Zichtbaarheid van signalering op voorrangsvoertuigen

Auteur Topic: Zichtbaarheid van signalering op voorrangsvoertuigen  (gelezen 60097 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #20 Gepost op: 14 december 2013, 21:45:54
Ik snap jet verhaal van 7131 wel maar dat zal meer op een snelweg afspelen  en dat is het nog steeds van belang of men in de spiegels kijkt.

Recentelijk stond ik in het centrum van onze hoofdstad en ik zag even een blauw lampje in mijn ooghoek en toen even niets meer. Plots werd het verkeer verrast door een ambulance met OGS midden op het kruispunt. Het lampje had ik dus goed gezien maar waarom werd iedereen verrast? De ambulance zat achter een volgepakte tram die over het kruispunt reed. De tram zorgde er niet alleen voor dat de lampen niet meer opvielen, ook het geluid werd gedempt. Ik weet zeker dat dit met een luchthoorn niet zou zijn gebeurd.


Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #21 Gepost op: 14 december 2013, 22:00:22
Citaat van: Bert65 link=msg=1228390 date=1386980112
Ik denk dat extra lampen niet helpen; eer men die ziet, zitten ze toch al bij je binnen.
Ik denk dat het aantal dB omhoog moet of in ieder geval zo men wat aan het geluid moeten doen. Auto's worden steeds beter geïsoleerd en men hoort daardoor minder geluiden van buiten binnendringen.
Je leest zo her en der inderdaad veel over ongevallen met voertuigen die met OGS rijden. Wat mij opvalt is dat dit weinig brandweervoertuigen zijn. Komt het door dat lekkere doordringende geluid van de luchthoorns?
[/b]

Ik denk ook omdat een gemiddelde TAS van de brandweer 4x zo groot is als een gemiddeld noodhulpvoertuig. En daarom ook sneller zichtbaar.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #22 Gepost op: 14 december 2013, 22:38:09
Heren, lees nu eens wat ik "schrijf".

Ik ontken niet wat jullie beweren. Maar met alle respect, ik als verzender van de signalen zie wat de door mij verzonden signalen met jullie als ontvanger daarvan doet. Licht draagt nu eenmaal verder en is dus per definitie eerder bij de ontvanger als het geluid. Het is dus voor mij primair van belang dat het verkeer voor mij zo vroeg mogelijk van mijn komst in kennis wordt gesteld, en daar heb ik dus dat licht voor nodig. Dat draagt namelijk verder. En wanneer ik daar dus maar voldoende van op "mijn" auto heb zitten, en dan ook nog eens zo gemonteerd dat het het licht daar naar toe stuurt waar jullie het ook kunnen ontvangen en detecteren, dan zijn we klaar. Eenmaal gedetecteerd kan er worden geanticipeerd. En wat er dan nog van links en rechts komt is niet zo heel erg belangrijk. Ik rem namelijk gewoon af tot 20 km/h op een kruising en overzie deze voordat ik verder ga. Dat geeft jullie de tijd om mij waar te nemen en mij de tijd om het "gaatje" te vinden waar ik doorheen kan.

En het licht is in de stad net zo belangrijk als op de snelweg. Dat kan ik zeggen omdat ik de eerste 17 jaar van mij  carrière gewoon aan een wijkteam heb gezeten en dus over enige ervaring beschik. Daarnaast rijdt ik ook al sinds 1994 op groot en rood in Amsterdam, dus ook over luchthoorns hoef je mij niets te vertellen. De dag dat "mijn" Volvo (en alle andere HV voertuigen in Nederland) worden uitgerust met Martin hoorns en die elektronische rommel* in de kliko verdwijnt (sorry Caprice) spring ik een gat in de lucht en vreet ik mijn pet op van vreugde, echt waar. Maar met alleen die luchthoorns ga je de strijdt niet winnen. Want ook qua optische signalering kan er aan "mijn" autospuit ook nog het nodige verbeterd worden. En zolang het argument dat "de spiegels er zo vaak vanaf gereden worden" nog altijd zegen viert over het feit dat het voertuig vele malen beter zichtbaar wordt als juist daar flitsers worden geplaatst, in combinatie met goed gepositioneerde verlichting op verschillende hoogste aan de voorzijde van het voertuig, gaat hem dat echt niet worden.

Geld is kennelijk veeeeeeel belangrijker als veiligheid.

* alles mag de vuilnisbak in behalve een Q-siren. Die mag zeker op "mijn" auto worden gemonteerd.

Ik ben niet boos hoor, ik ben er inmiddels aan gewend. Als gebruiker mag je er kennelijk niet over mee praten.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #23 Gepost op: 14 december 2013, 23:26:14
Citaat
Neem daarbij het dramatische weggebruik, het niet goed  spiegelen en het niet goed kijken van menig weggebruiker,

...en het met anderen dingen bezig zijn dan autorijden maakt het zooitje nog groter.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,323
Reactie #24 Gepost op: 14 december 2013, 23:45:09
Heb eens ergens gelezen dat volgens een USA-onderzoek blauw op verschillende hoogtes het meest effectief is qua verlichting en men had er ook nog een benaming voor...


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #25 Gepost op: 15 december 2013, 00:31:47
Citaat van: 7131 link=msg=1228604 date=1387057089
Heren, lees nu eens wat ik "schrijf".

Ik ontken niet wat jullie beweren. Maar met alle respect, ik als verzender van de signalen zie wat de door mij verzonden signalen met jullie als ontvanger daarvan doet. Licht draagt nu eenmaal verder en is dus per definitie eerder bij de ontvanger als het geluid. Het is dus voor mij primair van belang dat het verkeer voor mij zo vroeg mogelijk van mijn komst in kennis wordt gesteld, en daar heb ik dus dat licht voor nodig. Dat draagt namelijk verder. En wanneer ik daar dus maar voldoende van op "mijn" auto heb zitten, en dan ook nog eens zo gemonteerd dat het het licht daar naar toe stuurt waar jullie het ook kunnen ontvangen en detecteren, dan zijn we klaar. Eenmaal gedetecteerd kan er worden geanticipeerd. En wat er dan nog van links en rechts komt is niet zo heel erg belangrijk. Ik rem namelijk gewoon af tot 20 km/h op een kruising en overzie deze voordat ik verder ga. Dat geeft jullie de tijd om mij waar te nemen en mij de tijd om het "gaatje" te vinden waar ik doorheen kan.

En het licht is in de stad net zo belangrijk als op de snelweg. Dat kan ik zeggen omdat ik de eerste 17 jaar van mij  carrière gewoon aan een wijkteam heb gezeten en dus over enige ervaring beschik. Daarnaast rijdt ik ook al sinds 1994 op groot en rood in Amsterdam, dus ook over luchthoorns hoef je mij niets te vertellen. De dag dat "mijn" Volvo (en alle andere HV voertuigen in Nederland) worden uitgerust met Martin hoorns en die elektronische rommel* in de kliko verdwijnt (sorry Caprice) spring ik een gat in de lucht en vreet ik mijn pet op van vreugde, echt waar. Maar met alleen die luchthoorns ga je de strijdt niet winnen. Want ook qua optische signalering kan er aan "mijn" autospuit ook nog het nodige verbeterd worden. En zolang het argument dat "de spiegels er zo vaak vanaf gereden worden" nog altijd zegen viert over het feit dat het voertuig vele malen beter zichtbaar wordt als juist daar flitsers worden geplaatst, in combinatie met goed gepositioneerde verlichting op verschillende hoogste aan de voorzijde van het voertuig, gaat hem dat echt niet worden.

Geld is kennelijk veeeeeeel belangrijker als veiligheid.

* alles mag de vuilnisbak in behalve een Q-siren. Die mag zeker op "mijn" auto worden gemonteerd.

Ik ben niet boos hoor, ik ben er inmiddels aan gewend. Als gebruiker mag je er kennelijk niet over mee praten.
Ik had het wel goed gelezen en ik ben het daar ook mee eens. Ik haalde alleen nog even het geluid aan.
Als gewone weggebruiker heb ik ook veel aan dat extra licht op spiegel en dashboard. Het hoeft niet veel te zijn, als het maar opvalt.
Opvallen doet verlichting ook als er een verspringing in het knipperpatroon zit. Dit verhoogt de attentiewaarde en het verbaast mij eigenlijk dat je dit tegenwoordig niet meer ziet. Als een balk op het dak nu iedere seconde verspringt van links/rechts, links/rechts, valt dat veel minder op dan enkele malen tussendoor links/links/links, rechts/rechts/rechts knipperen. Dit zag je op de oudere bakken zonder led (sorry, ik weet niet hoe die heten) vrij vaak maar bij de nieuwe met led zie je dat niet meer.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #26 Gepost op: 15 december 2013, 01:33:21
Meer blauw werkt wel degelijk.
Wij hebben 2 bussen. 1 heeft een gewone balk met 2 lampjes erin en grillflitsers.
Men gaat uit ervaring niet zo snel aan de kant.

2e bus heeft de RR setup. Men ziet je veeeeel eerder en gaat sneller aan de kant!

Beide hebben wel dezelfde sirenes! zegt genoeg.  O0


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #27 Gepost op: 15 december 2013, 12:08:08
Citaat van: 7131 link=msg=1228604 date=1387057089
Heren, lees nu eens wat ik "schrijf".

Ik ontken niet wat jullie beweren. Maar met alle respect, ik als verzender van de signalen zie wat de door mij verzonden signalen met jullie als ontvanger daarvan doet. Licht draagt nu eenmaal verder en is dus per definitie eerder bij de ontvanger als het geluid. Het is dus voor mij primair van belang dat het verkeer voor mij zo vroeg mogelijk van mijn komst in kennis wordt gesteld.

Geld is kennelijk veeeeeeel belangrijker als veiligheid.


Maar er is ook niemand die vind dat lampjes niet bijdragen aan je vrije doorgang... en we begrijpen ook allemaal dat elk voorrangsvoertuig zsm ergens door of langs wil. Ik snap ook dat je het bekijkt vanuit jou oogpunt als gebruiker alleen denk ik dat dat een verkeerde insteek is, kijk eens door de ogen van de verkeersdeelnemer aan wie jij voorrang vraagt, bedenk je (en misschien is dat wel lastig door een gekleurde bril en dat kan ik ook begrijpen) hou je als "boerenl#l" reageren zoals de gemiddelde weg gebruiker zich door het verkeer begeeft. Ik bedoel daarmee om te proberen te bezien wat je als normaal verkeersdeelnemer allemaal bezig houd in het verkeer, ook de zaken die daar eigenlijk niet thuis horen en incl. het slechte kijk gedrag.

Als mensen slecht kijken en je een voorrangsvoertuig ook nog eens achter diverse obstakels verstopt dan bieden (althans imo) extra lampjes geen meer waarde, ik kijk er immers niet naar, ik zie ze niet omdat ik onvoldoende kijk en zeker niet 24/7 een voorrangsvoertuig verwacht, ze zijn (gelukkig) te zeldzaam.

Het is in mijn optiek dan ook een combinatie van, laat je duidelijk horen, zeker binnen de bebouwdekom want je lampjes worden enorm beperkt, terwijl geluid weerkaatst en langs de obstakel gaat die je verlichting blokkeren.
Als ik je hoor maar nog niet zie ga ik zoeken naar de opvallende lampjes, waar zit dat kreng, waar wil die heen, waar kan ik ruimte maken. Als ik reageren moet als ik je zie (zeker in bebouwdekom) ben ik eigenlijk al te laat.
En dan denk ik dat iedereen op dit forum al met een meer of minder gekleurde bril kijkt, werp die eens af bedenk wat er allemaal aan rotzooi langs de weg staat en wat er aan licht blokkerende handel op de weg rijdt.
Ik denk dat je te veel uitgaat van een onbelemmerd zicht, je geeft zelf al aan dat je dat je onbelemmerd beeld opzoekt waarmee je m.i. aangeeft dat je je meer dan bewust bent van de beperking van je lampjes.

Uit mijn eigen gedrag weet ik dat ik de lampjes ga zoeken in het verkeer als ik het kabaal hoor, ik kijk niet bij elke keer in mijn spiegels kijken of er per ongeluk blauw achter op komt, ik kijk niet bewust naar blauw als ik een kruising op rijd.... ik probeer echter wel bewust het kabaal te horen, radio niet hard maar gewoon op de achtergrond, geen luide gesprekken, geen harde spelletjesgeluiden van de kids... en nogmaals ben er van overtuigt dat ik al meer bewust ben van de mogelijkheid een kabaalauto tegen te komen dan de gemiddelde weggebruiker.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #28 Gepost op: 15 december 2013, 12:26:03
Citaat van: Gelderland link=msg=1228598 date=1387054822


Ik denk ook omdat een gemiddelde TAS van de brandweer 4x zo groot is als een gemiddeld noodhulpvoertuig. En daarom ook sneller zichtbaar.
helemaal mee eens, speelt zeker een rol.  Verder is het me opgevallen dat het enorm scheelt als je martinhoorns op je TS heb zitten. Wij zijn van een elektrische bromtol naar martinhoorns gegaan, het viel me direct op dat het verkeer er veel sneller en beter op reageert als bij elektrische "brommers" O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #29 Gepost op: 15 december 2013, 16:55:30
Citaat van: pompbediende link=msg=1228678 date=1387106763
helemaal mee eens, speelt zeker een rol.  Verder is het me opgevallen dat het enorm scheelt als je martinhoorns op je TS heb zitten. Wij zijn van een elektrische bromtol naar martinhoorns gegaan, het viel me direct op dat het verkeer er veel sneller en beter op reageert als bij elektrische "brommers" O0

Welkom in de wereld van de Martin's ! Wat mij betreft de "mooiste" en beste sirene voor een brandweervoertuig (hoewel het op "mijn" Volvo ook heel goed zou passen....).