Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 118062 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #670 Gepost op: 1 december 2016, 06:21:18
Citaat van: pompbediende link=msg=1464000 date=1480543242
ik denk dat de meesten net als ik opkomstplicht ( als je je niet heb afgemeld) hebben..... Het is net even anders als het RK  O0

Onzin, de opkomstplicht geldt voor de wettelijke brandweertaken. Reanimatie is een zelfbedachte extra taak door de brandweerleiding, als de brandweerleiding bedenkt dat de vrijwilligers kroketten moeten gaan bakken voor de beroepsbrandweermannen als extra brandweertaak geldt de opkomstplicht ook niet.

Voorts is er geen man over boord als je je opkomstplicht bij de brandweer verzaakt als vrijwilliger, het is pas problematisch als je beroepsbrandweerman bent.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #671 Gepost op: 2 december 2016, 19:39:31
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1463715 date=1480434966
Goed ik geef je je zin. Omdat de uitrukjassen (blusjassen) niet geschikt zijn om reanimaties uit te voeren. Je weet wel waarom. Daarnaast ter herkenbaarheid.
Daarom hebben wij op onze kazerne afgesproken bluslaarzen en blusbroek aan te trekken. En het is geen ambulancejasje want er staat geen "ambulance" maar "Brandweer First Responder" op.
Je kan ook vragen stellen in plaats van oordelen.
Nogmaals, verdiep je in je stof voordat je oordeelt. Juist een jasje is om aan te geven dat wij geen burgerhulpverleners zijn maar juist de eerste (First) hulpverlener (Responder) namens de hulpdiensten. Wij treden ook op onder de paraplu van de ambulancedienst. Wij worden opgeleid, getraind en geëxamineerd.


Ik lees hier alleen maar onzin. In Utrecht rijden wij ook voor AED inzetten. En wij doen dit keurig gewoon in bluspak. Uiteraard blijft de jas uit vanwege bewegingsgemak, zeker bij inzetten in een woning ook ivm warmte. Maar buiten reanimeren we desnoods ook met blusjas aan als dat moet, en dat kan ook prima. En als je in bluspak een reanimatie uitvoert is dat genoeg voor de herkenbaarheid, het zal voor de familie van het slachtoffer een rotzorg zijn wie er komt helpen als er maar geholpen wordt. Al doe je het in je blote kont. Daar heb je die  jasjes helemaal niet voor nodig.
Je treed ook niet op onder de paraplu van een ambulancedienst. De CPA beoordeelt of het nodig kan zijn of er brandweer mee rijdt bij een mogelijke reanimatie, mochten er geen ambu's in de buurt zijn. En als dat zo is gaat er verzoek uit naar de RAC om brandweer mee te sturen. Sterker, wij zijn geen eens  opgeleid, getraind en geëxamineerd door de ambulancedienst. Dat heeft een bedrijf voor ons gedaan, en die heeft dat regiobreed mogen doen, keurig met certificaat en al.

Citaat van: oma link=msg=1464012 date=1480569678
Onzin, de opkomstplicht geldt voor de wettelijke brandweertaken. Reanimatie is een zelfbedachte extra taak door de brandweerleiding, als de brandweerleiding bedenkt dat de vrijwilligers kroketten moeten gaan bakken voor de beroepsbrandweermannen als extra brandweertaak geldt de opkomstplicht ook niet.

Voorts is er geen man over boord als je je opkomstplicht bij de brandweer verzaakt als vrijwilliger, het is pas problematisch als je beroepsbrandweerman bent.

Klopt, opkomstplicht geld enkel voor brandweertaken. Sterker, er wordt zelfs geadviseerd niet op te komen bij een reanimatie mocht je die dag niet goed in je vel te zitten. Dit om problemen te voorkomen. En hielden we bij de brandweertaken ons maar eens aan die opkomstplicht, dan hadden we op werkdagen ook geen problemen om die TS vol te krijgen en hoefde er ook niet allerlei onzin zoals SIVjes te worden verzonnen. :-X


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #672 Gepost op: 5 december 2016, 09:20:12
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1463715 date=1480434966
Nogmaals, verdiep je in je stof voordat je oordeelt. Juist een jasje is om aan te geven dat wij geen burgerhulpverleners zijn maar juist de eerste (First) hulpverlener (Responder) namens de hulpdiensten. Wij treden ook op onder de paraplu van de ambulancedienst. Wij worden opgeleid, getraind en geëxamineerd.

Brandpreventje, kan jij toelichten wat die: opleiding, training en examinering inhoudt?

Ook ik ben van mening dat een first responder brandweer weinig toevoegd, zoals @oma al aangaf moet er binnen een bepaalde tijd gestart zijn met reanimeren. Als je eerst naar een kazerne moet en dan naar de melding moet rijden ben je ook bijna altijd te laat.

Vriend van mij kreeg een oproep van reanimatie, moest hier voor in zijn auto stappen om naar het adres te rijden en kwam tegelijk aan met de ambu, is het dan reeel dat die opgeroepen werdt als burgerhulpverlener?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #673 Gepost op: 5 december 2016, 18:41:27
Een vraag die ik wel wil beantwoorden:

De opleiding heeft plaatsgevonden door Regionale Ambulance Dienst Hollands Midden. We zijn opgeleid in het herkennen van veel voorkomende ziektebeelden die we in de praktijk tegen kunnen komen. Ik zal er wel wat vergeten maar: zelfmoord, epilepsie, hypo, hartstilstand, fibrilleren van het hart, flauwvallen, verstikking enz. Waar we ook in hebben getraind is het optreden met 3 man en wie doet wat in korte tijd.

Training is 2x in het jaar zoals hierboven maar ook doorspreken van casussen en nieuwe ontwikkelingen. We krijgen een praktijk en theorie-examen over bovengenoemde stof.

We treden op in opdracht van en onder de verantwoordelijkheid van de RAD.

Tja wanneer is te laat. Wij (de brandweer) kan tenminste garanderen dat wij ter plaatse komen met voldoende opgeleide personen met een AED en EHBO-middelen.

Bij ons in het dorp is bekend dat de ambulance er 10 minuten of langer over doet. Zodoende kunnen wij, maar ook zeker de burgerhulpverlener veel sneller zijn.

Ik heb wel het idee dat als de burgerhulpverlening goed werkt de Brandweer First Responder overbodig kan worden. Ik heb alleen nog nooit een burgerhulpverlener die "gealarmeerd" is ter plaatse gezien in ons verzorgingsgebied. Tot de tijd dat er altijd 2 of 3 ter plaatse zijn vind ik het goed dat we rijden.

Dit is een antwoord op een nette vraag. Verdere vragen zijn welkom. Ik ga verder niets verdedigen. De reden? Lees het voorwoord van de laatste Brand&Brandweer maar.........


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #674 Gepost op: 5 december 2016, 20:21:33
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1464914 date=1480959687
...

Dit is een antwoord op een nette vraag. Verdere vragen zijn welkom. Ik ga verder niets verdedigen. De reden? Lees het voorwoord van de laatste Brand&Brandweer maar.........

Kun je kort samenvatten wat de kern is van het voorwoord? Velen die reageren en/of meelezen hebben geen abonnement.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #675 Gepost op: 5 december 2016, 20:24:26
Dat we wat minder boos moeten zijn op elkaar. Ik heb voor genomen op boze mensen niet of minder te reageren. En zelf ook minder boos te zijn.

Citaat van: RemRoof link=msg=1464925 date=1480965693
Kun je kort samenvatten wat de kern is van het voorwoord? Velen die reageren en/of meelezen hebben geen abonnement.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #676 Gepost op: 6 december 2016, 19:52:27
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1464914 date=1480959687
Een vraag die ik wel wil beantwoorden:

De opleiding heeft plaatsgevonden door Regionale Ambulance Dienst Hollands Midden. We zijn opgeleid in het herkennen van veel voorkomende ziektebeelden die we in de praktijk tegen kunnen komen. Ik zal er wel wat vergeten maar: zelfmoord, epilepsie, hypo, hartstilstand, fibrilleren van het hart, flauwvallen, verstikking enz. Waar we ook in hebben getraind is het optreden met 3 man en wie doet wat in korte tijd.

Training is 2x in het jaar zoals hierboven maar ook doorspreken van casussen en nieuwe ontwikkelingen. We krijgen een praktijk en theorie-examen over bovengenoemde stof.

We treden op in opdracht van en onder de verantwoordelijkheid van de RAD.

Tja wanneer is te laat. Wij (de brandweer) kan tenminste garanderen dat wij ter plaatse komen met voldoende opgeleide personen met een AED en EHBO-middelen.

Bij ons in het dorp is bekend dat de ambulance er 10 minuten of langer over doet. Zodoende kunnen wij, maar ook zeker de burgerhulpverlener veel sneller zijn.

Ik heb wel het idee dat als de burgerhulpverlening goed werkt de Brandweer First Responder overbodig kan worden. Ik heb alleen nog nooit een burgerhulpverlener die "gealarmeerd" is ter plaatse gezien in ons verzorgingsgebied. Tot de tijd dat er altijd 2 of 3 ter plaatse zijn vind ik het goed dat we rijden.

Dit is een antwoord op een nette vraag. Verdere vragen zijn welkom. Ik ga verder niets verdedigen. De reden? Lees het voorwoord van de laatste Brand&Brandweer maar.........

Wat ik nog steeds mis is welke meer waarde de speciale kleding heeft ??
In gebieden waar de burgerhulpverlening (wel) werkt of waar de brandweer ook mee rijd zonder speciale kleding komt men ook niet in speciale kleding aanrennen / rijden, noch de burgerhulpverlening noch de brandweer.
Ik snap best dat reanimeren in een blusjas niet prettig werkt net zo min als reanimeren in je brandwerende overall (ervaring) maar een speciaal jasje maakt je niet beter toegerust voor je taak het schept mijns inziens eerder valse verwachtingen bij het SO en omstanders. In mijn optiek maakt het ook niets uit in wiens naam je komt of bent opgeroepen, je komt om een SO te helpen waar je kan en binnen je mogelijkheden.
Een speciaal jasje geeft geen extra mogelijkheden maar wel (onbewust) extra verplichtingen / verwachtingen en degradeert je tot een doorgeschoten EHBO-er of erger een wannabee.

Ik zie het al helemaal voor me, en ja het is overdreven en nee ik zal het niet in mijn gekke hoofd halen maar, stel nu eens dat ik met jou verhaal in mijn hobby brandweerbus stap en met de toeters en bellen in mijn werkplaatspakje van het bewuste korps naar een reanimatie race.... hoe lang denk je dat ik nog in het systeem van hartslag.nu zal blijven staan ???? En waarom vlieg ik uit dat systeem, ik denk omdat ik (buiten de OGS en verkeersregels) een enorme verkeerde en foutieve verwachting schep bij het SO en me voor iets anders uit geef dan wat ik werkelijk ben, in mijn beleving is dat echter precies wat jullie samen met (of in opdracht van) de RADHM doen.

Je hoeft dit niet te verdedigen maar geef eens duidelijk aan waarom jullie dat wel zo duidelijk willen benadrukken (al of niet samen met de RAD) mijn ervaring is namelijk dat direct betrokkenen niet of nauwelijks iets lezen maar boven alles op kleurstelling reageren (ook ervaring met de brw.bus en juist die ervaring heeft mij aangezet om bijvoorbeeld mijn EHBO te behalen en gekeurde brandblussers in de bus te hebben)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #677 Gepost op: 7 december 2016, 20:04:15
Joh zoveel maakt het mij zo'n jasje niet uit. We krijgen ze van de RAD en we dragen ze.

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1465064 date=1481050347
Wat ik nog steeds mis is welke meer waarde de speciale kleding heeft ??
In gebieden waar de burgerhulpverlening (wel) werkt of waar de brandweer ook mee rijd zonder speciale kleding komt men ook niet in speciale kleding aanrennen / rijden, noch de burgerhulpverlening noch de brandweer.
Ik snap best dat reanimeren in een blusjas niet prettig werkt net zo min als reanimeren in je brandwerende overall (ervaring) maar een speciaal jasje maakt je niet beter toegerust voor je taak het schept mijns inziens eerder valse verwachtingen bij het SO en omstanders. In mijn optiek maakt het ook niets uit in wiens naam je komt of bent opgeroepen, je komt om een SO te helpen waar je kan en binnen je mogelijkheden.
Een speciaal jasje geeft geen extra mogelijkheden maar wel (onbewust) extra verplichtingen / verwachtingen en degradeert je tot een doorgeschoten EHBO-er of erger een wannabee.

Ik zie het al helemaal voor me, en ja het is overdreven en nee ik zal het niet in mijn gekke hoofd halen maar, stel nu eens dat ik met jou verhaal in mijn hobby brandweerbus stap en met de toeters en bellen in mijn werkplaatspakje van het bewuste korps naar een reanimatie race.... hoe lang denk je dat ik nog in het systeem van hartslag.nu zal blijven staan ???? En waarom vlieg ik uit dat systeem, ik denk omdat ik (buiten de OGS en verkeersregels) een enorme verkeerde en foutieve verwachting schep bij het SO en me voor iets anders uit geef dan wat ik werkelijk ben, in mijn beleving is dat echter precies wat jullie samen met (of in opdracht van) de RADHM doen.

Je hoeft dit niet te verdedigen maar geef eens duidelijk aan waarom jullie dat wel zo duidelijk willen benadrukken (al of niet samen met de RAD) mijn ervaring is namelijk dat direct betrokkenen niet of nauwelijks iets lezen maar boven alles op kleurstelling reageren (ook ervaring met de brw.bus en juist die ervaring heeft mij aangezet om bijvoorbeeld mijn EHBO te behalen en gekeurde brandblussers in de bus te hebben)


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #678 Gepost op: 8 december 2016, 00:10:39
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1465064 date=1481050347
Wat ik nog steeds mis is welke meer waarde de speciale kleding heeft ??
In gebieden waar de burgerhulpverlening (wel) werkt of waar de brandweer ook mee rijd zonder speciale kleding komt men ook niet in speciale kleding aanrennen / rijden, noch de burgerhulpverlening noch de brandweer.
Bij Hartveilig wonen hebben we een groen hesje. De helft van de tijd vergeet ik hem in de haast aan te trekken, maar we hebben ze wel.
Meerwaarde zou vooral de herkenbaarheid moeten zijn, al merk ik geen verschil als ik hem vergeten ben aan te trekken.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #679 Gepost op: 27 januari 2018, 19:28:08
Citaat
HEUVELRUG In verschillende gemeenten gaan stemmen op, om de inzet van de brandweer bij reanimaties onder de loep te nemen. Vooral het prijskaartje roept weerstand op. Telkens als de brandweer voor een reanimatie uitrukt, loopt de rekening hoger op. Utrechtse Heuvelrug plaatst daarom vraagtekens bij de AED-inzet, zo blijkt uit een concept-zienswijze van de gemeente. Maar de Heuvelrugpolitiek lijkt het college terug te fluiten.

http://nieuwsbladdekaap.nl/lokaal/laat-brandweer-reanimeren-340542