'Er is een wildgroei aan boetes'...Interessant stuk in de Metro #nt

Auteur Topic: 'Er is een wildgroei aan boetes'...Interessant stuk in de Metro #nt  (gelezen 7453 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219




Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2015, 13:28:56
Wat ik erger vind zijn de medewerkers van een particulier bedrijf die in opdracht van de gemeente controleren op de parkeerbelasting. Deze zijn, zoals Cition in Amsterdam, niet bevoegd om op te treden tegen foutparkeerders. Dat lossen ze dan op door een naheffing parkeerbelasting te "regelen".


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2015, 14:43:11
Citaat van: Bert65 link=msg=1333224 date=1424867336
Wat ik erger vind zijn de medewerkers van een particulier bedrijf die in opdracht van de gemeente controleren op de parkeerbelasting. Deze zijn, zoals Cition in Amsterdam, niet bevoegd om op te treden tegen foutparkeerders. Dat lossen ze dan op door een naheffing parkeerbelasting te "regelen".

Om even heel kort te zijn, foutparkeerders staan vaak niet in de vakken maar hebben ook geen kaartje voor het parkeren over het algemeen. En voor dat laatste mogen ze ook bij fout parkeren in de parkeerzonde gewoon naheffen. Ook al parkeer je fout in een parkeerzone dan nog moet je wel een kaartje kopen, je kan totzelfs het risico lopen dat je er nog een boete overheen krijgt voor het fout parkeren.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2015, 18:06:02
Foutparkeren heeft in mijn ogen niets te maken met de parkeerheffing op fiscaal gebied, tenzij er een vergunningstelsel is, wordt in de volksmond wel gesproken over een foutparkeerder. Ook het (mis) ge-bruik van een als zodanig aangewezen invalideparkeerplaats is een zaak van de buitengewoon opsporingsambtenaar ( als zodanig aangewezen ) of voor de algemeen opsporingsambtenaar.
Een foutparkeerder op de stoep of dergelijke wordt dan afgedaan door een  boete of voorstel tot betaling( wet mulder), maar dient dan gedaan te worden door de algemeen opsporingsambtenaar of de bijzonder opsporingsambtenaar (BOA), welke dit in zij/haar pakket heeft. De reguliere overtredingen van het parkeren doormiddel van betalen, parkline, bricke of andere kaartjes, en ook de vergunningsovertredingen worden afgedaan door Fiscalisten, in dienst of ingehuurd door de desbetreffende gemeente of samenwerkingsverbanden van gemeenten.
Bij instappen begint de inzet.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2015, 21:45:22
Citaat van: HIT link=msg=1333240 date=1424871791
Om even heel kort te zijn, foutparkeerders staan vaak niet in de vakken maar hebben ook geen kaartje voor het parkeren over het algemeen. En voor dat laatste mogen ze ook bij fout parkeren in de parkeerzonde gewoon naheffen. Ook al parkeer je fout in een parkeerzone dan nog moet je wel een kaartje kopen, je kan totzelfs het risico lopen dat je er nog een boete overheen krijgt voor het fout parkeren.
Uit welk sprookjesboek komt dit?
Foutparkeren is een Mulderfeit en het maakt niet uit in wat voor soort zone dit gebeurt. De parkeerbelastingcontroleur, die geen BOA of algemeen opsporingsambtenaar is, mag en kan hier geen naheffing voor schrijven. Kortom; wat Gijs schrijft...
Citaat van: Gijs link=msg=1333312 date=1424883962
Foutparkeren heeft in mijn ogen niets te maken met de parkeerheffing op fiscaal gebied, tenzij er een vergunningstelsel is, wordt in de volksmond wel gesproken over een foutparkeerder. Ook het (mis) ge-bruik van een als zodanig aangewezen invalideparkeerplaats is een zaak van de buitengewoon opsporingsambtenaar ( als zodanig aangewezen ) of voor de algemeen opsporingsambtenaar.
Een foutparkeerder op de stoep of dergelijke wordt dan afgedaan door een  boete of voorstel tot betaling( wet mulder), maar dient dan gedaan te worden door de algemeen opsporingsambtenaar of de bijzonder opsporingsambtenaar (BOA), welke dit in zij/haar pakket heeft. De reguliere overtredingen van het parkeren doormiddel van betalen, parkline, bricke of andere kaartjes, en ook de vergunningsovertredingen worden afgedaan door Fiscalisten, in dienst of ingehuurd door de desbetreffende gemeente of samenwerkingsverbanden van gemeenten.


Hartley

  • Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2015, 22:16:17
Citaat van: Bert65 link=msg=1333379 date=1424897122
Uit welk sprookjesboek komt dit?
Foutparkeren is een Mulderfeit en het maakt niet uit in wat voor soort zone dit gebeurt. De parkeerbelastingcontroleur, die geen BOA of algemeen opsporingsambtenaar is, mag en kan hier geen naheffing voor schrijven. Kortom; wat Gijs schrijft...

Doel jij wel op het schrijven van een parkeerbon voor het niet nakomen van je belastingplicht ter zake het gebruik maken van de parkeerplaats? Want daar heeft HIT het over. Deze hoeven overigens geen BOA of AOA te zijn, ze worden alleen maar ingezworen bij de Gemeente. Die noemen ze dan ook in zijn algemeen fiscalisten.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2015, 22:45:13
Citaat van: Hartley link=msg=1333387 date=1424898977
Doel jij wel op het schrijven van een parkeerbon voor het niet nakomen van je belastingplicht ter zake het gebruik maken van de parkeerplaats? Want daar heeft HIT het over. Deze hoeven overigens geen BOA of AOA te zijn, ze worden alleen maar ingezworen bij de Gemeente. Die noemen ze dan ook in zijn algemeen fiscalisten.
HIT schrijft:
Citaat van: HIT link=msg=1333240 date=1424871791
Om even heel kort te zijn, foutparkeerders staan vaak niet in de vakken maar hebben ook geen kaartje voor het parkeren over het algemeen. En voor dat laatste mogen ze ook bij fout parkeren in de parkeerzonde gewoon naheffen. .
Dit klopt niet. Een parkeerovertreding zegt niets over de parkeerbelasting. Dit zijn twee verschillende zaken; een Mulderfeit en een parkeerbelastingfeit. Er kan geen naheffing parkeerbelasting worden uitgeschreven als "boete" voor een Mulderfeit, mede omdat de fiscalist daar niet voor is beëdigd.
Ik kan keurig betaald hebben maar buiten e parkeergelegenheid staan (of op een stop-/parkeerverbod). In dit geval is het dus een Mulder en kan en mag ik hier geen naheffing voor krijgen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2015, 23:17:02
Lees het nog eens goed Bert65:
Citaat van: HIT link=msg=1333240 date=1424871791
Om even heel kort te zijn, foutparkeerders staan vaak niet in de vakken maar hebben ook geen kaartje voor het parkeren over het algemeen. En voor dat laatste mogen ze ook bij fout parkeren in de parkeerzonde gewoon naheffen. Ook al parkeer je fout in een parkeerzone dan nog moet je wel een kaartje kopen, je kan totzelfs het risico lopen dat je er nog een boete overheen krijgt voor het fout parkeren.

Er wordt nergens gesproken over een Mulder fiscaal afhandelen, enkel over het schrijven van een naheffing voor een auto die zonder kaartje buiten de vakken staat.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #8 Gepost op: 25 februari 2015, 23:20:58
Dan vraag ik mij af: Kan je een belastingmaatregel opleggen voor een Mulderfeit? Volgens mij (wie ben ik?) kan dat niet.
Ik google dus snel en kom dan dit bijvoorbeeld tegen:
Citaat
Boete of belasting?
 Het parkeergeld dat u betaalt is parkeerbelasting. Deze belasting wordt geheven door de gemeente Helmond. Wanneer u in een betaald parkeergebied parkeert zonder te betalen, wordt u een naheffingsaanslag parkeerbelastingen (parkeerbon) opgelegd. Het is geen boete maar een naheffing voor niet-betaalde parkeerbelasting.

Kostenopbouw
 De hoogte van de naheffingsaanslag is gebaseerd op artikel 234 van de Gemeentewet. Het bestaat uit het verschuldigde parkeergeld voor één uur of korter plus de naheffingskosten ( € 58,-). Dat zijn de kosten die worden gemaakt voor het opleggen en innen van een naheffingsaanslag.

Wet Mulderbon
 Een naheffingsaanslag moet u niet verwarren met een ‘Wet-Mulderbon’. Een Wet-Mulderbon is een boete die wordt opgelegd bij een overtreding. Bijvoorbeeld bij foutparkeren (op het trottoir), te hard rijden, door rood licht rijden, etc. Het is dus geen naheffing van parkeerbelasting! Een Wet-Mulderbon kunt u herkennen doordat er boven de bon de tekst “Aankondiging van beschikking” staat.

Andere gemeente:

Citaat
U kunt een boete krijgen als:
Parkeerticket, gehandicaptenparkeerkaart, parkeervergunning of bezoekerspas niet goed zichtbaar in de auto aanwezig is.
Parkeerticket, gehandicaptenparkeerkaart, parkeervergunning of bezoekerspas niet (meer) geldig is.
Als u het voertuig langer laat staan, dan de tijd waarvoor u hebt betaald.

Deze boete noemen we een naheffingsaanslag parkeerbelasting.

Parkeren waar dat niet mag

Krijgt u een boete omdat u bijvoorbeeld parkeert op een plaats waar dat niet mag, of maakt u een andere verkeersovertreding, dan ontvangt u een beschikking voor een verkeersovertreding (in het kader van de Wet Mulder).


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2015, 23:25:49
Een parkeerovertreding is een handeling in strijd met het Reglement Verkeersregels en -tekens of gemeentelijke verordening inzake de parkeerbelasting.

Indien de parkeerovertreding buiten een aangewezen terrein is dit een afhandeling ingevolge het RVV door een algemeen opsporingsambtenaar of een aangewezen buitengewoon opsporingsambtenaar , middels een aankondiging of beschikking (mulderfeit ).

Indien de parkeerovertreding binnen een aangewezen terrein of gebied waar een vergunning geldig is, wordt dit afgedaan door een naheffing van gemeentelijke belastingen ( fiscaal ) Dit wordt gedaan door fiscalisten.
UITZONDERING is op het aangewezenterrein een invalide parkeerplaats voorzien van het bord E06 uit de bijlage RVV 1990.Dit wordt afgedaan door algemeen opsporingsambtenaar of buitengewoon opsporingsambtenaar daartoe aangesteld Domein 1, middels een aankondiging of beschikking (mulderfeit )
Bij instappen begint de inzet.