ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 196995 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #220 Gepost op: 8 april 2010, 22:55:41
Ik heb er nog wel eentje.
Een 39 jarige man klaagt over pijn op de borst, met name aan de linkerkant, het lijkt alsof de pijn vastzit aan de ademhaling.
Wat zegt het ecg over een mogelijke oorzaak van deze pijn ?


of iets groter wellicht via deze link: http://img256.imageshack.us/img256/3231/ecg3.jpg
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #221 Gepost op: 8 april 2010, 23:36:40
Ik heb de laatste tijd even niet gereageerd, omdat ik niet het idee heb dat ik ook maar iets wijzer kan worden van de dingen die ik zie in het ECG. Ik zal het eens proberen..

Ritme: ...?
Frequentie: ca. 70bpm
Hartas: I positief, aVL positief? Normale hartas
P-toppen: aanwezig, maar zeer zwak..
QRS: volgens mij normaal
ST-T: elevatie in V1/V2-V4/V5
Conclusie: De pijn op de borst i.c.m. ST-elevatie in V1-V5 duidt op een acuut onderwandinfarct, nietwaar?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #222 Gepost op: 9 april 2010, 06:59:22
Bij hartas kijk je naar afleidingen I en aVF. Niet naar aVL...


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #223 Gepost op: 9 april 2010, 11:16:03
Conclusie: De pijn op de borst i.c.m. ST-elevatie in V1-V5 duidt op een acuut onderwandinfarct, nietwaar?

Bas, ST elevatie in V1-V5 is geen indicatie voor een onderwandinfarct, onderwand infarcten zie je met name in II, III en aVF
Elevaties in V1 en V2 kunnen duiden op een betrokkenheid van het septum, V3-V4 duidt op een voorwand, V5-V6 kan duiden op een betrokkenheid van de laterale zijde

De 'oplossing' zal ik zaterdag geven om de anderen ook nog tijd te geven om te reageren.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Kanarie

  • Gast
Reactie #224 Gepost op: 9 april 2010, 12:11:08
Diffuus ST-elevaties, geen reciproke depressies; daarbij dit verhaal... pericarditis?


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #225 Gepost op: 9 april 2010, 17:43:28
Frequentie: rond de 60+
P toppen voor ieder QRS complex, dus zeker een sinusritme.
PQ-tijd rond de 0,2 seconden, QRS niet verbreed.
Hartas: I positief, aVF positief, dus in ieder geval binnen de normaalwaarden.
ST:  gestrekt in V2 en V3. In I, II, V5 en V6 zijn de ST segmenten van de basislijn getild.
Volgens mij (met een beetje hulp van Dale Dubin) wijst dit naar een pericarditis.


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #226 Gepost op: 9 april 2010, 20:39:44
't Is een beetje gekkenhuis hier, dus niet heel veel online geweest. Wel weer een patient blij gemaakt en maandag gaan we er weer 2 blij maken. ;)
Zal ik dan ook nog ff wat roepen? Naar mijn idee is het goede antwoord al geroepen...

1 ritme: sinusritme
2 frequentie: tegen de 70 bpm
3 hartas: intermediair, normaal
4 P en PQ: beetje vlak hier en daar. PQ normaal: rond 160 ms
5 QRS: slank complex, g.b.
6 ST-T: ST-elevaties all-over-the-place behalve in aVR (wel wat down-sloping...), V1 en III
7 pericarditis (stadium I) lijkt me wel aannemelijk, daar pijn aan de ademhaling vast zit.

Zou es lab aanvragen om met zekerheid te kunnen stellen en X-thorax om pneu/TBC/pleuritis uit te sluiten (auscultatie: geen pleurawrijven. Prikkelhoest niet aanwezig?)
Echo heeft meestal weinig zin. Tenzij er sprake is van effusie...

Ben benieuwd naar de uitslag, Jacques! Zal ik er daarna weer eentje? Lossen we elkaar mooi af!!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Kanarie

  • Gast
Reactie #227 Gepost op: 9 april 2010, 21:13:03
Hoe vaak is er (geen) sprake van effusie?

Ik wil mijn vorige post even verbeteren: perimyocarditis, want als het myocard niet meedoet, zie je volgens mij ook geen electrische veranderingen op het ECG. De labuitslagen erbij kunnen het geheel eventueel ondersteunen. Ik denk dan aan leukocyten, CRP, troponine T (met nierfunctie-waarden) en CK met MB-fractie. Ik zou wel een echo maken om naar effusie te kijken. En even testen of je pericardwrijven hoort of misschien pleurawrijven. Het verhaal kan passen bij longembolieën, maar daar past het ECG niet bij. Anders een CT-scan aanvragen. Eerst maar een X-thorax inderdaad voor het totaalplaatje.


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #228 Gepost op: 9 april 2010, 22:40:23
Als die pericarditis  (om het maar even op een hoop te vegen) nog kort bestaat, zul je niet veel effusie te zien krijgen. Naar mate zich meer vocht bij ontstaat, is die kans groter.

Ben het met je eens, hoor. Longembolie zou eventueel ook bij de klachten kunnen passen, maar het ECG is er niet naar. Mocht dat zo zijn geweest zou ik zeker D-dimeer laten bepalen en een ventilatie/perfusiescan.
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #229 Gepost op: 11 april 2010, 17:18:50
De 'oplossing' zal ik zaterdag geven om de anderen ook nog tijd te geven om te reageren.

En het is inmiddels zondag...  ::)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..