echt van verre al aankomen. Nu met de V70 met enkel 2 grillflitsers en een pitje links achterop en oke wel knipperende koplampen, die zie ik echt pas op het laatste moment.

Dus maw de verlichting is gewoon in mijn ogen dramatisch op het ogenblik. Echter zal dat NIET gaan veranderen omdat er mensen zijn die bepalen waar wij mee moeten werken terwijl ze zelf zeer waarschijnlijk nog nooit een prio1 rit hebben gereden en dit naar alle waarschijnlijkheid ook nooit zullen gaan doen.
Klopt, en daar heb je zeker ook gelijk in. In sommige gevallen is de verlichting dramatisch. Neem daarbij het dramatische weggebruik, het niet goed  spiegelen en het niet goed kijken van menig weggebruiker, en je hebt de chaos compleet. :-\


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #15 Gepost op: 14 december 2013, 12:53:31
En hoe gaan we het dan doen binnen bebouwde kom waar veel ongevallen plaats vinden omdat het zicht belemmerd wordt door oerwouden van verkeersborden, bossages, vrachtverkeer en bebouwing daar komen 100 blauwe lampjes niet van pas want lichtjes schijnen nog steeds niet om een hoekje, daar zul je het in den beginne echt van het kabaal moeten hebben, kabaal wat boven het stadsgeluid uit met komen.

Ik ga echt niet op elke kruising stapvoets rijden omdat er misschien wel een voorrangsvoertuig vanuit een zijstraat komt denderen ik ga op maatregelen nemen op het moment dat ik hem hoor, gang eruit, kijken waar de blauwe lampjes te voorschijn komen en kijken welke kant de blauwe lampjes op willen gaan, in de kom zie die blauwe lampjes veelal pas als ze er bijna zijn.

Dan komt het er op aan hoe het andere verkeer gaat reageren, en dat is vaak niet de meest handige reactie, en daarmee gaan de blauwe lampjes weer routes kiezen die voor hen het beste uitkomen (terecht)
Als je dus eerder hoort (want geluid gaat wel deels om een hoekje) dat er blauwe lampjes aan komen kun je ook eerder zoeken naar de blauwe lampjes en dus eerder anticiperen op de acties van de blauwe lampjes.

Mijn mening is dat je je eerst moet laten horen en dan pas je laten zien, geluid kan overal vandaan komen licht slechts van een kant en dat licht ga je zoeken omdat je hoort dat er licht onderweg is.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #16 Gepost op: 14 december 2013, 14:03:14
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1228478 date=1387022011
En hoe gaan we het dan doen binnen bebouwde kom waar veel ongevallen plaats vinden omdat het zicht belemmerd wordt door oerwouden van verkeersborden, bossages, vrachtverkeer en bebouwing daar komen 100 blauwe lampjes niet van pas want lichtjes schijnen nog steeds niet om een hoekje, daar zul je het in den beginne echt van het kabaal moeten hebben, kabaal wat boven het stadsgeluid uit met komen.

Ik ga echt niet op elke kruising stapvoets rijden omdat er misschien wel een voorrangsvoertuig vanuit een zijstraat komt denderen ik ga op maatregelen nemen op het moment dat ik hem hoor, gang eruit, kijken waar de blauwe lampjes te voorschijn komen en kijken welke kant de blauwe lampjes op willen gaan, in de kom zie die blauwe lampjes veelal pas als ze er bijna zijn.

Dan komt het er op aan hoe het andere verkeer gaat reageren, en dat is vaak niet de meest handige reactie, en daarmee gaan de blauwe lampjes weer routes kiezen die voor hen het beste uitkomen (terecht)
Als je dus eerder hoort (want geluid gaat wel deels om een hoekje) dat er blauwe lampjes aan komen kun je ook eerder zoeken naar de blauwe lampjes en dus eerder anticiperen op de acties van de blauwe lampjes.

Mijn mening is dat je je eerst moet laten horen en dan pas je laten zien, geluid kan overal vandaan komen licht slechts van een kant en dat licht ga je zoeken omdat je hoort dat er licht onderweg is.

Heel leuk en aardig, maar het verkeer voor mij moet eerst weg alvorens ik mij zorgen ga en moet maken over het kruisende verkeer. Ik zeg ook niet dat we GEEN geluid meer hoeven te gebruiken, ik zeg alleen maar dat we MEER licht moeten hebben, en het DAAR moeten projecteren waar het ook gezien kan worden. Als dat namelijk het geval is, en dan bedoel ik in de spiegelvlakken, dan wordt de aandacht getrokken, al ruim voordat het voertuig binnen gehoorstafstand is. Zolang we hier lekker suf een lampie op het dak blijven zetten en twee in de grill gaat dat echt niet lukken. Maar ach, wat weet ik er nu van, ik rij pas 21 jaar met optische en geluidssignalen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #17 Gepost op: 14 december 2013, 14:35:20
Tuurlijk moet het verkeer voor je eerst ruimte maken anders houd alles op natuurlijk maar, als jij duidelijk hoorbaar bent dan kan het verkeer verder voor je al anticiperen op je komst. Je zit achter een vrachtwagen en de auto daarvoor hoort je niet maar ziet je ook niet, die vrachtwagen wil heel graag ruimte voor je maken maar kan dat niet omdat er voor hem iemand zit die jou niet in de gaten heeft. Resultaat is dat jij gehinderd wordt... gevaarlijker wordt het op een kruising waar je naast die vrachtwagen zit dan ziet een deel van het overige verkeer je niet en die houden ook geen rekening met je.

Meer licht is mooi, zeker op zicht hoogte maar dat zelfde licht wordt door veel obstakels tegen gehouden, licht dringt niet door een laadbak van een vrachtwagen, geluid doet dat wel....

Ik snap best dat je het bekijkt van uit het voorrangsvoertuig "die lummel kijkt ook nooit in zijn spiegels...." en daar heb je ook gelijk in maar ik heb niks aan spiegels als jij achter een vrachtwagen, huis schutting of wat ook in een zijstraat staat ... wel heb ik iets aan je kabaal....

Ik bekijk het uit mijn stoel in een burger voertuig die jou vrijbaan (zou) moet(en) verlenen en IK hoor je liever ruim van te voren aankomen zodat ik je kan gaan "zoeken" en gelukkig heb ik alleen ervaring met rijden met OGS onder begeleiding van heeeel veel motorrijders met werkende OGS en zelfs ik merk dat men dan dat de mens slecht kijkt (en zelfs maling heeft aan je OGS) om die reden denk ik dat je met meer kabaal sneller bereikt dat je gezien gaat worden.

Maar ja wie ben ik anders behalve de gene die jou ruimte moet geven als je haast hebt
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #18 Gepost op: 14 december 2013, 14:49:54
Als het gaat om OGS is door FS al eens onderzocht dat alles helpt, maar niets echt werkt.

We hebben een tunnelvisie als we in de auto zitten over waar we heen willen/moeten en de weg die we willen/moeten rijden. Dit meegenomen met de lampjes die de voorrangssituatie's mooi regelen en men hoeft niet meer op te letten. Dit is ook de reden dat ik alle extra'extraatjes op voertuigen gevaarlijk vind, mensen vertrouwen er teveel op en rijden niet meer zelf.

Als ik kijk hier in Lelystad waar we weinig ( volgens mij maar drie verkeerslichten ) binnen de bebouwde kom hebben valt mij op dat OGS voertuigen sneller opvallen als dat je rijdt in Almere waar je wordt doodgeknuppeld met lampjes.

Maar kijk ook maar eens bij busbanen die worden geregeld met verkeerslichten, als ze werken bijna nooit problemen. Als de lichten niet werken........ drama.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #19 Gepost op: 14 december 2013, 15:22:55
Wat ik wel fijn zou vinden zijn intersectionlights in het puntje van de bumper. Dan zie je het eerder om het hoekje. En savonds heb je al een voordeel van de reflectie van het blauwe licht om het hoekje.. 0098