Uitrukken met geen volledige bezetting?

Auteur Topic: Uitrukken met geen volledige bezetting?  (gelezen 22825 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #40 Gepost op: 26 januari 2004, 11:30:51
Voor mijn gevoel moet je gewoon met zes man in een auto zitten, dit omdat alles hierop is berekend. Ook met opleidingen en tijdens de terugrit kan r een tweede melding komen. Het is gegrijpelijk dat om momenten het meoilijk te realiseren is om 6 man te verzamelen, evt kan ik gegrijpen als de tweede helft op een andere manier ter plaatse komt. Het heeft niet de voorkeur maar ik kan het wel voorstellen.

9910001
9910001


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 2 april 2005, 11:45:31
En in de Brand&brandweer van April staat nu een artikel omtrent dit verhaal,voor de brandweermensen wat vinden we nu van deze eventuele ontwikkeling?


Nolke

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 2 april 2005, 17:31:14
Citaat uit het cursusboek HBT O&L: Brandbestijding vindt altijd plaats onder leiding van een gekwalificeerde bevelvoerder in de rang van onderbrandmeester of hoger. Als de brand 'onder de knie'is, maar er moet nog nageblust worden of er is nog controle noodzakelijk, dan kunt u deze taken als HBT leiden. U krijgt daarvoor meestal 2 of 3 manschappen mee.

Hier valt bij mij ook een buitenbrand onder.
Dus zonder bevelvoerder uitrukken is in principe uit den boze, en aangezien deze altijd 5 personen onder zich nodig heeft, kan hij nooit met minder uitrukken.
Nakomen is eigenlijk ook geen optie want zo kun je nooit overzicht houden wie wat aan het doen is.
Denk aan de brand in de koningskerk te Haarlem.

Ik begrijp wel dat er korpsen bijzijn die met minder uitrukken, want het wordt steeds moeilijker om mensen bij elkaar te zoeken.
Ik heb het stuk in B&B nog niet gelezen, maar het is een mooi discussiepunt.

Groetjes Nol


fireman77

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 2 april 2005, 18:13:56
De uitrukprocedure's staan al geruime tijd ter discussie.

Mijn mening is dat je voor elke melding met een volle bezetting moet gaan rijden.  

De reden dat ze hiernaar kijken is volgens mij ook een soort bezuinigingsmaatregel om zodoende de kosten te verminderen door het inzetten van minder personeel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 2 april 2005, 18:56:00


De reden dat ze hiernaar kijken is volgens mij ook een soort bezuinigingsmaatregel om zodoende de kosten te verminderen door het inzetten van minder personeel.


dat vermoedde heb ik dus ook,maar ze trekken er een voorbeeld erbij uit Amerika en Engeland.
Daar rukken ze ook uit met 4 man,maar bij grotere incidenten komen er nog eens 4 man bij met 1x TAS.Dus staan er in ene 8 man  ???


Rene112

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 2 april 2005, 19:17:51
Citaat uit het cursusboek HBT O&L: Brandbestijding vindt altijd plaats onder leiding van een gekwalificeerde bevelvoerder in de rang van onderbrandmeester of hoger. Als de brand 'onder de knie'is, maar er moet nog nageblust worden of er is nog controle noodzakelijk, dan kunt u deze taken als HBT leiden. U krijgt daarvoor meestal 2 of 3 manschappen mee.

Hier valt bij mij ook een buitenbrand onder.

Zo is het niet bedoeld in de lesstof Nol.
In dat zelfde hoofdstuk staat zeker ook dat de bevelvoerder altijd de leiding (verantwoordelijkheid) over de brandbestrijding zal hebben. Een buitenbrand is daarbij ook gewoon brandbestrijding.

Die leidinggevende rol van de Hoofdbrandwacht is nog een overblijfsel uit de vorige eeuw  ;) ;D
Op basis van alle relevante richtlijnen en vooral de Arbowet is het duidelijk dat een opgeleide bevelvoerder noodzakelijk is voor het leiden van een repressieve inzet.

En over de geoefendheid van die bevelvoerder hebben we het dan maar even niet....  :-X :-X

groeten,
René de Caluwé


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #46 Gepost op: 3 april 2005, 10:53:36
Zijn wij misschien dan toch de voorloper met onze kleine bezettingen op de TS  ;D ;D


Kevke

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 3 april 2005, 11:36:07
De uitrukprocedure's staan al geruime tijd ter discussie.

Mijn mening is dat je voor elke melding met een volle bezetting moet gaan rijden. 

De reden dat ze hiernaar kijken is volgens mij ook een soort bezuinigingsmaatregel om zodoende de kosten te verminderen door het inzetten van minder personeel.

Volgens mij is het meer het probleem van het steeds moeilijker krijgen van vrijwilligers. Naar mijn idee moet een kleine bezetting best mogelijk zijn. Negen van de tien klussen worden door 1 & 2 afgehandeld en de rest staat er bij te kijken.
Wanneer we op deze manier zouden gaan werken zullen echter wel de procedures moeten veranderen. Bijvoorbeeld bij binnenbrand 2 x een kleine TS.

Greetzzz,
Kev.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #48 Gepost op: 3 april 2005, 11:40:39

Wanneer we op deze manier zouden gaan werken zullen echter wel de procedures moeten veranderen. Bijvoorbeeld bij binnenbrand 2 x een kleine TS.

Greetzzz,
Kev.


dat slaat dan ook nergens op,stop dan die andere ook in een normale TAS,heb je meteen alle mensen terplaatse  ???


Kevke

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 3 april 2005, 12:28:39
dat slaat dan ook nergens op,stop dan die andere ook in een normale TAS,heb je meteen alle mensen terplaatse  ???


Euh maar niet als je van twee kazernes aanrijdt in de kleinere plaatsen.

Greetzzz,
Kev.