Zichtbaarheid van signalering op voorrangsvoertuigen

Auteur Topic: Zichtbaarheid van signalering op voorrangsvoertuigen  (gelezen 60125 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Gepost op: 13 december 2013, 22:01:37
Citaat van: Live link=msg=1227975 date=1386868007
Ambulance met patiënt botst op Ringbaan Zuid in Tilburg

http://www.politie.nl/nieuws/2013/december/11/08-ambulance-met-patient-botst-op-ringbaan-zuid-in-tilburg.html
Laatste update: 11-12-2013 | 12:41

Tilburg - Een ambulance die in Tilburg een patiënt met spoed vervoerde van het Elisabeth Ziekenhuis naar het TweeSteden Ziekenhuis is woensdag op een kruising aan de Ringbaan Zuid aangereden.

Zwaailicht en sirene
De ambulance reed om 09.50 uur met zwaailicht en sirene over de Ringbaan Zuid in de richting van de Ringbaan West. Ter hoogte van de kruising met de Stappegoorweg en de Trouwlaan werd hij te laat opgemerkt door een bestuurder die uit de Trouwlaan kwam rijden. De ambulance werd aan de rechter achterkant geraakt door de auto. Zodoende tolde de ambulance om zijn as en kwam in tegengestelde richting tegen een boom tot stilstand. Het ambulancepersoneel en de meegereisde vrouw van de patient raakten door de aanrijding licht gewond. De patiënt zelf liep geen verwondingen op en is teruggebracht naar het ziekenhuis.

Citaat van: williamharthoorn link=msg=1228308 date=1386960975
UTRECHT - In Utrecht zijn een politieauto en een personenauto op elkaar gebotst. Een agent had pijn aan zijn schouder en zijn nek en is voor controle naar het Diakonessenhuis in Utrecht gebracht. De andere bestuurder raakte lichtgewond en is naar het UMC Utrecht vervoerd.

Het ongeluk gebeurde vrijdagmiddag op de kruising van de Brailledreef met de Einsteindreef. Volgens een woordvoerder van de politie was de agent met spoed onderweg naar een melding. Hij reed met zwaailichten en sirene aan. Door de klap raakte ook een verkeerslicht beschadigd.

De politie van Gooi & Vechtstreek en de regionale verkeersdienst onderzoeken wat er precies is gebeurd. Dat heeft lange tijd voor verkeershinder rond het kruispunt gezorgd.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1110609/politieauto-crasht-op-utrechts-kruispunt.html

Veel van dit soort aanrijdingen de laatste tijd... misschien de wagens voorzien van veel meer en betere zwaailichten een idee... bijvoorbeeld een betere balk en intersection-lights voor en achter!




sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 13 december 2013, 22:09:24
Wat de Politie nu heeft qua signalering mag van mij inderdaad uitgebreid worden met oa intersection lights voor/achter en achterraam flitsers.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #2 Gepost op: 14 december 2013, 01:15:12
Citaat van: CopVR3 link=msg=1228336 date=1386968497
Veel van dit soort aanrijdingen de laatste tijd... misschien de wagens voorzien van veel meer en betere zwaailichten een idee... bijvoorbeeld een betere balk en intersection-lights voor en achter!
Ik denk dat extra lampen niet helpen; eer men die ziet, zitten ze toch al bij je binnen.
Ik denk dat het aantal dB omhoog moet of in ieder geval zo men wat aan het geluid moeten doen. Auto's worden steeds beter geïsoleerd en men hoort daardoor minder geluiden van buiten binnendringen.
Je leest zo her en der inderdaad veel over ongevallen met voertuigen die met OGS rijden. Wat mij opvalt is dat dit weinig brandweervoertuigen zijn. Komt het door dat lekkere doordringende geluid van de luchthoorns?


mathijs1982

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #3 Gepost op: 14 december 2013, 10:05:40
het valt mij op als leek dat je een politie pas hoort als die naast je rijdt en bij ambulances is het heel verschillend en bij brandweer dat je hem eerst hoort en dan pas ziet



klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #4 Gepost op: 14 december 2013, 11:03:00
Ook ik ben van mening dat de decibellen omhoog moeten. Afgelopen woensdag nota bene met een cabrio een ambu vanuit de standplaats (hoogkarspel) de N302 op en die kruising is vanuit Enkhuizen niet erg ruim in zicht ambu pas te horen toen hij stapvoets de N302 op reed om daar het gas er op te zetten.
Trieste sirene de claxon van menig auto produceert meer kabaal
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #5 Gepost op: 14 december 2013, 11:10:27
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1228438 date=1387015380
Ook ik ben van mening dat de decibellen omhoog moeten.
....................
Da's een Arbo verhaal. Iets met blootstelling aan geluid en zo...


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #6 Gepost op: 14 december 2013, 11:29:34

Da's een Arbo verhaal. Iets met blootstelling aan geluid en zo...
Een regel die niet geldt voor brandweermannen?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #7 Gepost op: 14 december 2013, 11:30:34
Citaat van: NikonDirk link=msg=1228442 date=1387015827
Da's een Arbo verhaal. Iets met blootstelling aan geluid en zo...

Dat weet ik ook Dirk, alleen denk ik ook dat men met het Arbo verhaal de verkeersveiligheid uit het oog verliest. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat de inzittenden van een voorrangsvoertuig doof worden van het kabaal onder de bumper maar het kan ook niet zo zijn dat er slachtoffers vallen (aan beide kanten) omdat je met alle geweld een arbonorm wilt hanteren en dat lijkt nu wel te gebeuren althans zo zie ik het als ik de huidige tweetoon al niet eens kan horen in een cabrio zonder dat de radio aan staat dan begin ik toch mijn vraagtekens te krijgen. Nu heb ik het door toeval ondervonden want de cabrio was een lener maar tekenend vind ik het wel.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #8 Gepost op: 14 december 2013, 11:34:08
Citaat van: Bert65 link=msg=1228443 date=1387016974
Een regel die niet geldt voor brandweermannen?
Ik heb werkelijk geen idee.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 14 december 2013, 11:40:10
Arbo-normen gelden voor brandweermensen net zo, zoals die normen voor bv een bouwvakker gelden. En dus mag een sirene niet boven de gestelde geluidsgrens komen, of er moeten maatregelen getroffen worden om gehoorbeschadigingen te voorkomen.
De enigste momenten dat wij arbo-normen aan onze laarzen mogen lappen zijn de momenten dat wij een brandend pand in moeten om een slachtoffer te redden. Dat zijn de enigste momenten dat wij even maling aan die normen mogen hebben, maar die momenten zijn erg kort, en worden steeds korter.