Innovatie: Sirene ambulance niet op radio, wel op mobiel

Auteur Topic: Innovatie: Sirene ambulance niet op radio, wel op mobiel  (gelezen 22033 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Edwinvw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 594
Sirene ambulance op je mobiel
28 maart 2014 - Ambulancediensten in Drenthe en Friesland hebben een nieuw alarmsysteem in gebruik genomen dat automobilisten via een app op hun smartphone attendeert op de nadering van een ziekenwagen met zwaailicht en sirene.
Zo’n 50 ambulances in Friesland en Drenthe zijn daartoe uitgerust met een speciale GPS-zender. Ambulancediensten elders in Nederland gaan er later ook gebruik van maken.

Nieuw systeem
Het nieuwe systeem is een alternatief voor het mislukte Flister, waarmee vorig jaar in Noord-Nederland werd geëxperimenteerd en dat weggebruikers via de autoradio alarmeerde voor een naderende ziekenauto. Vooral de commerciële omroepen hadden er bezwaar tegen dat Flister inbrak op hun uitzendingen.

App
Het nieuwe alarmsysteem heeft een eigen app, Sireneradar, en werkt ook samen met het al veel gebruikte Flitsmeister. Automobilisten kunnen direct zien op welke afstand een ambulance met spoed zich bevindt en vanuit welke richting die komt. Wie op dat moment aan het bellen is, hoeft niet te vrezen dat de verbinding opeens wegvalt. ,,Het systeem onderbreekt geen telefoongesprekken'', aldus een woordvoerder van de ambulancediensten.

Verdere integratie
Er worden ook gesprekken gevoerd over integratie van Sireneradar met andere organisaties die populaire verkeersapps beheren en met leveranciers van navigatiesystemen.

Bron: ANP




klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2014, 17:53:55
Citaat van: Edwinvw link=msg=1254492 date=1396023394
Sirene ambulance op je mobiel
28 maart 2014 - Ambulancediensten in Drenthe en Friesland hebben een nieuw alarmsysteem in gebruik genomen dat automobilisten via een app op hun smartphone attendeert op de nadering van een ziekenwagen met zwaailicht en sirene.
Zo’n 50 ambulances in Friesland en Drenthe zijn daartoe uitgerust met een speciale GPS-zender. Ambulancediensten elders in Nederland gaan er later ook gebruik van maken.

Nieuw systeem
Het nieuwe systeem is een alternatief voor het mislukte Flister, waarmee vorig jaar in Noord-Nederland werd geëxperimenteerd en dat weggebruikers via de autoradio alarmeerde voor een naderende ziekenauto. Vooral de commerciële omroepen hadden er bezwaar tegen dat Flister inbrak op hun uitzendingen.

App
Het nieuwe alarmsysteem heeft een eigen app, Sireneradar, en werkt ook samen met het al veel gebruikte Flitsmeister. Automobilisten kunnen direct zien op welke afstand een ambulance met spoed zich bevindt en vanuit welke richting die komt. Wie op dat moment aan het bellen is, hoeft niet te vrezen dat de verbinding opeens wegvalt. ,,Het systeem onderbreekt geen telefoongesprekken'', aldus een woordvoerder van de ambulancediensten.

Verdere integratie
Er worden ook gesprekken gevoerd over integratie van Sireneradar met andere organisaties die populaire verkeersapps beheren en met leveranciers van navigatiesystemen.

Bron: ANP

Blijkbaar dus ook weer een systeem waar niet verder over nagedacht is dan de schoenmaat van de bedenker, een app op een smartfone ff een paar snelle nadelen op een rijtje.

- app moet je downen, doen hooguit de mensen met intresse in de HV
- app moet je continu aan hebben op je telefoon en vreet dus batterij-en
- om te zien hoe en waar de ambu zich bevind moet ik de telefoon vasthouden en wat mag ik nu uitgerekend niet van onze almachtige wetgever........

kortom doel en kans gemist
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2014, 17:56:01
Citaat van: Edwinvw link=msg=1254492 date=1396023394
Sirene ambulance op je mobiel
28 maart 2014 - Ambulancediensten in Drenthe en Friesland hebben een nieuw alarmsysteem in gebruik genomen dat automobilisten via een app op hun smartphone attendeert op de nadering van een ziekenwagen met zwaailicht en sirene.
Zo’n 50 ambulances in Friesland en Drenthe zijn daartoe uitgerust met een speciale GPS-zender. Ambulancediensten elders in Nederland gaan er later ook gebruik van maken.

Nieuw systeem
Het nieuwe systeem is een alternatief voor het mislukte Flister, waarmee vorig jaar in Noord-Nederland werd geëxperimenteerd en dat weggebruikers via de autoradio alarmeerde voor een naderende ziekenauto. Vooral de commerciële omroepen hadden er bezwaar tegen dat Flister inbrak op hun uitzendingen.

App
Het nieuwe alarmsysteem heeft een eigen app, Sireneradar, en werkt ook samen met het al veel gebruikte Flitsmeister. Automobilisten kunnen direct zien op welke afstand een ambulance met spoed zich bevindt en vanuit welke richting die komt. Wie op dat moment aan het bellen is, hoeft niet te vrezen dat de verbinding opeens wegvalt. ,,Het systeem onderbreekt geen telefoongesprekken'', aldus een woordvoerder van de ambulancediensten.

Verdere integratie
Er worden ook gesprekken gevoerd over integratie van Sireneradar met andere organisaties die populaire verkeersapps beheren en met leveranciers van navigatiesystemen.

Bron: ANP

Waar kan ik dit nomineren voor het meest stompzinnige idee van Nederland? :-X


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2014, 20:33:52
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1254508 date=1396025635
Blijkbaar dus ook weer een systeem waar niet verder over nagedacht is dan de schoenmaat van de bedenker, een app op een smartfone ff een paar snelle nadelen op een rijtje.

- app moet je downen, doen hooguit de mensen met intresse in de HV
- app moet je continu aan hebben op je telefoon en vreet dus batterij-en
- om te zien hoe en waar de ambu zich bevind moet ik de telefoon vasthouden en wat mag ik nu uitgerekend niet van onze almachtige wetgever........

kortom doel en kans gemist

Heb je geen lader en houder in je auto KLF?
Batterij wordt opgeladen tijdens de rit en mijn smartphone zit netjes in de houder, aangesloten op de carkit.
Een App kan je telefoon unlocked houden, dus dat hoeft het probleem ook niet te zijn (de flitsapp doet dat ook)....
En daarmee wordt het downen toch wel iets aantrekkelijker....


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2014, 20:37:46
Citaat van: Heftrucker link=msg=1254549 date=1396035232
Heb je geen lader en houder in je auto KLF?
Batterij wordt opgeladen tijdens de rit en mijn smartphone zit netjes in de houder, aangesloten op de carkit.
Een App kan je telefoon unlocked houden, dus dat hoeft het probleem ook niet te zijn (de flitsapp doet dat ook)....
En daarmee wordt het downen toch wel iets aantrekkelijker....

Dus jouw telefoon gaat af met een raar geluidje, wat doe je dan? Maar vooral, wat doe je dan niet?...

Juist je kijkt op je telefoon, ookal zit deze in je carkit. Je kijkt op dat moment dus niet om je heen en in je spiegels en zodoende verlies je het overzicht over de verkeerssituatie. Als resultaat krijg je dan:

A) Je staat tegen je voorganger aan die stopt of uitwijkt omdat hij in z'n spiegels blauwe lampen ziet.
B) Zie je het voorrangsvoertuig over het hoofd en je reageert alsnog op het laatste moment.
of
C) Je hebt de app niet gedownload en je staat alsnog in de weg.
D) Je bent een bestuurder die wel het overzicht heeft en zich niet laat afleiden door een telefoon. Je reageert goed op het zien van de ambulance.

Kassa!! ...


sylvester1986

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2014, 10:12:46
Citaat van: -Joost- link=msg=1254458 date=1395996895
Het zal wel aan mij liggen, maar m.i. kan je beter een paar hondertjes meer neertellen voor fatsoenlijke signalering
En wijzig de wet zo, dat hulpdiensten ook de Wail/Yelp of bijvoorbeeld Rumbler kunnen gebruiken.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2014, 10:40:17
Citaat van: Heftrucker link=msg=1254549 date=1396035232
Heb je geen lader en houder in je auto KLF?
Batterij wordt opgeladen tijdens de rit en mijn smartphone zit netjes in de houder, aangesloten op de carkit.
Een App kan je telefoon unlocked houden, dus dat hoeft het probleem ook niet te zijn (de flitsapp doet dat ook)....
En daarmee wordt het downen toch wel iets aantrekkelijker....

Ik heb in de bedrijfsbus en eigen auto geen houder, er wordt gewoon niet gebeld in de auto's de telefoon bevind zich dan ook 95% van de tijd in de broekzak en dan is een mobiele lader niet het meest handige. Hiermee verdwijnt eigenlijk ook direct de handigheid van de app !!
Zou de telefoon wel in een houder staan dan nog is mijn scherm (ik loop niet met de mode mee en heb dus een wat oudere smartfone) dusdanig klein dat ik de telefoon zou moeten pakken om te bekijken, te daar de krassen op het scherm bij op evenals de laspitten en je begrijpt direct dat ik nog wel ff turen moet om te zien waar de ambu zich bevind.
Tegen de tijd dat ik weet waar de ambu is komen de opties van Joost al behoorlijk om de hoek kijken.

Daar komt dan ook nog eens bij dat de app alleen werkt (voorlopig) in de noordelijke provincies en alleen voor de ambu dienst dus voor andere diensten heb ik er geen zak aan.

Dan hebben we het alleen nog maar over mijn situatie en mening !!
Naast mij zitten er legio bestuurders op de weg die in soortgelijke omstandigheden verkeren om van fietsers en ouderen niet te spreken.
Een dergelijke app zal slechts door de geintreseerden en misschien de profs worden gedownd dus het bereik zal m.i. behoorlijk tegenvallen.

Dit maakt de hele opzet van de app. tot een oplossing die deels het doel absoluut niet bereikt en m.i. nog erger de veiligheid eerder nadelig dan positief beinvloeden. Kortom niet over nagedacht en zeker niet geschikt als middel waarop je kunt en mag vertrouwen en derhalve een halfslachtig lap middel om de gebrekkige huidige OGS te ondersteunen.

Beter investeren in knappe OGS en daarbij een aantal regeltjes te laten varen (o.a. volume) en een goed overwogen opstelling van de lampjes die ook bij daglicht goed waarneembaar zijn.
Een stukje voorlichting in de rijopleiding van de automobilisten en verkeerslessen op de scholen zou een veel beter effect sorteren dan alle nu half bakken hulpmiddelen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2014, 11:21:42
Of je maakt het simpeler: een app die je verteld dat je, gezien je rijrichting en snelheid, binnen 30 seconden toeters en bellen tegen gaat komen.
Dat kan dan heel simpel door het display te laten aangaan waarbij groot in het display Brandweer, Ambulance of Politie komt te staan, eventueel met een attentiesignaal.
Op dat moment weet ik dat ik er extra alert op moet zijn en tijd heb om er op te reageren.
Op de snelweg hoeft de app mij niet te waarschuwen als dat voertuig uit de tegengestelde richting komt op de andere banen, wel als ie binnen 30 seconden op mijn achterbumper zit zodat ik al een gaatje kan zoeken om alvast de baan vrij kan maken.
Erg handig als je zelf aan het inhalen bent met een grote bestelbus achter je, welke het spiegelen er ook niet makkelijker op maakt.
Of bij een stoplicht iets behoedzamer optrek omdat ik weet dat zo'n auto mij kan kruisen (waarbij een goede OGS mij hierin nog beter kan helpen).

Gewoon een simpele duidelijke app, zonder een kaartje o.i.d.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2014, 12:14:35
Citaat van: Heftrucker link=msg=1254645 date=1396088502
Of je maakt het simpeler: een app die je verteld dat je, gezien je rijrichting en snelheid, binnen 30 seconden toeters en bellen tegen gaat komen.
Dat kan dan heel simpel door het display te laten aangaan waarbij groot in het display Brandweer, Ambulance of Politie komt te staan, eventueel met een attentiesignaal.
Op dat moment weet ik dat ik er extra alert op moet zijn en tijd heb om er op te reageren.
Op de snelweg hoeft de app mij niet te waarschuwen als dat voertuig uit de tegengestelde richting komt op de andere banen, wel als ie binnen 30 seconden op mijn achterbumper zit zodat ik al een gaatje kan zoeken om alvast de baan vrij kan maken.
Erg handig als je zelf aan het inhalen bent met een grote bestelbus achter je, welke het spiegelen er ook niet makkelijker op maakt.
Of bij een stoplicht iets behoedzamer optrek omdat ik weet dat zo'n auto mij kan kruisen (waarbij een goede OGS mij hierin nog beter kan helpen).

Gewoon een simpele duidelijke app, zonder een kaartje o.i.d.

Blijft de grootste nekkebreker dat mensen het moeten downen en installen, wees eens reëel en probeer je te bedenken welke groep mensen dit zal doen buiten de HV en HV geintresseerden......ik denk naderend nul. Het probleem gewoon aanpakken bij de bron en niet middels allerlei halfslachtige hulpmiddelen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2014, 13:02:24
Ik blijf denk ik maar bij mijn standpunt dat het uitbreiden van: geluidjes, lampjes, uitschakeling, enz. in een voertuig leidt tot een te groot veiligheidsgevoel.
Mensen vertrouwen nu al te veel op ABS, EPS, ASR, enz. en zijn het autorijden eigenlijk al verleerd.

Mooi voorbeeld hiervan is de tomtomrijder, "goedendag ANWB alarmcentrale, waarmee kan ik u helpen?","Ik weet niet meer waar ik ben". De centralist van de ANWB denkt dat de beller onwel is en hulp zoekt en vraagt om uitleg, "Meneer, zit u in de auto en ziet u misschien een hm-paal?","Ja, ik sta op de A12 bij hm-paal 62.5. Maar de TomTom is ermee opgehouden en ik weet nu niet meer hoe ik verder moet." Dit is geen fictief iets dat komt gemiddeld 1 op de 10 telefoontjes voor volgens mijn buurman die op een centrale werkt.
Of "Ja, ik weet niet wat er gebeurde. Ik neem met deze auto die bocht altijd zo, met mijn andere auto doe ik dat niet die heeft geen ABS en EPS." Deze hoor ik zelf regelmatig bij ongevallen vanaf de A6 naar de A1.
"Ik reed niet over die streep heen want ik heb de auto niet horen reageren" is een nieuwe aan het segment van chauffeurs, terwijl op de camera beelden wel degelijk is te zien dat men over de streep reed.

Dat zijn nog maar drie voorbeelden en er zijn er jammer genoeg talloze soms met fatale afloop.

Auto's moeten veiliger, nee de bestuurders moeten veiliger.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.