Tochtje met de Nikolaas Wijsenbeek *KNRM*

Auteur Topic: Tochtje met de Nikolaas Wijsenbeek *KNRM*  (gelezen 24367 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

simon e

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #20 Gepost op: 1 september 2011, 22:44:07
er word vergeten dat als ze normaal gealameerd worden dat de knrm 10 min nodig heeft om uit te varen.
dus als je maar 2 min nodig hebt om de mensen af te zetten win je volgens mij berekening 8 min


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 1 september 2011, 22:56:49
Misschien klinkt het een beetje stug... Maar als je bij een prio 1 eerst nog 2 minuten naar de kant moet varen om mensen te droppen, zijn dat er 2 teveel naar mijn idee. (Als je zonodig als rondvaartboot wil dienen, zorg dan voor een inzetbare boot en zet de eenheid buiten dienst...)

Naar mijn idee valt dit voor waterbegrippen nog heel erg mee hoor ;D

Eerlijk is eerlijk, voor een boot was gezorgd. Dat was die Martijn Koenraadhof. Maar die kon niet meer voor- of achteruit vanwege wier in de jets, dus inzetbaar is anders. Al met al moet de conclusie luiden dat de kerntaak een beetje uit het oog verloren is ten gunste van de PR.  Maar goede PR of niet, reken maar dat die gasten gebaald hebben, is er eens een echte reddingboten klus, zit jij rondvaartbootje te spelen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 1 september 2011, 22:59:31
er word vergeten dat als ze normaal gealameerd worden dat de knrm 10 min nodig heeft om uit te varen.
dus als je maar 2 min nodig hebt om de mensen af te zetten win je volgens mij berekening 8 min

Ze werden gealarmeerd, maar reageerden niet, ook niet na 10 minuten, ook niet na een half uur. Gewoon niet.

112meldingen
14:04:59 20-08-11  1. PRIO 1, AANVARING, HUIWE

 : 1735064 :
Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek : 1735099 :
Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden :
1735498 : Reddingsboten Johanna Smidt & Nicolaas Wijsenbeek Huizen West


Maar nogmaals, goede PR gemaakt.


Belker1678

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #23 Gepost op: 2 september 2011, 09:46:00
@910001: Van mijn zijde uit geen moddergooien. Maar, men moet niet vergeten wanneer men wat mag en wanneer niet.
Met betrekking tot overschrijding van de maximum snelheid tbv promotiedoeleinden of het varen van VIPS is er geen vrijstelling voor de KNRM.
Er zal steeds vaker getoetst worden of men rechtmatig bezig was, vooral als er evt een aanvaring ontstaat of schade aan derden en of persoonlijk letsel.

Art. 1.24 BPR is duidelijk genoeg lijkt mij:
 Afwijken voorschriften door handhavingsdiensten, brandweer en schepen bestemd tot inzet bij calamiteiten
 Schepen van handhavingsdiensten en brandweer, en reddingsvaartuigen betrokken bij reddingsoperaties mogen, behoudens het bepaalde in de artikelen 1.04 en 1.05, afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover dat voor een goede vervulling van hun taak noodzakelijk is.

Reddingsvaartuigen: Reddingsbrigade en KNRM.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #24 Gepost op: 2 september 2011, 09:53:44
Wat hierboven beschreven wordt is een "normaal" verschijnsel bij opendagen/promotie. De brandweer zet soms voertuigen buitendienst (of hele posten) de hulpverlenings disciplines rijden met zwaailicht en sirene over de weg voor een demonstratie.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 2 september 2011, 10:46:18
Wat hierboven beschreven wordt is een "normaal" verschijnsel bij opendagen/promotie. De brandweer zet soms voertuigen buitendienst (of hele posten) de hulpverlenings disciplines rijden met zwaailicht en sirene over de weg voor een demonstratie.

Klopt. En meestal gaat dat goed. Soms ook krijgt de chauffeur er gezeik mee. Maar ik vind het prima. (Tot mijn oude moeder overstuur belde wat er aan de hand was, het leek in Bussum wel of de oorlog uitgebroken was. Hadden ze een wedstrijd gewonnen  O0.)
Blijft natuurlijk een risico, als alles goed gaat is er niets aan de hand. Gaat er iets fout, dan kan de verzekering terecht besluiten niet uit te keren omdat de maximum snelheid met een factor 5 overschreden werd.
Ik vind dat allemaal echter wat minder belangrijk. Wat mij stoort dat de KNRM hooghartig roept tegen iedereen die dat maar horen wil alles alleen af te kunnen en dat ze niemand nodig heeft, zo verwoordt ze het dus ook naar de gemeentes, wat de reddingsbrigades de subsidie kan kosten (is bij RB Naarden al gebeurd -wie heeft jullie eigenlijk ooit gevraagd dit te gaan doen?  >:(  :'( -  en dreigt bij RB Almere te gebeuren).  Maar bij redden heb je elkaar wel nodig, dat zie je maar weer. Zeker de KNRM Huizen, want kunnen ze niet uitvaren door problemen met bemensing tijdens de vakantieperiode,  dan liggen ze wel vast in het wier of hebben ze het te druk met rondjes racen met gasten.

En dan moeten die volkomen overbodige andere, straks wellicht ongesubsidieerde reddingsbrigades het toch maar weer oplossen.

Bovenstaande passage is - na overleg in het moderatorteam - teruggeplaatst in dit topic.
Namens het moderatorteam, Maarten.



@910001: Van mijn zijde uit geen moddergooien. Maar, men moet niet vergeten wanneer men wat mag en wanneer niet.
Met betrekking tot overschrijding van de maximum snelheid tbv promotiedoeleinden of het varen van VIPS is er geen vrijstelling voor de KNRM.
Er zal steeds vaker getoetst worden of men rechtmatig bezig was, vooral als er evt een aanvaring ontstaat of schade aan derden en of persoonlijk letsel.

Art. 1.24 BPR is duidelijk genoeg lijkt mij:
 Afwijken voorschriften door handhavingsdiensten, brandweer en schepen bestemd tot inzet bij calamiteiten
 Schepen van handhavingsdiensten en brandweer, en reddingsvaartuigen betrokken bij reddingsoperaties mogen, behoudens het bepaalde in de artikelen 1.04 en 1.05, afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover dat voor een goede vervulling van hun taak noodzakelijk is.

Reddingsvaartuigen: Reddingsbrigade en KNRM.

Daar onder valt ook "oefenen".  Daar kun je mooi alle kanten mee uit. "We waren aan het oefenen hoe we met gasten zo hard mogelijk rondjes konden draaien." Nou valt het mee zolang er niets gebeurd en die Nikolaas Wijsenbeek maakt wel enorme golven, maar gaat niet zo hard.

Die ontheffing (omschrijving) komt bovenop de al langer bestaande regeling waarbij goed zeemanschap van je verlangt "zo snel mogelijk hulp te bieden" als een schip aangeeft dat er gevaar dreigt voor bemanning en schip. Dat geldt voor ieder schip.
Dat reddingsbrigade is te breed gesteld. Wij (HOGE), wel zijnde een reddingsbrigade, vallen niet onder die regeling, want we zijn geen lid van de reddingsbrigade bond.
Als we echter door de kustwacht gevraagd worden, vallen we wel onder de al langer bestaande regeling en varen we snel.

Nogmaals, problemen krijg je alleen als het mis gaat, qua handhaving wordt er nooit opgetreden. Integendeel, vorige week haalde de RIB van de waterpolitie bezorgd het gas er even af en kwam langszij om te informeren waarom ik zo langzaam voer  098uo:  "hebben jullie pech?"


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #26 Gepost op: 2 september 2011, 13:02:53
Het klinkt alsof alleen de knrm dit doet, echter gebeurt dit niet bij veel organisaties. Kan een stuk film noemen om een camera te testen waar er vol gas gevaren wordt met een schipper en zijn zoon en een vriendje. Zo kunnen we wel door gaan.


9910001
9910001


Belker1678

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #27 Gepost op: 2 september 2011, 14:58:13
@991001. Ok. Ook jij hebt gelijk.  Het gebeurd door vele Hulpverleners/aanverwanten.
Mijn opmerkingen zijn alleen bedoeld om men er bewust van te maken waar men mee bezig is. Zolang het goed gaat geen probleem.
Totdat er of er proces verbaal wordt opgemaakt of totdat er toch iets fout gaat en men aansprakelijk gesteld wordt, danwel dat er achteraf proces-verbaal opgemaakt wordt.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #28 Gepost op: 3 september 2011, 08:50:39
Toch is het een triest verhaal wat ik hierboven lees zeker nadat ik onderstaand verhaal in de papieren gooi en eemlander las> KNRM ga je schamen>>>>>heel diep.

Demotiverend hapsnapwerk, weinig steun gemeente en menskrachttekort.

RBN al jaren in Moeilijk vaarwater


DOOR EDWARD DE VRIES LENTSCH
   Vooral tijdens de zomermaanden zijn reddingsbrigades druk met watersporters in nood op het Gooimeer, IJmeer en Eemmeer. Getrainde vrijwilligers die graag helpen, ook bij storm en regen. In deze laatste aflevering de Reddingsbrigade Naarden (RBN).
   Bestuursleden René Ploeger, Maurice Looman en Harry van Egmond zijn duidelijk: de RBN verkeert in moeilijk vaarwater.
       De afgelopen jaren hebben we echt op onze tenen gelopen met een hele kleine club. Nog maar weinig mensen beschikken over de vereiste papieren. Bij het zwemgedeelte hebben we 120 leden, maar nauwelijks doorstroming", vertelt Harry van Egmond. Hij heeft net de reddingboot Johanna Smidt schoongemaakt. Iemand moet het doen.
      De spoeling is dermate dun dat de RBN voornamelijk in het weekend operationeel is. Gebrek aan menskracht is het grootste probleem.  Om het tij te keren heb je nieuwe leden nodig. Maar dan moet je hier ook wat te bieden hebben", legt René Ploeger uit. Opleidingen, onderhoud aan de boten en de havenpost, reddingvesten, over-levingspakken. Het kost handenvol geld én tijd.
      De RBN krijgt een 'waarderingssubsidie' van 16.000 euro per jaar van de gemeente Naarden. Ter vergelijking: Huizen geeft 35.000 euro aan haar reddingsbrigade. Het reddingstation daar is van de KNRM. Volgens de reddingmaatschappij kost de exploitatie van een KNRM-post 75.000 euro per jaar. De reddingsbrigade Blari- cum ontvangt van de gemeente een subsidie van 80.000 euro.
      De RBN heeft nog niet zo lang geleden de 'zilveren leg-penning' van de gemeente Naarden gekregen. Als blijk van waardering. Maar ondanks diverse gesprekken, onder andere met burgemeester Joyce Sylvester, zit meer subsidie er niet in.  Er werd gewoon gezegd: 'Wij hebben jullie niet gevraagd dit werk te doen, jullie willen dit'", vertelt Maurice Looman.  Het voorstel van de burgemeester was om met haar aan de arm naar de buur gemeenten te gaan om daar geld op te halen. Maar Almere heeft een eigen brigade dus daar kunnen we niets van verwachten." En Muiden dat veel water heeft, vindt de brandweei genoeg dekking.
      Harry van Egmond:  Ons Waterloo is de komst van de KNRM in Huizen. In de veilig-heidsregio Gooi en Vechtstreek is omschreven dat zij het reddingswerk alleen af kunnen. Voor het hapsnapwerk mogen de brigades opdraven. Terwijl de reddingsbrigade Huizen ook vindt dat ze het niet alleen kunnen. Zeker niet bij verschillende incidenten tegelijk."
      Maurice Looman:  En als wij voor die hapsnap dingen worden opgeroepen, krijgen we negen van de tien keer te maken met een particuliere berger die veel sneller is. Wij rukken dan voor niks uit en dat is niet motiverend voor mensen die thuis hun eten laten staan of van hun werk komen."
      De noodoproepen van watersporters zijn voor iedereen te volgen, ook de alarmeringen van de Kustwacht richting de reddingsbrigades.  Het heeft voor ons haast geen zin om te komen, behalve als een boot zinkende is, in brand staat of mensen te water", legt Harry van Egmond uit.
      Maurice Looman:  Je moet het vergelijken met een voetbalclub. Soms heb je topjaren, nu loop je tegen degradatie aan. Dat gaan wij proberen te voorkomen. Het zal even duren voordat we weer in de top-drie meedraaien. Het zwemgedeelte van de brigade draait overigens wel goed. Het schoolzwemmen in Naarden staat op losse schroeven. Ik nodig alle kinderen in Naarden uit om bij de reddingsbrigade zwemles te nemen op dinsdag."
   René Ploeger:  Je hoopt het niet, maar moet er eerst iets ernstigs op het water gebeuren voordat de gemeente beseft dat ze ons nodig heeft?"
   Harry van Egmond:  De El Al-jumbo heeft hier in 1992 voor Naarden zijn motoren verloren. Als een vliegtuig in het water stort, heb je een heel ander verhaal. Nogmaals, daar zitten wij ook niet op te wachten... Op het IJmeer varen nu steeds meer van die Rijn-cruiseboten. Die hebben honderden mensen, vooral ouderen, aan boord. Als daar wat mee gebeurt, dan zijn boten nodig. Zeggen ze dan ook: 'Wie heeft jullie gevraagd om dit te doen?'" De RBN zoekt alarmploegleden, bestuursleden en zweminstructeurs. Aanmeldingen via: info(at)reddingsbrigadenaarden.nl


Historie

De reddingsbrigade Naarden stond aan de basis van het reddingswezen op het Gooimeer. Aanleiding was de verdrinking van een man. Onder de naam Nardinc opgericht in 1968. De eerste boot volgde enkele jaren later. De brigade had drie onderkomens: bij de Hollandse Brug, fort Ronduit en een keet op het Muiderzand. Uit de RBN ontstond de reddingsbrigade Almere De RBN heeft twee boten in de jachthaven Naarden,  de Ronduit en de Johanna Smidt.


Bron: de papieren uitgave van de Gooi- en Eemlander 2 september 2011.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #29 Gepost op: 3 september 2011, 09:04:00
Ik reageer maar niet inhoudelijk, anders zwengel ik een discussie aan die al meerdere keren op dit forum aan de orde is gekomen. En dat mag niet.....  ;)