Innovatie: Sirene ambulance niet op radio, wel op mobiel

Auteur Topic: Innovatie: Sirene ambulance niet op radio, wel op mobiel  (gelezen 22035 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #30 Gepost op: 3 april 2014, 16:49:31
Citaat van: DiNozzo link=msg=1255823 date=1396535954
Hoeveel wagens zie je op de snelweg niet voorbij komen waarvan de bestuurder merendeels naar beneden kijkt in plaats van naar voren?  Ik zie ze genoeg, helaas is dat eigenlijk alleen vanaf de motor of een busje goed genoeg te zien om te verbaliseren.

Tja, om de airco van mijn auto te bedienen moet ik ook heel kort iets wat na beneden kijken, gaat het nou om het kort naar beneden kijken? iets wat bij deze app niet eens hoeft i.v.m de geluidsmelding die hij via zijn speaker weer geeft.

Nogmaals, het heeft helemaal niets te maken met rand zaken die het onveilig maken in een auto.....  Het is juist een additionele dienst die autorijden veiliger kan maken door een melding ruim van te voren dat er een ambu aanrijdend is.

Ik zie heel veel voordelen bij deze app in een file situatie waarbij er door spitsstroken geen ruimte is van een vluchtstrook.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #31 Gepost op: 3 april 2014, 16:54:18
Citaat van: Panigale link=msg=1255836 date=1396536571
Tja, om de airco van mijn auto te bedienen moet ik ook heel kort iets wat na beneden kijken, gaat het nou om het kort naar beneden kijken? iets wat bij deze app niet eens hoeft i.v.m de geluidsmelding die hij via zijn speaker weer geeft.

We weten allemaal wel dat ik bestuurders bedoel die al rijdend meer bezig zijn met emailen en sms-en (Whatsapp, BB Ping etc inbegrepen).

Citaat van: Panigale link=msg=1255836 date=1396536571
Ik zie heel veel voordelen bij deze app in een file situatie waarbij er door spitsstroken geen ruimte is van een vluchtstrook.

Bij het binnendoor rijden in een file zie ik juist weinig voordelen van een app. Over het algemeen moet ik zeggen dat er snel en ruim baan gemaakt wordt. Ik verwacht weinig tijdswinst.

Het grootste nadeel van deze app, net zoals alle anderen, is dat de app mijn rijroute niet kan voorspellen. Iemand die een waarschuwing krijgt wil, goed bedoeld, de kruising waar ik aan kom rijden vrij maken terwijl het kruisende verkeer dat deze app niet gebruikt dit totaal niet verwacht. Daar creeer je gevaarlijke omstandigheden mee. Net zoals dat de kruising vrij gemaakt wordt maar ik 300 meter voor de kruising al een zijstraat in duik en daardoor weer irritatie creëer bij de app gebruiker die voor niets zijn auto deels de stoep op gereden heeft, en die de volgende keer dus wacht tot ik weer recht achter hem sta.

Nee. Een app lijkt mij niet de oplossing in deze.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #32 Gepost op: 3 april 2014, 17:22:31
Om nog maar te wachten op de bestuurders die al die meldingen steeds helemaal zat worden en vervolgens hun mobiel pakken om dat geluid nou eens uit te zetten. Wat vervolgens weer niet lukt en men alsnog een half uur op dat ding zit te kijken, want er waren toevallig ook wat whatsapp berichten en facebook statussen.  ::)

Je moet iets wat niet de bedoeling is gaan uitlokken, helemaal niet in situaties waar al extra gevaar dreigt.


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #33 Gepost op: 4 april 2014, 02:13:07
Ik ben het niet met jullie eens, UMCG Amulancezorg gelukkig ook niet. Er zijn genoeg punten te vinden waarom dit stukje software wel zinvol kan zijn. Naar mijn mening blijven jullie veel te veel in het stramien hangen dat elke afleiding in een auto negatief is. Ik maak alleen maar duidelijk dat korte doch duidelijke en gerichte attentie een positieve werking kan hebben op een autobestuurder.

Er worden wederom andere aspecten bij gehaald (sociale media, whatsapp, sms e.d.) die niets met een dergelijke app te maken hebben. Een melding op het juiste moment via een dergelijke app kan een schrikreactie voorkomen. Ik zie dagelijks in de praktijk schrikreacties van andere automobilisten op moment dat een voorrangsvoertuig nadert. Ik zie in deze app op snelwegen geweldige ontwikkelingen. Met louter gesproken meldingen als, "blijf rechts rijden, haal niet in binnen 500 meter wordt u ingehaald door een Ambulane o.i.d. denk ik dat we weer een stap vooruit kunnen maken in verkeersveiligheid.

Een oplossing als deze daarom "bijna ongefundeerd" afkeuren omdat hij zou afleiden laat in mijn ogen alleen maar zien dat de essentie van deze app niet wordt begrepen.


TBK_SDB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #34 Gepost op: 4 april 2014, 09:00:55
Citaat van: Panigale link=msg=1256028 date=1396570387
Ik ben het niet met jullie eens, UMCG Amulancezorg gelukkig ook niet. Er zijn genoeg punten te vinden waarom dit stukje software wel zinvol kan zijn. Naar mijn mening blijven jullie veel te veel in het stramien hangen dat elke afleiding in een auto negatief is. Ik maak alleen maar duidelijk dat korte doch duidelijke en gerichte attentie een positieve werking kan hebben op een autobestuurder.

Er worden wederom andere aspecten bij gehaald (sociale media, whatsapp, sms e.d.) die niets met een dergelijke app te maken hebben. Een melding op het juiste moment via een dergelijke app kan een schrikreactie voorkomen. Ik zie dagelijks in de praktijk schrikreacties van andere automobilisten op moment dat een voorrangsvoertuig nadert. Ik zie in deze app op snelwegen geweldige ontwikkelingen. Met louter gesproken meldingen als, "blijf rechts rijden, haal niet in binnen 500 meter wordt u ingehaald door een Ambulane o.i.d. denk ik dat we weer een stap vooruit kunnen maken in verkeersveiligheid.

Een oplossing als deze daarom "bijna ongefundeerd" afkeuren omdat hij zou afleiden laat in mijn ogen alleen maar zien dat de essentie van deze app niet wordt begrepen.

+1!
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #35 Gepost op: 4 april 2014, 09:32:28
Ik ben niet voor de app.
Reden:
Er zullen niet veel mensen gebruik van gaan maken. Velen hebben NL-alert ook niet geregeld terwijl dat zelfs iets is in je directe eigenbelang.

Aan afleiding moet ook aandacht geschonken worden. Juist op momenten dat hulpdiensten aan komen rijden ontstaan er onvoorspelbare verkeerssituaties en moet iedere aandacht gericht zijn op de wereld buiten de auto. Een gesproken bericht wat waarschuwt kan dit nadeel verminderen/voorkomen.


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #36 Gepost op: 4 april 2014, 10:45:55
Citaat van: JJ75 link=msg=1256052 date=1396596748
Ik ben niet voor de app.
Reden:
Er zullen niet veel mensen gebruik van gaan maken. Velen hebben NL-alert ook niet geregeld terwijl dat zelfs iets is in je directe eigenbelang.

Aan afleiding moet ook aandacht geschonken worden. Juist op momenten dat hulpdiensten aan komen rijden ontstaan er onvoorspelbare verkeerssituaties en moet iedere aandacht gericht zijn op de wereld buiten de auto. Een gesproken bericht wat waarschuwt kan dit nadeel verminderen/voorkomen.

De functie wordt ingebouwd in andere apps als Flitsmeister, wat een van de meest geïnstalleerde app's is voor Smartphones in Nederland. Wanneer ik de aantal installaties bekijk in de Google Play store (meer dan 500.000 downloads) lijkt me het bereik van deze app aanzienlijk.

Betreffende je tweede punt, Natuurlijk is de mate en het moment van het afleiden van de aandacht van de bestuurder belangrijk. Maar zoals ik al eerder heb geschreven, door de combinatie van GPS en een mobiele data verbinding is heel nauwkeurig aan te geven waar een auto/telefoon zich begeeft en vanaf welke richting de Ambulance aanrijdend is. Op basis van deze gegevens kan heel nauwkeurig (net als met mobiele flitsers en/of flitspalen) worden bepaald wanneer er (ruim van te voren) een melding kan worden gegeven. Wanneer de soort melding dan ook nog juist is, bijvoorbeeld; Let op, binnen x tijd wordt u ingehaald door een x type hulpverleningsvoertuig, blijf rechts rijden oid. kan er juist in tegenstelling tot het gene wat anderen hier beweren een extra veilige situatie gecreëerd worden

Je maakt zelf de vergelijking dat velen NL-Alert niet werkend hebben op hun telefoon, hier ligt aan andere reden ten grondslag. NL-Alert kan nog niet door elke provider op elke telefoon worden weer gegeven. Dit komt dat NL-Alert geen applicatie is die door de gebruiker zelf op een telefoon kan worden geïnstalleerd maar dat het een netwerkdienst is tussen Telefoon en provider. In mijn ogen totaal niet te vergelijken.

We moeten er een vanaf dat elke ruis voor een bestuurder nadelig is, gerichte, zinvolle gesproken meldingen kunnen weldegelijk de verkeersveiligheid bevorderen.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 4 april 2014, 12:46:10
Het niet zien of opvallen van een HV voertuig kan simpelweg opgelost worden door de juiste locatie van de flitsers (eentje op binnenspiegelhoogte werkt ideaal voor verhoogde attentiewaarde).

Daarnaast is de keuze van de sirenespeaker, het sirenesysteem van groot belang om op te vallen.  De enige plek van een "voorwaarschuwing" van voordeel zou zijn, zou in geval van een file zijn, waar een ambulance zich doorheen moet wurmen. Echter is het zendbereik van een systeem beperkt (telecomwet).

Ik ben zelf opbouwer/ leverancier van voertuigen met OGS en "on top" van de ontwikkelingen zowel binnen Nederland als het buitenland. En toevallig ook nog een diploma in productontwikkeling....

Wat me opvalt in NL is dat we bezig blijven met allerlei "speelgoed" in de auto. En sorry, deze zender reken ik daar ook toe. Denemarken, Zweden, Engeland, allemaal doen ze onderzoek naar effectieve signalering en sirenetonen en hier gaan we allerlei kastjes ontwerpen, die een piepje geeft op de radio of de telefoon.

Verder is nog een kastje in het voertuig, dat al volgestopt zit met allerlei zendapparatuur, niet echt iets waar ik als opbouwer op zit te wachten. Nog een mogelijke bron van storing en interferentie. Een lijstje: Voertuigvolgsystemen, GSM systeem, C2000 systeem/ statusplotting, MDT/ mobiele bevraging, ANPR systeem. navigatie is tegenwoordig al redelijk standaard.

Als er extra kosten worden uitgegeven aan "extra hulpmiddelen", zou ik mijn klanten adviseren extra modules in de dakset erbij te plaatsen. Vergelijk maar eens een basis NL Touran met Whelen Ultra Freedom met een Whelen Ultra Freedom op een Zafira van de London Ambulance Service. Alleen al twee extra modules naar voor maakt een wereld van verschil. Verder het toestaan van alternerende koplampen, ipv simultaan knipperen.


Wil890

  • LTFO inzetleider LE politie, AGS, CVE
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #38 Gepost op: 25 mei 2014, 18:58:18
Weet iemand wie dit systeem levert???


Fred54

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #39 Gepost op: 13 oktober 2014, 08:56:12
Weet iemand hoe het zit met die ambu's in het noorden met het ingebouwde signaal t.b.v. Flitsmeister en Sireneradar. Is deze proef goed verlopen, wordt ie uitgebreid. Ik hoor er niets meer over.