Politie stoort zich aan blauwe licht op bussen U-OV

Auteur Topic: Politie stoort zich aan blauwe licht op bussen U-OV  (gelezen 25294 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #20 Gepost op: 18 december 2013, 20:04:33
Ik werk in Utrecht op de Uithof, het is af en toe net of er een hulpverleningsvoertuig met blauw aan voorbij rijdt richting het UMC.
Je ziet alleen die blauwe waas voorbij komen.


Gast

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 18 december 2013, 23:14:01
Ik stond vandaag op de kruising Amsterdamsestraatweg en St. Josephlaan, ik zag gewoon een bus met een blauw verlicht vlak om zijn lijnnummer en de bestemming.
Geen geknipper, geen geflits, gele gelede bus. Nee, geen enkel moment dacht ik dat er een HV-voertuig aan kwam.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #22 Gepost op: 18 december 2013, 23:16:31
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1229772 date=1387404841
Ik stond vandaag op de kruising Amsterdamsestraatweg en St. Josephlaan, ik zag gewoon een bus met een blauw verlicht vlak om zijn lijnnummer en de bestemming.
Geen geknipper, geen geflits, gele gelede bus. Nee, geen enkel moment dacht ik dat er een HV-voertuig aan kwam.

Het is dat ik dit topic gezien heb, anders was het me niet opgevallen in Utrecht vandaag..


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #23 Gepost op: 20 december 2013, 12:14:30
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1229772 date=1387404841
Ik stond vandaag op de kruising Amsterdamsestraatweg en St. Josephlaan, ik zag gewoon een bus met een blauw verlicht vlak om zijn lijnnummer en de bestemming.
Geen geknipper, geen geflits, gele gelede bus. Nee, geen enkel moment dacht ik dat er een HV-voertuig aan kwam.

Heb er bij de bussen in Groningen ook op gelet, het is lijn 3. Maar ik geef caprice graag gelijk, knippert niet, dus trekt haast geen aandacht. Alleen als je er op let


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #24 Gepost op: 20 december 2013, 13:09:30
Citaat van: s.strijk link=msg=1230213 date=1387538070
Heb er bij de bussen in Groningen ook op gelet, het is lijn 3. Maar ik geef caprice graag gelijk, knippert niet, dus trekt haast geen aandacht. Alleen als je er op let

Klopt, het is gewoon een blauwvlak wat helemaal niet opvalt. Naar mijn mening is deze hele discussie nog al een storm in een glaswater


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #25 Gepost op: 21 december 2013, 11:42:57
Als je er echt naar kijkt, denk je 'wat een onzin' want het lijkt er natuurlijk helemaal niet op.
Maar als je blik er niet op gericht is, is het wat anders. Je ziet in je perifere gezichtsveld al heel weinig; hooguit bewegingen. Zeker als dat dan ook nog via een spiegel gaat, is dat minimaal. Zie ik nu iets van blauw licht in mijn perifere gezichtsveld bewegen, dan word ik meteen getriggerd 'hulpverleningsvoertuig' en ga ik in die richting kijken of dat echt zo is. En dat is nu net de bedoeling.
Als er andere blauwe lampen gaan verschijnen, zal die reflex verminderen, ben ik bang. Of kan het zijn dat een 'echt' blauw licht er niet meer voldoende uitspringt. Dus ik begrijp heel goed dat de hvdiensten hier niet blij mee zijn.
En ach, voor de bussen zal het toch niet zo'n punt zijn om hier een andere achtergrondkleur te programmeren?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #26 Gepost op: 21 december 2013, 13:19:15
Wat ik dan storender vind is die blauw knipperende kerstverlichting die je tegenwoordig ziet. Als je met de vrachtauto rijdt let je ook op winkelruiten en je remt toch extra af als je blauwe knipperlampen in de reflectie van de ruit ziet. Het gevaar bestaat volgens mij dat er niet meer wordt afgeremd omdat men denkt dat het kerstverlichting is.  :'( :-\
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gast

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 21 december 2013, 13:37:50
Misschien moet de kleur blauw gewoon helemaal verboden worden... loop je met je lichtblauwe petje op over straat, denken mensen dat er een hulpverleningsvoertuig aankomt, dat moeten we niet willen met zijn allen!
 >:D


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #28 Gepost op: 21 december 2013, 13:50:25
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1230416 date=1387629470
Misschien moet de kleur blauw gewoon helemaal verboden worden... loop je met je lichtblauwe petje op over straat, denken mensen dat er een hulpverleningsvoertuig aankomt, dat moeten we niet willen met zijn allen!
 >:D

Een glimmend kaal hoofd moeten ze dan ook verbieden, dat weerkaatst alles >:D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #29 Gepost op: 21 december 2013, 13:54:06
Citaat van: TDMdR link=msg=1229724 date=1387393021
En toch is xenon wit. Omdat het witter is dan  "gewoon" licht lijkt het blauwer licht te zijn en ziet het er koud uit. Gewoon licht heeft een grote gele component, waardoor het er warmer uitziet. Dit verschil zie je ook bij led-verlichting. Daar is wit licht ook koeler en blauwer. Maar het blijft wit.

Beetje offtopic misschien, maar hieruit maak ik op dat LED per definitie koud wit zou zijn. Dat is absoluut niet waar. Ook LED bestaat in vrijwel alle denkbare kleuren. Er is ook zat TL-verlichting die koud wit kleurt.