Innovatie: Sirene ambulance niet op radio, wel op mobiel

Auteur Topic: Innovatie: Sirene ambulance niet op radio, wel op mobiel  (gelezen 22031 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2014, 19:17:53
Sirene ambulance niet op radio, wel op mobiel

De ambulancediensten in Drenthe en Friesland nemen vandaag een nieuw alarmsysteem in gebruik dat automobilisten attendeert op de nadering van een ziekenwagen met zwaailicht en sirene. Ze krijgen dan via een app op hun smartphone in spraak en beeld een waarschuwing. Dat melden de regionale ambulancediensten.

Zo'n 50 ambulances in Friesland en Drenthe zijn daartoe uitgerust met een speciale GPS-zender. Ambulancediensten elders in Nederland gaan er later ook gebruik van maken.

Het nieuwe systeem is een alternatief voor het mislukte Flister, waarmee vorig jaar in Noord-Nederland werd geëxperimenteerd en dat weggebruikers via de autoradio alarmeerde voor een naderende ziekenauto. Vooral de commerciële omroepen hadden er bezwaar tegen dat Flister inbrak op hun uitzendingen.

Integratie
Het nieuwe alarmsysteem heeft een eigen app, Sireneradar, en werkt ook samen met het al veel gebruikte Flitsmeister. Automobilisten kunnen direct zien op welke afstand een ambulance met spoed zich bevindt en vanuit welke richting die komt. Wie op dat moment aan het bellen is, hoeft niet te vrezen dat de verbinding opeens wegvalt. 'Het systeem onderbreekt geen telefoongesprekken', aldus een woordvoerder van de ambulancediensten.

Er worden ook gesprekken gevoerd over integratie van Sireneradar met andere organisaties die populaire verkeersapps beheren en met leveranciers van navigatiesystemen.

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3624209/2014/03/28/Sirene-ambulance-niet-op-radio-wel-op-mobiel.dhtml
If you can dream it, you can do it.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2014, 19:19:38
Mijn eerste reactie toen ik dit las:  ???

Iemand die met zijn telefoon in zijn broekzak aan het autorijden is, krijgt een melding, telefoon geeft een signaal, pakt hoogstwaarschijnlijk zijn telefoon, kijkt erop, is afgeleid, ...........

Mensen worden dus getriggerd om tijdens het autorijden hun telefoon te pakken, en ze kunnen dan zien waar de ambulance vandaan komt, als ze naar het scherm kijken...

Ik ben er niet bijster positief over moet ik zeggen.
If you can dream it, you can do it.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2014, 20:51:31
Goede 1 aprilgrap.


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2014, 22:22:27
En deze app zal zeker niet toegevoegd worden aan Windows Phone; zoals vele apps.  098uo


TBK_SDB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #14 Gepost op: 30 maart 2014, 14:57:05
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1254670 date=1396091675
Blijft de grootste nekkebreker dat mensen het moeten downen en installen, wees eens reëel en probeer je te bedenken welke groep mensen dit zal doen buiten de HV en HV geintresseerden......ik denk naderend nul. Het probleem gewoon aanpakken bij de bron en niet middels allerlei halfslachtige hulpmiddelen

Gezien de integratie met Flitsmeister en gezien hoe vaak deze is gedownload denk ik dat mensen helemaal niet zoveel hoeven in te stellen.
Bron; https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.flitsmeister

Wel ben ik van mening dat een "eigen" app niet zoveel nut zal hebben. Leuk voor een keer maar meer ook niet. Bij mij staat Flitsmeister overigens altijd aan als ik in de auto zit. Ik ben van mening dat ik en het SO erbij gebaad zijn.
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #15 Gepost op: 30 maart 2014, 15:43:20
Het is niet geïntegreerd in flitsmeister, het kan samenwerken met. Dat betekent dat je het nog steeds apart moet downen, installen en koppelen aan. Ook met een integratie neem je het feit niet weg dat het de aandacht van het verkeer afleid en daarmee een stukje gevaarzetting veroorzaakt in plaats van wegneemt.

Ook jij hebt "banden" met de HV dus wat betreft het downen ben jij ook al beïnvloed, denk nu eens als Jan met de Pet, geen interesse in de HV (wat geldt voor het merendeel van de weggebruikers) en ik denk dat je moet toegeven dat het bereik van de app gewoon marginaal is.

Veel mensen bellen nog steeds handheld (kijk maar eens om je heen) en dus zal men de telefoon gewoon pakken en kijken. Ergens is er een tijd van 30 seconden genoemd dat de ambu van je verwijderd is... daar gaan we dan:
- telefoon laat weten dat er een ambu aankomt
- men pakt de telefoon
- men bekijkt waar de ambu zich bevindt
- men oriënteert waar dit is t.o.v. zichzelf
- men gaat in de verwachte richting zoeken naar de ambu
......
Dertig seconden voorbij voor je hebt kunnen anticiperen maar wel dertig seconden lang bezig geweest met andere dingen dan autorijden......
Dertig seconden lijkt veel maar als je alle benoemde handelingen moet verrichten zijn diezelfde dertig seconden voorbij voor je het weet en is de ambu reeds gepasseerd, als die je al passeert en niet ergens afgeslagen is want ook al weet je waar de ambu zich bevindt je nog steeds niet waar hij heen gaat. Zeker binnen bebouwde kom in drukker stadsverkeer lijkt het mij eerder voor onveiligheid zorgen dan een vrije doorgang van de ambu.

Als ik heel eerlijk ben begrijp ik ook niet dat men heeft mee gewerkt en gaat werken met behulp van deze app. De politie handhaaft redelijk strak op handheld bellen en nu gaat de HV zelf zorgen dat we de telefoon vaker gaan bekijken en dat terwijl diezelfde HV voorbeelden te over heeft van de gevolgen van het vasthouden van onze mobieltjes....

Ik zeg tegendraads idee....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


TBK_SDB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #16 Gepost op: 30 maart 2014, 21:02:50
Dan nogmaals een bron: http://tweakers.net/nieuws/95099/flitsmeister-gaat-weggebruikers-waarschuwen-voor-ambulances.html

Het is wel degelijk geintegreerd in flitsmeister. Bij de eerst volgende update zal de functionaliteit toe worden gevoegd.
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #17 Gepost op: 31 maart 2014, 01:51:03
Citaat van: TBK_SDB link=msg=1254915 date=1396184225
... Ik ben van mening dat ik en het SO erbij gebaad zijn.
Ik hoop dat je droge voeten hebt gehouden, volgens mij is 'gebaad' wat anders dan 'gebaat'  98uiye
Maar afgezien daarvan: ik ben het eens met klf grimmenstein markt: een onding.
Gr
Paulg


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #18 Gepost op: 31 maart 2014, 02:53:21
Ik ben het helemaal niet eens met de bewering dat het een onding is.......

Heel vaak zitten er gewoon meerder mensen in een auto, een ander dan de bestuurder kan dus prima de "app" bekijken, daarnaast....   De app geeft een melding en zorgt voor het aanspringen van het scherm, elke telefoon die netjes in een autohouder zit is veelal vanaf de bestuurderspositie goed te zien. Een korte simpele melding met geluidssignaal hoeft echt niet voor verkeersonveilige situaties te zorgen. Tevens, doormiddel van GPS is het mogelijk om relatief ruim van te voren te attenderen dat er een ambu aankomt. Bijvoorbeeld wanneer deze 500 meter aanrijdend achter het voertuig met de app bevindt, veel te ver voor optische- en/of geluids-herkenning, iets wat met de app wel kan.

De app domweg afschieten wegens oude opinies op verkeerszaken is in mijn ogen ook geheel onterecht, er zijn namelijk verschillende situaties voor te stellen waarbij de app wel een aanwinst kan zijn. wederom een voorbeeld.....  Mensen met een app kunnen in een file worden geattendeerd dat er een ambu-voertuig aanrijdend is. Een mobiele dataverbinding en GPS signalen maken veel mogelijk, een correcte en korte melding en/of liefst alleen geluidssignalen kunnen dan weldegelijk heel doeltreffend zijn.

Ik stel mij zo voor dat het bijvoorbeeld mogelijk moet zijn om alleen via een geluidsbericht de richting van het ambu-voertuig aan te geven. Bijvoorbeeld een alarmsignaal met de gesproken tekst dat er binnen zoveel meter een ambu vanuit achter (snelweg) aan komt rijden.

Nogmaals, dergelijke goede ontwikkelingen moet je niet af doen met "onveilig" zoek naar de goede eigenschappen en probeer deze verder te ontwikkelen....


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #19 Gepost op: 31 maart 2014, 08:41:46
Los van het feit van de eventuele gevaren ben ik wel benieuwd hoe het werkt. Puur en alleen op basis van afstand? Betekent dat dat GPS altijd aan moet staan? Dat staat vaak bewust uit om de batterij te sparen. Vervolgens, dat een ambu dichtbij is/komt betekent niet per definitie dat hij ook het pad zal kruisen. Als hij 1 straat verder rijdt, of over je heen (brug), dan is het ook een gemiste kans.

Citaat van: Bert65 link=msg=1254784 date=1396122691
Goede 1 aprilgrap.

Daar heeft het inderdaad veel van weg :)