Incidenten Outlaw Motor Gangs (OMG) Hells Angels / Bandidos / Satudarah / No Surrender

Auteur Topic: Incidenten Outlaw Motor Gangs (OMG) Hells Angels / Bandidos / Satudarah / No Surrender  (gelezen 87907 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Was vandaag ook een item in het RTL nieuws van een nederlander zonder turkse of koerdische achtergrond die samen met de koerden tegen ISIS aan het vechten was. Hier word niet tegen opgetreden omdat het volgens het strafrecht niet strafbaar is om tegen een vreemde mogendheid te vechten. Het word anders als jij je aansluit bij een organisatie die tegen nederland is. Dan kom je namelijk in art 97 WvSr
Citaat
Artikel 97
1. Hij die met een buitenlandse mogendheid in verbinding treedt, met het oogmerk om haar tot het plegen van vijandelijkheden of het voeren van oorlog tegen de staat te bewegen, haar in het daartoe opgevatte voornemen te versterken, haar daarbij hulp toe te zeggen of bij de voorbereiding hulp te verlenen, wordt gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Men vertelde daar dus ook bij dat het mogelijk een andere verhaal gaat worden als Turkije zich gaat mengen in de strijd. Turkije is namelijk een NAVO bondgenoot en deze heeft de koerden als staatsvijanden. Op het moment dat Turkije gaat vechten zou het dus best kunnen dat deze mensen dan ook onder dit artikel gaan vallen, was de mening van een deskundige.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Edit: overheen gelezen dat het om Irak gaat. Dus mijn opmerkingen over de PKK in Syrië doen niet ter zake...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Was vandaag ook een item in het RTL nieuws van een nederlander zonder turkse of koerdische achtergrond die samen met de koerden tegen ISIS aan het vechten was. Hier word niet tegen opgetreden omdat het volgens het strafrecht niet strafbaar is om tegen een vreemde mogendheid te vechten. Het word anders als jij je aansluit bij een organisatie die tegen nederland is. Dan kom je namelijk in art 97 WvSr

Zolang die persoon zich niet aansluit bij een Koerdische groep die onder de PKK valt klopt dit.
De PKK staat echter gewoon op de Europese lijst van terreur groepen, dus zich daar bij aansluiten is in principe nu al strafbaar.

In Irak zijn er ook andere Koerdische groepen, en is de rol van de PKK veel kleiner dan in Syrisch Koerdistan. Kobani ligt echter wel  in een "PKK" gebied, waaruit ook aanvallen op Turkije plaats vonden...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Gast

  • Gast
Kruistochten Versie 2.0


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Diamondback link=msg=1301219 date=1412976063
Charme-offensief of een open invitatie om te worden omgedoopt tot terorristische organisatie...?
"Vroeger was het strafbaar om voor een buitenlands leger te vechten, nu is dat niet meer verboden", citeert persbureau AFP de woordvoerder van het Landelijk Parket, Wim de Bruin. Maar dat betekent niet dat Nederlanders in het buitenland straffeloos iemand kunnen doden, licht hij telefonisch toe.
Meer bij het artikel.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Ik heb wat moeite met:

"Het OM zal de drie zelfs niet vervolgen als ze IS-strijders vermoorden."

Bron nu.nl http://www.nu.nl/algemeen/3902681/strijdende-leden-motorclub-surrender-niet-strafbaar.html


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: JJ75 link=msg=1302259 date=1413440301
Ik heb wat moeite met:
Want? Bij oorlog vallen nou eenmaal doden toch?

 Het is in Nederland niet meer strafbaar om je aan te sluiten bij een buitenlandse krijgsmacht zolang die krijgsmacht niet tegen Nederland vecht. En in een oorlog vallen er doden, dus het is niet zo vreemd om te stellen dat ze IS-strijders gaan vermoorden. Die IS-strijders proberen hoogstwaarschijnlijk precies hetzelfde bij de Nederlanders. Sterker nog, als ze een van deze mannen levend in handen krijgen dan verwacht ik ze terug te zien in een oranje pak en op hun knieën.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Red link=msg=1302274 date=1413450753
Want? Bij oorlog vallen nou eenmaal doden toch?

 Het is in Nederland niet meer strafbaar om je aan te sluiten bij een buitenlandse krijgsmacht zolang die krijgsmacht niet tegen Nederland vecht. En in een oorlog vallen er doden, dus het is niet zo vreemd om te stellen dat ze IS-strijders gaan vermoorden. Die IS-strijders proberen hoogstwaarschijnlijk precies hetzelfde bij de Nederlanders. Sterker nog, als ze een van deze mannen levend in handen krijgen dan verwacht ik ze terug te zien in een oranje pak en op hun knieën.
Ik vind dat er een verschil zit tussen doden tijdens strijdgewoel en vermoorden.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Volgens mij bedoeld men dat ook gewoon met het vermoorden. Ze zijn doelbewust afgereisd met de gedachte om te gaan vechten. Niet om voedselpakketten uit te delen. Dan pleeg je dus gewoon een vorm van moord.

Ik denk niet dat men doelt op het executeren van gevangenen etc. Dat is volgens mij ook gewoon een oorlogsmisdaad. Het staat wat vreemd in het artikel, maar ik denk dat men het zo bedoeld heeft.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Er is geen persbericht van het OM terug te vinden, maar ik ga er vanuit dat het OM bedoeld dat er geen vervolging plaats vind zolang er gehandeld is conform het oorlogsrecht en internationaal humanitair recht en alle bijbehorende verdragen. Het zal niet de eerste keer zijn dat uitspraken door de manier van citeren in een andere context geplaatst worden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein