Bezuinigingen Veiligheidsregio Zeeland

Auteur Topic: Bezuinigingen Veiligheidsregio Zeeland  (gelezen 51869 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

zeeland19

  • Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #50 Gepost op: 15 september 2014, 22:54:24
Het hele rapport staat hier online zo te zien..

http://www.maatwerkbrandweer.nl/download/id:88.htm


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #51 Gepost op: 16 september 2014, 19:49:43
Misschien kan dhr. Lonink met zijn verhaal over 2 man op een voertuig even terugblikken op het ongeval van vandaag op de A 58. Kun je echt effectief inzetten met 2 man per auto! Of met meer auto's ter plaatse gaan, moet je die nog wel beschikbaar hebben. Deze man en alle managers die de plannen hebben gemaakt moeten maar een evaluatie opzetten met de brandweerlieden die vandaag zich een pukkel hebben gewerkt (en de gele rijders ook natuurlijk) En dan de vraag stellen of ze het met zijn voorgestelde plan ook hadden gekund. Ik denk dat een kogelwerend vest hem en zijn kornuiten goed van pas kan komen!


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #52 Gepost op: 16 september 2014, 22:01:47
Citaat van: JAB link=msg=1296124 date=1410889783
Misschien kan dhr. Lonink met zijn verhaal over 2 man op een voertuig even terugblikken op het ongeval van vandaag op de A 58. Kun je echt effectief inzetten met 2 man per auto! (..)

Lees het rapport even zou ik zeggen, dan kan je wat beter voorbereid je gal spugen..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #53 Gepost op: 17 september 2014, 12:09:40
3.2 Gegarandeerde slagkracht - beschikbare vrijwilligers
Als er ergens een brandweerpost aanwezig is, dan wil je als regionaal bestuur dat je daar te allen tijde op kunt vertrouwen. Vertrouwen in de zin van een gegarandeerde uitruk met tenminste 6(4) personen op een volledig bepakte tankautospuit. Je wilt met andere woorden een gegarandeerde slagkracht. De praktijk in Zeeland (en op vele andere plekken in het land) leert ons inmiddels dat het in toenemende mate moeite kost om met name overdag voldoende vrijwilligers binnen een acceptabele uitruktijd op de kazerne te krijgen. Oorzaken hiervoor zijn talrijk zoals o.a.:
werkgelegenheid die steeds verder van kernen af komt te liggen of vanwege de crisis meer over het land verspreid geacquireerd wordt;
de concurrentie die de brandweer aan moet met andere vrije tijdsbestedingen;
de zorg voor gezin en familie die in toenemende mate tussen partners gedeeld wordt waardoor beschikbaarheid terugloopt;
verplichtingen die de brandweer aan haar vrijwilligers oplegt en die in toenemende mate leiden tot het afhaken of niet instappen van diezelfde vrijwilligers.
Het gevolg is dat de garantie voor de berekende slagkracht in toenemende mate onder druk komt te staan. Dat betekent concreet dat het bestuur niet kan rekenen op de daadwerkelijke opkomst van een aantal posten in Zeeland bij incidenten. Dat levert schijnveiligheid in plaats van veiligheid.

Citaat van: zeeland19 link=msg=1295791 date=1410814464
Het hele rapport staat hier online zo te zien..

http://www.maatwerkbrandweer.nl/download/id:88.htm

Dit geeft ,als buitenstaander, wel een andere kijk op de zaak :-\


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #54 Gepost op: 17 september 2014, 12:59:52
Citaat van: stln01 link=msg=1296171 date=1410897707
Lees het rapport even zou ik zeggen, dan kan je wat beter voorbereid je gal spugen..

Ik heb het rapport gelezen. Als je bedoeld dat er over TS 4 wordt gesproken en niet over TS 2 dan ga ik met je mee, dat staat er. Ik doel op de uitspraken van Lonink dat het vaak ook met TS 2 zou kunnen. En van daaruit reageerde ik. Bovendien staan er in de vragen over "Maatwerk" zeer zinvolle dingen waar ik een standaard antwoord op lees. Bijv. Geen waterwinning door aanzuiging mogelijk bij de kleine TS. Juist in een gebied met relatief meer open water waar men ook wat langer moet wachten op een extra TS. Wordt er als antwoord gegeven: Dat klopt. Punt. Ander punt: Er komen meerdere TS 4 naast elkaar te staan. Dan wacht je nog langer op je gezekerde wateraanvoer van OW, want ook die kunnen geen open water als voeding benutten. Of gaan we overal weer een MSA achter hangen? Dan los je dat punt goedkoop en sneller op. Zo lees ik wel meer zaken die nog niet goed zijn doordacht. En vandaar mijn opmerking over de "grote klappers" zoals deze HV zeer groot die nu eenmaal blijven gebeuren. Maar denk ook aan het feit dat de inspectie niet akkoord is gegaan met de pilot in de regio G en V. Dan zou je als bestuurder dit eerst moeten afdekken c.q. goed oplossen voordat je hiermee verder gaat? Ik snap de oplossing dat de onderbezette posten met 4 i.p.v. 6 gaan rijden. Maar komen er wel 6 op tijd op: Neem ze dan mee!. Nu staat in 1 van de antwoorden dat dit dus niet meer MAG bij een TS 4 post. Echt onbegrijpelijk.


Rewind

  • HV-geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #55 Gepost op: 17 september 2014, 13:58:33
Citaat van: JAB link=msg=1296219 date=1410951592
Ik snap de oplossing dat de onderbezette posten met 4 i.p.v. 6 gaan rijden. Maar komen er wel 6 op tijd op: Neem ze dan mee!. Nu staat in 1 van de antwoorden dat dit dus niet meer MAG bij een TS 4 post. Echt onbegrijpelijk.
Bedoel je onderstaand punt uit het rapport?
Citaat van: Tussenrapportage Project Maatzorg in Brandweerzorg
4.1 Operationele uitgangspunten (gedeelte)
- Een TS-4 is in de rapportage steeds een voertuig dat ontworpen is om te kunnen
functioneren met een bemanning van 4 personen. Deze personen zijn geoefend in het
uitrukken en optreden met 4 in plaats van 6 personen. Een TS-4 is nadrukkelijk geen
standaard TS die soms met 4 en soms met 6 personen uitrukt
Ik vermoed dat er een nieuw voertuig bedoeld wordt, getuige volgend citaat. Anders zou ik het ook wel een vreemde gang van zaken vinden.
Citaat van: Tussenrapportage Project Maatzorg in Brandweerzorg
10.2.2 Het vervangen van bestaand materieel door nieuw ander materieel (gedeelte)
- Het bestellen van 24 TS-4 voertuigen zal bovendien via een Europese Aanbesteding moeten verlopen
waarvoor een bepaalde doorlooptijd noodzakelijk geacht wordt.


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #56 Gepost op: 17 september 2014, 14:02:40
Rond de A58 is er absoluut geen sprake van een TS2 in het rapport, alleen het oostelijk traject is door een TS4 gedekt, de rest door TS6.
Puntje van openwater, zou technisch geen probleem kunnen zijn. De voertuigen zijn immers nog niet gebouwd.

In paragraaf 5.7
Citaat
(..) dat ondanks het sluiten van 8 posten en het schuiven met voertuigen de dekking van de brandweerzorg op
vergelijkbaar (zelfs iets beter) niveau blijft.

Dit komt natuurlijk door 4.1

Citaat
Als basisnorm voor slagkracht is gehanteerd dat voor een woonwijk een TS-4 naar het
Zeeuwse model adequaat is

Citaat van: JAB
Ik snap de oplossing dat de onderbezette posten met 4 i.p.v. 6 gaan rijden. Maar komen er wel 6 op tijd op: Neem ze dan mee!. Nu staat in 1 van de antwoorden dat dit dus niet meer MAG bij een TS 4 post. Echt onbegrijpelijk.


Die 6 passen er misschien niet eens in.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #57 Gepost op: 17 september 2014, 16:12:37
Citaat van: stln01 link=msg=1296231 date=1410955360
Rond de A58 is er absoluut geen sprake van een TS2 in het rapport, alleen het oostelijk traject is door een TS4 gedekt, de rest door TS6.
Puntje van openwater, zou technisch geen probleem kunnen zijn. De voertuigen zijn immers nog niet gebouwd.

De voertuigen die bedoeld worden voor het TS4 verhaal kunnen niet zelf van open water hun waterwinning krijgen. Kun je inderdaad dit technisch oplossen door dit in te laten bouwen. Lijkt me ook een strak plan, weet je meteen dat je 2 man te kort komt, en dat je toch zit te springen om met 6 man uit te rukken. ::)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #58 Gepost op: 17 september 2014, 20:44:27
Op blz. 21 in het grote boek van Lonink staat een afbeelding waaruit afgeleid kan worden welke posten er TS6 blijven, welke er TS4 worden, welke er TS2 wordt en welke er sluiten.

Citaat van: stln01 link=msg=1296231 date=1410955360
1. Rond de A58 is er absoluut geen sprake van een TS2 in het rapport, alleen het oostelijk traject is door een TS4 gedekt, de rest door TS6.
2. Die 6 passen er misschien niet eens in.
Ad 1: O.a. brandweerposten Rilland, Arnemuiden en 'S-Heerarendskerke rukken nu primair uit op de A58. De posten Arnemuiden en Rilland worden TS4, de post Arendskerke gaat dicht. Het merendeel van de 'A58' posten blijft TS6.
Ad 2: In de nieuw te bouwen voertuigen kunnen en mogen geen 6 man.

En op deze link http://www.maatwerkbrandweer.nl/documentatie.htm is een factsheet terug te vinden over wat er zoal op een TS zit aan bepakking in de huidige pilot.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #59 Gepost op: 24 september 2014, 20:16:12
Emmers vervangen brandweerpost Kerkwerve
KERKWERVE - De dorpsraad en de brandweer in Kerkwerve hebben actie gevoerd tegen mogelijke sluiting van de brandweerpost in het dorp.