GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 227522 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Poldercrash bij National Geographic
Zondag 27 februari van 21.00 tot 22.00 uur staat het programma Air Crash Investigation van National Geographic in het teken van de Poldercrash. Het gaat over de oorzaak van de crash. Maandag 28 februari wordt het programma om 2:00 en 10:00 uur herhaald.
Meer informatie http://natgeotv.com/nl/air-crash-investigation/over

Bron: intranet VRK


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Op dit moment bij Pauw en Witteman ned. 1 aanwezig Meester Pieter van Vollenhove over zijn afscheid en een terugblik op de ramp met Turkisch Air.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Op dit moment bij Pauw en Witteman ned. 1 aanwezig Meester Pieter van Vollenhove over zijn afscheid en een terugblik op de ramp met Turkisch Air.

Off topic: opmerking van Pieter van Vollenhove over het vastbinden van een touw aan je bed =  O0


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Op dit moment bij Pauw en Witteman ned. 1 aanwezig Meester Pieter van Vollenhove over zijn afscheid en een terugblik op de ramp met Turkisch Air.

Voor wie het gemist heeft, hier is het betreffende fragment te zien:

http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment-detail.1548.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=20324&tx_ttnews[backPid]=116&cHash=28ef0d62b024d18aa21e0931b2ffd8be (kopiëren naar de browser)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Ik vond het niet heel sterk eerlijk gezegd.

Ten eerste werd de suggestie gewekt dat de NTSB er al binnen de kortste keren bij was om onderzoek te doen. Ik heb ze - op de televisiebeelden - niet zien lopen in ieder geval ::)
Jammer ook dat het vooral iemand van de NTSB was die geïnterviewd werd en bijvoorbeeld niet Pieter van Vollenhoven. Zelfs fragmenten van diens presentatie waren er niet in verwerkt. Al met al sterkt 'geAmerikaniseerd' als je het mij vraagt.

Ten tweede werd in de aankondigingen gezegd dat het een bijzondere crash was, omdat er veel overlevenden waren die hun verhaal konden vertellen. Maar ook die overlevenden heb ik niet/nauwelijks in de reportage teruggezien.

Ten derde werd er - zoals gebruikelijk - veel herhaald in de uitzending. De animatie van de crash heb ik wel tien keer gezien geloof ik. Dat in combinatie met punt twee, had de zendtijd in mijn optiek beter benut kunnen worden ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Ik vond het niet heel sterk eerlijk gezegd.

Ach, de conclusie is dat de oorzaak ligt in het feit dat vliegtuigen misschien te complex worden  ::)


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Ik denk dat de afwezigheid van de boordwerktuigkundige een belangrijk minpunt is geworden in de nieuwe situatie.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Heb de uitzending niet gezien, maar zal hem waarschijnlijk wel een keer in
der herhaling zien. Het is vaker bij Air Crash Investigation dat er erg een
NTSB verhaal word opgehangen. Als je het programma mag geloven hebben
de NTSB over de hele wereld agentschappen die er altijd bij zijn omdat of er
amerikanen betrokken zijn, of het een amerikaanse maatschappij is, of een
toestel van amerikaanse makelarij, of er amerikaanse motoren onder zitten of....
ga zo maar verder.

En daarnaast heeft dat programma volgens mij nu bijna elke crash uit het verleden
die een beetje internationaal in het nieuws is gekomen wel behandeld. Het is nu
wachten op de uitzending over de hercules ramp of de DC3 van de DDA of wacht
heel misschien de NLM crash bij moerdijk. Mmm ik geloof dat ik door begin te draaien
 98uiye 98uiye
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Onderzoek (Zelf)redzaamheid tijdens de Poldercrash afgerond

http://crisislab.nl/
Door Arjen Schmidt

Op 27 april as. worden de bevindingen gepresenteerd van het door Crisislab uitgevoerde onderzoek naar de essentiële bijdrage van burgers tijdens de Poldercrash. De vele citaten van passagiers en behulpzame omstanders die zijn opgetekend bieden een uniek inzicht in hun beweegredenen en ervaringen. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de veiligheidsregio’s Kennemerland en Amsterdam-Amstelland. Het programma en de wijze van aanmelding kunt u hier downloaden. ‘(Zelf)redzaamheid tijdens de Poldercrash’ is verschenen in de Crisislab publicatiereeks en is vanaf medio april te bestellen bij Boom Lemma uitgevers. Klik hier voor meer informatie


http://crisislab.nl/wordpress/zelfredzaamheid-tijdens-de-poldercrash/

(Zelf)redzaamheid tijdens de Poldercrash

Auteurs: A. Scholtens en J. Groenendaal
Uitgever: Boom Lemma uitgevers: Den Haag
ISBN: 978-90-5931-661-4

Verschijningsdatum: medio april 2011

Beschrijving:

Op 25 februari 2009 crasht om iets voor half elf ’s morgens tijdens de landing een passagiersvliegtuig van Turkish Airlines in een akker op ongeveer anderhalve kilometer voor de Polderbaan van Schiphol. Het toestel breekt in drie stukken, maar er breekt gelukkig geen brand uit. Aan boord bevinden zich 135 inzittenden waarvan zeven bemanningsleden. Vier passagiers en vijf bemanningsleden, zo blijkt later, overleven het ongeval niet.

Zelfredzaamheid tijdens de Poldercrash geeft een verhalende reconstructie van de handelingen die de passagiers en toegesnelde omstanders hebben uitgevoerd om zichzelf en anderen te redden, en de wijze waarop professionele hulpverleners met de zelfredzaamheid en redzaamheid van hen zijn omgegaan. Aanvullend hierop geven de passagiers, omstanders en de professionele hulpverleners hun perceptie over- en motivatie van hun handelingen.

Dit onderzoek laat zien wat overheden en hulpdiensten kunnen leren van de Poldercrash als het gaat om het handelen van burgers mede in relatie tot het handelen van de professionele hulpverleners. Ook biedt het inzicht in de behoeften van burgers bij een dergelijk ongeval. Het geeft bovendien concrete aanknopingspunten om de zelfredzaamheid en redzaamheid van passagiers en omstanders bij een (gelijksoortig) vliegtuigongeval beter te kunnen benutten en te versterken.

Meer informatie:

Het boek is te bestellen vanaf medio april.
Samen sterk in de hulpverlening!


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Onderzoek (Zelf)redzaamheid tijdens de Poldercrash afgerond

(Zelf)redzaamheid tijdens de Poldercrash

Auteurs: A. Scholtens en J. Groenendaal
Uitgever: Boom Lemma uitgevers: Den Haag
ISBN: 978-90-5931-661-4

Het boek is te bestellen vanaf medio april.

Klinkt als een interessant boek, tegen die tijd maar eens bestellen denk ik.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)