Sollicitanten Hoofdagent start Oktober 2016

Auteur Topic: Sollicitanten Hoofdagent start Oktober 2016  (gelezen 213786 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

nickd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #350 Gepost op: 3 maart 2016, 21:48:46
Citaat van: DiNozzo link=msg=1410438 date=1457028168
Ik geef je meer kans als recherchekundige dan als hoofdagent. Ik heb genoeg mensen met Havo of HBO afgewezen zien worden omdat ze te hoog gekwalificeerd waren voor een MBO4 functie als hoofdagent. Schijnbaar zijn er in het verleden teveel mensen afgevallen omdat ze teleurgesteld raakten in de doorgroei mogelijkheden binnen de politie.

Klopt, vorig jaar heb ik enkel voor de REKU opleiding mij aangemeld, maar ik realiseerde me een tijdje terug dat zowel de REKU als politiekundige functies 70 á 80% kantoorbaan betekent. Alhoewel ik dan wel hoog ben opgeleid spreekt mij de praktische kant van de politie mij heel erg aan. Vandaar dat ik nu gewoon elke kans aangrijp om in het 'systeem' te komen, vanuit daar hoop ik (ook dmv m'n master diploma) door te kunnen stromen naar meer specifieke/interessante posities, maar dat ik dan ook ervaring op heb gedaan in de praktijk :)

Citaat van: RS496 link=msg=1410514 date=1457034742
Wat ik bedoelde is dat het me erg weinig informatie lijkt om je op te baseren...

Klopt, 80 woorden motivatie en 80 woorden ervaring/culturele kennis is echt heel weinig. Het is begrijpelijk dat ze dit doen, vanwege het grote aantal interesse/aanmeldingen, maar aan de andere kant is dit echt not-done in mijn optiek. Ik vind het vrij schokkend dat ze de briefselectie zo makkelijk en met weinig informatie uitvoeren, terwijl de kandidaten daarna vervolgens uitvoerig aan testen worden onderworpen.. Zo is de kans vrij groot dat je iemand uitnodigt van wie je misschien achteraf zegt is toch niks voor de politie, tevens is de kans ook aanwezig dat je hiermee kandidaten uitsluit van wie je zou zeggen, dat is nou de perfecte kandidaat.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #351 Gepost op: 3 maart 2016, 22:07:12
Ik zal sowieso iedereen adviseren om na je HAVO/VMBO-T niet direct bij de politie te gaan solliciteren. Ja, het is voor velen een droombaan...maar een stukje realiteit en toekomstperspectief is ook erg belangrijk. Er zullen ongetwijfeld politiemedewerkers zijn die direct na het behalen van de HAVO of VMBO-T keurig bij de politie terecht zijn gekomen. Punt blijft dat uiteindelijk ook de politie maar een werkgever is, en je misschien later door persoonlijke of externe factoren een carrière switch wilt maken.

Zorg eerst dat je een MBO-4 of HBO in je broekzak hebt zitten: Je hebt een back-up en een paar jaar aan ervaring, stages etc.


daniquevh

  • Sollicitant agent feb 2022
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Reactie #352 Gepost op: 3 maart 2016, 22:17:26
Citaat van: C337 link=msg=1410538 date=1457039232
Ik zal sowieso iedereen adviseren om na je HAVO/VMBO-T niet direct bij de politie te gaan solliciteren. Ja, het is voor velen een droombaan...maar een stukje realiteit en toekomstperspectief is ook erg belangrijk. Er zullen ongetwijfeld politiemedewerkers zijn die direct na het behalen van de HAVO of VMBO-T keurig bij de politie terecht zijn gekomen. Punt blijft dat uiteindelijk ook de politie maar een werkgever is, en je misschien later door persoonlijke of externe factoren een carrière switch wilt maken.

Zorg eerst dat je een MBO-4 of HBO in je broekzak hebt zitten: Je hebt een back-up en een paar jaar aan ervaring, stages etc.

Echter hoor je ook vaak dat je dan "te hoog" bent opgeleid voor deze functie, het is allemaal wel dubbelop in mijn ogen :O


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #353 Gepost op: 3 maart 2016, 22:33:38
Citaat van: daniquevh link=msg=1410542 date=1457039846
Echter hoor je ook vaak dat je dan "te hoog" bent opgeleid voor deze functie, het is allemaal wel dubbelop in mijn ogen :O

Inkt van mijn MBO-4 was nog niet droog en ik was een aantal jaren geleden geselecteerd voor hoofdagent (Amsterdam). Nu opnieuw gesolliciteerd met nog eens een aantal jaren werkervaring...en opnieuw geselecteerd.

Natuurlijk zul je dat mogelijk te horen krijgen als je een master degree hebt behaald, en je zit te kijken naar N3 of N4. Maar ik kan me niet voorstellen dat MBO-4 of HBO voor N4 te hoog is. Toen ik een paar jaar geleden bij Amsterdam-Amstelland voor N4 ging, hadden ze zelfs hogere opleidingseisen in vergelijking met andere korpsen.


IB2989

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #354 Gepost op: 3 maart 2016, 22:41:27
Citaat van: Woodywoet link=msg=1410431 date=1457027240
IB2989 wanneer heb jij gesolliciteerd dan? En welke regio?
18 juni gesolliciteerd voor Oost-Nederland. 098uo
Sollicitatie Hoofdagent Oost-Nederland


guest15549

  • Gast
Reactie #355 Gepost op: 3 maart 2016, 23:00:15
Citaat van: C337 link=msg=1410538 date=1457039232
Ik zal sowieso iedereen adviseren om na je HAVO/VMBO-T niet direct bij de politie te gaan solliciteren. Ja, het is voor velen een droombaan...maar een stukje realiteit en toekomstperspectief is ook erg belangrijk. Er zullen ongetwijfeld politiemedewerkers zijn die direct na het behalen van de HAVO of VMBO-T keurig bij de politie terecht zijn gekomen. Punt blijft dat uiteindelijk ook de politie maar een werkgever is, en je misschien later door persoonlijke of externe factoren een carrière switch wilt maken.

Zorg eerst dat je een MBO-4 of HBO in je broekzak hebt zitten: Je hebt een back-up en een paar jaar aan ervaring, stages etc.

Het probleem is dat ik overal lees dat je overgekwalificeerd bent wanneer je als afgestuurd hbo'er op de functie van hoofdagent solliciteert.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #356 Gepost op: 3 maart 2016, 23:02:49
Ik heb dit mbt "culturele achtergronden" eerder in de topic gepost...there we go again:

Een aantal jaren geleden had ik ook al voor N4 gesolliciteerd bij regiokorps AA. Toen werd bij Bewust Blauw ook gewoon toegegeven dat de focus lag op vrouwen en allochtonen. Het is nu 2016 en weer zie je dat de politie graag meer allochtonen in haar organisatie wilt zien. Dit is niet een wens of plan wat recent is bedacht, maar een issue waar de politietop en politiek al decennialang over discussiëren. Er is op het internet zat leesvoer hierover tot en met complete afleveringen van Zembla over Nederlandse allochtonen binnen de politie waarbij ook heren van de politietop hier het eea over vertellen.

Maar dat is niet per se een hot item binnen de politie: Uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat er banken zijn in Amsterdam die HR medewerkers op een werkgroep zetten. Om vervolgens fulltime uit te vogelen hoe de bank het percentage vrouwen en allochtonen omhoog kan krijgen.

Natuurlijk is het niet zo dat je met blauwe ogen en blond haar automatisch bent afgeschreven, dat is complete b*llshit. Maar een allochtoon met MBO-4 vs. een autochtoon met MBO-4 die beide (vergelijkbare skills) solliciteren voor een eenheid in de Randstad. Dat is een weddenschap die ik ga winnen.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #357 Gepost op: 3 maart 2016, 23:14:18
Citaat van: RS496 link=msg=1410557 date=1457042415
Het probleem is dat ik overal lees dat je overgekwalificeerd bent wanneer je als afgestuurd hbo'er op de functie van hoofdagent solliciteert.

Zelfs als dat meer regel dan uitzondering is, zou ik zorgen voor een backup (MBO-4/HBO). Iedereen is 17-18 jaar oud geweest, hersenen zijn nog in ontwikkeling tot je 24e...ik denk dat mijn B rijbewijs behalen het enige nuttige is geweest rond die tijd. Om dan op die leeftijd te gaan zeggen ik zet mijn schoolcarrière on hold want dat is mijn roeping...no way imo.  ;)


IB2989

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #358 Gepost op: 3 maart 2016, 23:16:40
Citaat van: RS496 link=msg=1410557 date=1457042415
Het probleem is dat ik overal lees dat je overgekwalificeerd bent wanneer je als afgestuurd hbo'er op de functie van hoofdagent solliciteert.
Het is echt niet zo dat ze perse alleen maar MBO-3 willen of VMBO. Ik heb zelf een HBO-diploma, inmiddels 2.5 jaar aan het werk en bijna aangenomen voor N4. Moet alleen nog het huisbezoek. Je moet alleen wel heel goed motiveren waarom je N4 wilt en geen N5 of N6. Als je echt graag wilt, moet je niet opgeven!
Sollicitatie Hoofdagent Oost-Nederland


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #359 Gepost op: 3 maart 2016, 23:20:56
Citaat van: C337 link=msg=1410538 date=1457039232
Punt blijft dat uiteindelijk ook de politie maar een werkgever is, en je misschien later door persoonlijke of externe factoren een carrière switch wilt maken.
Dan is er nog altijd deeltijd of duaal studeren.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Maar ken je die proef waarbij men een marshmallow geeft aan kleine kinderen, en hun er meer geeft als ze wachten met eten? Dat is precies dit, alleen vraag je ze niet om een paar minuten te wachten, zodat ze er daarna wat aan hebben, maar om 4 jaar.

En zolang die marshmallow op dat bordje ligt is het ook zo verdomd lastig om je zinnen op iets anders te zetten!