EHBO in de kerk

Auteur Topic: EHBO in de kerk  (gelezen 21935 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Geertje

  • Gast
Gepost op: 18 november 2004, 16:30:03
Ze zijn bij ons bezig met de bouw van een nieuwe kerk. In de oude was bij mijn weten niets aanwezig m.b.t. EHBO. Maar dit lijkt mij toch wel verplict. Ben ook wel benieuwd hoe het in andere kerken geregeld is, of er vaste EHBO'ers zijn aangesteld of dat iedereen 'opspringt' als er iets gebeurd, wat bij ons het geval is, áls er wat gebeurd. (Gelukkig bijna nooit.)
Wie weet, kan ik hierdoor een goed voorstel doen.




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 18 november 2004, 16:48:19
Wij zijn op dit moment ook bezig met een calamiteitenplan.
In verband met de gebruiksvergunning zul je dat moeten hebben. Het is verstandig om met de gemeente contact op te nemen, omdat de richtlijnen per gemeente kunnen verschillen.
Wij hebben een EHBO-koffer, brancard en twee veiligheidsvesten voor de ehbo/bhv-ers.
In het calamiteitenplan krijgen de gemeenteleden met een bhv en/of ehbo diploma de taak op te treden in geval van ontruiming of ehbo-incident.
Je moet namelijk meer dan ehbo alleen regelen ook ontruiming.

RAdeR


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #2 Gepost op: 18 november 2004, 18:29:34
Ze zijn bij ons bezig met de bouw van een nieuwe kerk. In de oude was bij mijn weten niets aanwezig m.b.t. EHBO. Maar dit lijkt mij toch wel verplict. Ben ook wel benieuwd hoe het in andere kerken geregeld is, of er vaste EHBO'ers zijn aangesteld of dat iedereen 'opspringt' als er iets gebeurd, wat bij ons het geval is, áls er wat gebeurd. (Gelukkig bijna nooit.)
Wie weet, kan ik hierdoor een goed voorstel doen.

vind het een hele goeie! zal bij ons in de kerk eens navraag gaan doen.....

mzzl, d'n Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #3 Gepost op: 18 november 2004, 22:01:19
Wij hebben een vrij grote kerk, waar iedere zondag 2 keer zo'n 1700 man in is, schat ik. Er zijn verschillende rijen banken, vanaf de preekstoel gezien 4 'blokken' en twee blokken boven.
In ieder blok zit minimaal 1 EHBOer. Als er iets gebeurt gaat er 1 of 2 man naar toe, verder komt de coördinator van de EHBO en de koster met evt een brancard of rolstoel.
Is er hulp nodig, dan is het een kwestie van de hand opsteken.
Wij hebben (volgens mij) 1 verbandtas, 2 brancards met dekens en 2 rolstoelen. Ik heb pas de AED aangeprijst... ;)
Ze zij volgens mij nu bezig met het BHV gebeuren, dat komt nog niet echt van de grond.

Gemiddeld gebeurt er zeker 1 keer per maand iets.

Wij oefenen (helaas maar) 1 keer per jaar. Dan worden de belangrijke punten behandeld, bespreking van alles wat gebeurt is en sjouwen we mensen uit de banken en van boven naar beneden. Ook zorgen we dat de 'dominee' op de preekstoel snel weg gebracht wordt. Op de preekstoel kan evengoed iets gebeuren. Duidelijke afspraken met de kerkenraad zijn wenselijk, als er iets met de voorganger gebeurt, moet iemand het voortouw nemen. En nee, ik doe dat niet. ;)

Christian


Geertje

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 19 november 2004, 00:06:55
De kerk hier is niet groot, zo rond de 300-350 personen. Gemiddeld gebeurt er misschien één keer per jaar iets en voor zover ik weet is er nog nooit een reanimatie geweest. Een aed lijkt me dan ook niet zo zinvol in de kerk. Die dan eerder erbuiten, zodat die ook buiten de kerk gebruikt kan worden. Maar een verbandtas en een brancard lijken me wel handig.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 19 november 2004, 09:39:21
Een brancard lijkt handig, maar is het volgens mij niet. Wij hebben ook een vrij kleine kerk en er gebeurt gelukkig weinig.
Laatst hadden we een oude vrouw die onwel werd (atriumvibrilatie). Nu hebben wij 3 rijen banken en krappe gangpaden er tussen. Twee mannen tilden de vrouw naar achteren waar ruimte was om ze neer te leggen.
In de evaluatie waren we het over eens dat een brancard weinig hulp biedt. Je staat meer te worstelen in de bank en krappe paden dan dat je er iets aan hebt. Het bevordert de veiligheid van het so niet.

RAdeR


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #6 Gepost op: 19 november 2004, 09:45:35
Bij ons in de kerk, is sinds enige tijd wel een AED aanwezig. Daarnaast een brancard en een BHV/EHBO koffer. en in de portalen hangen ontruimingsplattegronden.

Ook is het volgens mij zo geregeld dat er elke dienst (4 per zondag) een aantal EHBO'ers/BHV'ers aanwezig zijn. hieronder de koster en de kerkvoogden.

Geoefend.....?????? :-X

Verder is er weleens wat gebeurd, maar volgens mij de kerk nog nooit ontruimt om wat voor reden dan ook. Het ergste tot nu toe wat ik me kan herinneren is dat de koster zelf onwel is geworden, en later ook overleden. (dit nog in de tijd voor AED)

Wat ik me daarnaast ook weleens afvraag, wat kan er nu eigenlijk branden in onze kerk.
Het is zo'n heel oude stenen kerk met alleen maar houten banken en losse kussen op de banken


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #7 Gepost op: 19 november 2004, 10:04:23
Deze discussie is interessant. Persoonlijk denk ik dat EHBO in de kerk een beetje overdreven is. Het enige wat ik me voor kan stellen is de noodzaak van een BHV organisatie. De ehbo koffer zijn geen discussie. In mijn optiek moet je het slachtoffer stabiliseren en de rest overlaten aan de hulpdiensten. Daarvoor moet er een BHV organisatie aanwezig zijn. Als er mensen aanwezig zijn met EHBO diploma's is dit zeer handig om te weten. Als je deze kunt motiveren om deel te nemen in de BHV is dit een goede zaak. De wettelijke grondslag voor het aanwezig moeten zijn van een EHBO organisatie is er niet. Het alleen aanwezig zijn van EHBO'ers is te weinig. Daarmee sluit ik me aan met het commentaar van RAdeR. Een calamiteitenplan is een absolute noodzaak. De discussie over wat er branden kan in de kerk kan ik snel antwoord op geven. Alles wat er in staat en in zit. Wat dacht je van de kleding van de mensen die er zitten. Als je hierop antwoord wil stel de vraag maar een bij preventie dan denk ik dat je hier een lange discussie opstart.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 19 november 2004, 11:36:40
Bij ons in Vlissingen is er ook EHBO aanwezig tijdens de grotere voorstellingen optredens etc.
Op zich is het een laag risico evenement, maar gezien de over het algemeen hoge leeftijd van het publiek vindt men het toch raadzaam.

Veel gebeurt er niet, ik kan me maar 1 incident herinneren, het betrof in dat geval iemand van het koor die een circulatiestilstand kreeg. uiteraard is er direct gereanimeerd, maar dit mocht niet baten.
Achteraf bleek er een groot aneurisma geklapt te zijn en was iedere reanimatiepoging bij voorbaat tot mislukken gedoemd.

Maar goed, naar het publiek en de mede koorleden toe was er alles aan gedaan.
Als je het mij vraagt is dit soort diensten ook niet echt nodig, in een willekeurige winkelstraat in het centrum lopen op een willekeurig moment veel meer mensen en daar lopen ook geen EHBO'ers dienst. De risico's op basis van het soort evenement zijn immers nihil.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #9 Gepost op: 19 november 2004, 16:18:23
Het is bij ons een kwestie van de mensen gebruiken die zich daarvoor beschikbaar stellen. Als iop moment dat er iets gebeurt 25 man overeind komt om te helpen, dat is niet prettig.
Bij ons een AED mijns inziens wel zinvol: op zondag 3 keer kerk en verder, zeker in de winter, iedere dag wel wat, koren, verenigingen etc. Ook veel oude mensen en ja, als er apparatuur is, waarom ook niet?
Een brancar dis niet altijd handig, maar als iemand buiten bewustzijn is, dan wil ik een brancard en geen rolstoel. We hebben weleens gehad dat het kunstgebit op schoot viel, mensen zakken helemaal onderuit in de rolstoel, dat kan je niet maken. Denk ook aan de gevoelens van de mensen, dat komen ze toch te horen.
En als je iemand van boven naar beneden met brengen, is een brancard gewoon nodig.

Bij ons is de afspraak dat iemand zo snel mogelijk wordt weggebracht, hoe langer je in de kerk zelf zit, hoe meer onrust het geeft.
De dominee geeft ons regelmatig een complimentje als er iets gebeurt is, dat iedereen zo snel uit het zicht was. Maar als het niet kan geef ik er ook niet om: het belang van m'n slachtoffer gaat op dat moment iets meer voor dan het belang van de dominee. 8)

Christian