Politie stoort zich aan blauwe licht op bussen U-OV

Auteur Topic: Politie stoort zich aan blauwe licht op bussen U-OV  (gelezen 25297 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 17 december 2013, 22:05:54
Politie stoort zich aan blauwe licht op bussen U-OV

Foto: http://media.rtvutrecht.nl/media/photo_new/e/f/eff0a5d409/eff0a5d409_480.jpg

UTRECHT - De Utrechtse politie heeft bezwaren tegen de nieuwe bussen van U-OV. De blauwe kleur achter de nummeraanduiding zou voor verwarring zorgen.

De nieuwe regiovervoerder U-OV heeft voor elke rijrichting een eigen kleur bedacht. Zo kan de reiziger in één oogopslag zien waar de bus naar toe gaat. Voor de bussen naar onder meer Utrecht Noord en Leidsche Rijn is lichtblauw en donkerblauw gekozen.
Gaan we nu niet heel erg doorslaan? Iedereen kan toch heel duidelijk zien dat het om een bus gaat. :-X :-X




JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #1 Gepost op: 17 december 2013, 22:14:19
Citaat van: Peter71 link=msg=1229408 date=1387314354
Gaan we nu niet heel erg doorslaan? Iedereen kan toch heel duidelijk zien dat het om een bus gaat. :-X :-X
Nee vind ik niet. Teveel blauwe rijdende lampen maakt je blind voor urgent blauw en het leid af. Je ziet als wel oplettende automobilist iets blauws en je gaat op zoek naar een hulpdienstvoertuig. Je let dan even onnodig even minder op op het overige verkeer.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #2 Gepost op: 17 december 2013, 22:27:53
Zo gebruiken ze in Arnhem in de buurt van de ambulance en brandweer post blauwe spots om een brug aan te lichten. Zodra je daar rijdt zie je in je spiegel een blauwe flits en bent dan meteen afgeleid en aan het zoeken naar een voorrangsvoertuig. De kans dat je hem daar tegen komt is dan ook erg groot...


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #3 Gepost op: 17 december 2013, 22:29:18
Citaat van: JJ75 link=msg=1229411 date=1387314859
Nee vind ik niet. Teveel blauwe rijdende lampen maakt je blind voor urgent blauw en het leid af. Je ziet als wel oplettende automobilist iets blauws en je gaat op zoek naar een hulpdienstvoertuig. Je let dan even onnodig even minder op op het overige verkeer.
Als je hier een HV voertuig in ziet moet je wel nodig een ogen test doen. Zelf een blinde mol ziet nog dat het een bus is. Ik zie meer kans op verwarring bij sommige blauw schijnende dimlichten.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #4 Gepost op: 17 december 2013, 22:46:46
Het gaat er om dat je ergens een blauw licht ziet en als automobilist dat licht moet beoordelen. Het kan in een ooghoek zijn of in je spiegel. Ook als het zien van een blauw licht in het verkeer normaal wordt zal in je onbewuste ook hulpdienst blauw minder snel waargenomen worden. Het gaat niet om het geheel bewuste waarnemen naar een voertuig maar het meer vroeg onbewust waarnemen van blauw 'alarm' licht waardoor je bewust een bepaalde richting op kijkt.  En die blauw schijnende dimlichten zijn ook afleidend.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #5 Gepost op: 17 december 2013, 22:49:18
Ik moet zeggen dat ik dat bij xenonverlichting nog wel eens heb, maar over die bussen heb ik nog niet getwijfeld.
CN NRK


guest14264

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 17 december 2013, 22:53:29
Terecht dat de politie zich hier aan irriteert. Er staat duidelijk in de wetgeving dat blauwlicht alleen gevoerd mag worden door de aangewezen diensten, als ik in mijn auto een blauwlampje (zaklamp,flitser,ledlamp,etc) heb en straal dat naar voren word ik ook aan de kant gezet voor het voeren van blauwlicht.

Ook vrachtwagens met zo'n uitstraling worden aan de kant gezet, waarom zou een busmaatschappij het dan gewoon mogen, ze hadden ook een andere kleur kunnen kiezen of een letter voor rijrichting zoals ze S voor sneldienst gebruiken.

Aanvulling op bovenstaande berichten (Waren net wat sneller met posten).
Exact hetzelfde voor dat blauwe xenon, mag van mij ook op gecontroleerd worden.
Echter heb ik de bussen nog niet gezien in het echt, maar ken er hier met een aardig felle lichtkrant aan de voorkant.


Gast

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 17 december 2013, 22:56:41
... het is maar goed dat we geen rood/blauwe signalering gebruiken in dit land...  ::) wat een geneuzel ongelooflijk.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #8 Gepost op: 17 december 2013, 22:56:50
Nu weet ik niet of jullie die nieuwe verlichting al gezien hebben, ik in ieder geval wel. En zelf kan ik me wel ergens de reactie van de politie verwachten. Wat ik mij meer verbaas is dat ik niks gehoord heb van een reizigers organisatie. Want die nieuwe nummerverlichting is namelijk totaal niet te duidelijk in de aanduiding welke lijn het is. Want ze nummers zijn blauw op een paarse/lila/abergine ondergrond. Moet in het donker 8 keer kijken welke lijn het is, en dan nog heb ik het mis.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #9 Gepost op: 17 december 2013, 23:01:30
Ik moet zeggen, ik werk in Utrecht en heb de bussen zien rijden en als je blik er snel op valt denk je toch even dat er iets met blauw-blauw rijdt. Klopt idd.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)