Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen

Auteur Topic: Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen  (gelezen 197059 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #220 Gepost op: 10 februari 2015, 13:45:18
@DMC (welkom!) Tja, "zéér donkerblauw" (zoals bij het uniform) is de term die gebruikt werd om de basiskleur van het donkere ontwerp te omschrijven, en niet zwart, inderdaad. In de E4-shot kan ik het niet goed zien maar ik denk dat het daar ook net geen zwart is. Het verschil met zwart is nauwelijks te zien, en het resultaat komt op mij zeer donker over. De blauwe strepen van de striping zouden overeenkomen met de huidige en iets lichter moeten uitvallen dan de basiskleur, maar ook dat maakt het algehele plaatje niet noemenswaard lichter of opvallender vanaf de zijkant.

@ Lt. Col. Me: dat is ook een oplossing, alleen moeten we de teksten nog op een goede manier kwijt. Mij is overigens niet helemaal duidelijk inhoeverre de optie "BZK naar achteren doortrekken" van negatieve invloed zou zijn op het fendoff-gebeuren - m.i. integendeel (meer oppervlak striping zichtbaar, dus veiliger? NB de richting van de striping op de foto is tegengesteld aan BZK maar als de huidige "korte BZK" geaccepteerd wordt lijkt mij het doortrekken ervan naar achteren niet nadelig - tenzij de huidige BZK-richting i.c.m. het doortrekken naar achteren verwarring schept omtrent de zijde waar je langs het obstakel dient te rijden (analoog verkeersbakens) - maar de achterzijde van de wagen en de striping daarop zou dan nog de bedoeling duidelijk moeten maken).

@ André Welten: als we het dak donker houden zijn zowel wit als geel een optie voor de roepnummers/wagenparknummers, maar ik ben er nog niet uit of we de daken niet zelf eventueel wit of geel moeten maken (waardoor de nummers weer donker kunnen zijn).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #221 Gepost op: 10 februari 2015, 16:33:37
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1329776 date=1423572318
(...)
@ Lt. Col. Me: dat is ook een oplossing, alleen moeten we de teksten nog op een goede manier kwijt. Mij is overigens niet helemaal duidelijk inhoeverre de optie "BZK naar achteren doortrekken" van negatieve invloed zou zijn op het fendoff-gebeuren - m.i. integendeel (meer oppervlak striping zichtbaar, dus veiliger? NB de richting van de striping op de foto is tegengesteld aan BZK maar als de huidige "korte BZK" geaccepteerd wordt lijkt mij het doortrekken ervan naar achteren niet nadelig - tenzij de huidige BZK-richting i.c.m. het doortrekken naar achteren verwarring schept omtrent de zijde waar je langs het obstakel dient te rijden (analoog verkeersbakens) - maar de achterzijde van de wagen en de striping daarop zou dan nog de bedoeling duidelijk moeten maken).
(...)
Het principe van fend-off is gebaseerd op het onbewust willen passeren van een geparkeerd voertuig aan de voorkant (traditioneel de "lage" kant). Het voertuig geleidt op die manier het verkeer een bepaalde richting op.

Het principe van het aanbrengen van een schuin patroon op een obstakel is ook gebaseerd op het onbewust willen passeren van het obstakel aan de "lage" kant van het schuine patroon, ofwel een bestuurder is onbewust eerder geneigd om schuine strepen linksonder-rechtsboven ( /// ) dus links te willen passeren. Dit is dus ook bedoeld om het verkeer in een bepaalde richting te geleiden dan wel het obstakel tweezijdig te passeren (//\\). Daarom staan alle rood-witte schilden bij wegwerkzaamheden ook zoals ze staan.

Door nu fend-off en schuine strepen op een juiste manier te combineren kunnen beide effecten elkaar versterken. Door ze op een onjuiste manier te combineren heeft het effect elkaar op: het voertuig wijst naar links, de striping wijst naar rechts.

Neem het door mij geposte voorbeeld met striping onder een hoek naar rechts. Het contour van het voertuig wijst ook naar rechts, dus bestuurders zullen het meest geneigd zijn om in dit geval rechts te passeren. Als we de striping denkbeeldig naar links denken, over de hele breedte van het voertuig, dan wijst het voertuig naar rechts en de striping naar links. Ik denk zelfs dat met de geposte foto, denkbeeldig naar links wijzende striping zelfs zou leiden tot het links passeren van het voertuig omdat de striping hier veel duidelijker is dan de contour van het voertuig.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #222 Gepost op: 10 februari 2015, 17:03:32
Juist ja. Wel, als we de basiskleur ter vermijding van contrast met het OPU donker willen houden, wat ter vermijding van onzichtbaarheid meer (gele) strepen op de zijkant tot gevolg heeft, en die strepen ter vermijding van verwarring omgedraaid moeten worden, blijft er van het BZK-idee niets meer over. Niks tegen een helemaal nieuw ontwerp hoor ;) - ik ga eens even rustig verder denken.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #223 Gepost op: 12 februari 2015, 13:41:31
Het zal mij niet verbazen als we binnen enkele jaren vanuit Europa de opdracht krijgen om een battenburg-variant hier in te gaan voeren ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #224 Gepost op: 12 februari 2015, 19:49:17
Citaat van: Jerommeke link=msg=1330224 date=1423744891
Het zal mij niet verbazen als we binnen enkele jaren vanuit Europa de opdracht krijgen om een battenburg-variant hier in te gaan voeren ;)

Daar is al enkele jaren sprake van dat dat gaat gebeuren echter er zijn op de diverse ministeries wat mensen die andere zaken belangrijker vinden...zoals de burgers tevreden houden en niet de veiligheid van het hulpverleningspersoneel. Dit valt helaas in de categorie "een sirene met max 110/140 dB geluid anders geeft het geluidsoverlast" en "blauwe lampen in de spiegels moeten verdwijnen omdat automobilisten hier last van hebben tijdens het rijden" ...en de Battenburg-striping c.q. varianten worden door heel Europa al gebruikt....behalve Nederland..

en ja...de blauwe lampen in/onder de spiegels moeten ook verdwijnen ivm klachten van burgers....diverse ambulancediensten en brandweerkorpsen hebben hier een schrijven over gehad en worden gedwongen deze te verwijderen...


icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Reactie #225 Gepost op: 12 februari 2015, 20:00:34
Citaat
en ja...de blauwe lampen in/onder de spiegels moeten ook verdwijnen ivm klachten van burgers....diverse ambulancediensten en brandweerkorpsen hebben hier een schrijven over gehad en worden gedwongen deze te verwijderen...

Ik mag toch ten zeerste hopen dat dit een hele vroege en slechte 1 april grap betreft. Het is werkelijk waar ongelofelijk dat hv-diensten hun wagens goed uitrusten om veilig door het verkeer te komen en dan nota bene een overheid weer gaat lopen mekkeren.

Klachten van burgers die hier last van hebben? Betekend alleen maar dat ze het voorrangsvoertuig hierdoor hebben opgemerkt. Wat mij betreft +1.

Pleegje wanneer zou dit schrijven zijn rondgegaan?

Ik hoop dat de ambulancediensten en brandweer collectief af durven spreken om alle spiegelflitsers gewoon te laten zitten.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #226 Gepost op: 12 februari 2015, 20:38:16
Citaat van: icare link=msg=1330323 date=1423767634
Ik mag toch ten zeerste hopen dat dit een hele vroege en slechte 1 april grap betreft. Het is werkelijk waar ongelofelijk dat hv-diensten hun wagens goed uitrusten om veilig door het verkeer te komen en dan nota bene een overheid weer gaat lopen mekkeren.

Klachten van burgers die hier last van hebben? Betekend alleen maar dat ze het voorrangsvoertuig hierdoor hebben opgemerkt. Wat mij betreft +1.

Pleegje wanneer zou dit schrijven zijn rondgegaan?

Ik hoop dat de ambulancediensten en brandweer collectief af durven spreken om alle spiegelflitsers gewoon te laten zitten.

laatste kwartaal 2014. O.a. RAV Twente is gesommeerd om het te verwijderen...

en welke regio werk jij??


icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Reactie #227 Gepost op: 12 februari 2015, 20:43:41
Erg bijzonder! Ik werk in NOG. Gelukkig met volop spiegelflitsers.


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #228 Gepost op: 12 februari 2015, 21:55:46
Een beetje gespeeld. Nog rommelig en niet goed afgewerkt, maar gewoon om wat ideetjes te proberen.  98uiye





Het lichtere blauw is evenals het geel op de carrosserie (niet de bumpers) reflecterend. Contourmarkering moet je er nog even bijbedenken.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #229 Gepost op: 12 februari 2015, 22:06:14
Ik zou het lichte blauw vervangen door het donkere blauw. Het oogt nu erg druk op de auto.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel